Bayi / Laktasi
  • Laktasi
    Perkara yang paling merisaukan para ibu menyusu yang bekerja iaitu bila perlu bekerja 'outstation' sama ada dalam negara ataupun luar negara. Risau memikirkan macam mana nak uruskan stok susu perahan untuk bayi!
  • Pa&Ma
    Tentu anda pernah terdengar mengenai beberapa perkara yang digalakkan dan dilarang bagi ibu menyusu. Namun ia ternyata hanya mitos.
  • Laktasi
    Bila anak yang menyusu susu ibu genap usia dua tahun, ibu pasti berada dalam dilema. Menceraikan anak dengan susu ibu bukanlah tugas yang mudah kepada si kecil bahkan ibu sendiri. Ia melibatkan emosi kedua belah pihak serta sokongan daripada suami sendiri.
  • Laktasi
    Antara perkara yang sering diberi perhatian oleh ramai ibu menyusu anak dengan susu ibu ialah masalah susu semakin berkurangan.
  • Laktasi
    Anda mungkin pernah terbaca atau mendengar perkataan "breastsleeping" dan tertanya apakah ia sebenarnya. Ia bukan bantal penyusuan terbaru yang ada di pasaran tetapi ia ungkapan yang diberikan oleh pakar tidur, James McKenna, PhD, yang juga pengarah Mother-Baby Behavioral Sleep Laboratory di University of Notre Dame.
  • Laktasi
    Siapa yang jadi mak mesti nak beri yang terbaik kepada anak. Tentu ramai ibu yang sedang hamil anak pertama sibuk 'google' info tentang persediaan bersalin dan apa susu terbaik yang patut diberikan kepada bayi baru lahir.
  • Laktasi
    Niat di hati nak menyusukan bayi dengan susu ibu secara eksklusif. Wah! Itu memang satu niat yang bagus dan perlu disokong. Bukan mudah ya bagi ibu bekerjaya untuk meneruskan usaha memberi bayi susu ibu sepenuhnya selama dua tahun.
  • BAYI
    Sebagai ibu yang menyusukan bayi, sudah tentu anda tidak boleh sebarangan mengambil ubat jika menghidap penyakit biasa seperti demam, batuk dan selesema. Bukan apa bimbang jika ubat yang diambil boleh memberi kesan kepada anak yang minum susu ibu.
  • Laktasi
    "Fakta kata bayi yang minum susu ibu eksklusif kuat sistem ketahanan badannya dan jarang sakit tapi kenapa bayi aku asyik tak sihat je," tanya Ayu kepada rakannya.
  • FAMILI
    Walaupun herba atau jamu diperbuat daripada bahan semula jadi, tetapi ia tidak semestinya selamat terutama bagi ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu.
  • Laktasi
    Bagi yang baru bergelar ibu dan menyusukan bayi dengan susu ibu tentu masih kekok dan 'malu-malu' untuk menyusukan anak di tempat awam. Tapi kalau bayi sudah menangis melalak-lalak, malu terpaksa disimpan dahulu dan mencari jalan terbaik menyusukan bayi.
  • Laktasi
    Tertidur semasa menyusukan bayi adalah perkara biasa di kalangan ibu menyusu. Biasanya ibu-ibu yang sudah mempunyai lebih seorang anak sangat cekap dalam bab menyusukan bayi sambil berbaring.
  • Laktasi
    Tentu ramai ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu kerap mengalami masalah puting payudara sakit dan pedih. Payudara seperti membengkak dan bayi meragam akibat tidak puas menyusu.
  • Pa&Ma
    Kebanyakan pasangan suami isteri cenderung untuk menjarakkan kelahiran anak-anak mereka antara anak pertama dengan anak kedua dan seterusnya supaya tidak terlalu rapat.
  • Laktasi
    Ada ibu yang teruja hendak menyusukan anak dengan susu ibu bila tengok kawan-kawan lain gigih menyusukan anak tetapi tak pernah ambil tahu apa langkah yang patut diambil untuk menjayakan proses tersebut. Antara cabaran penyusuan yang mungkin mengganggu azam anda untuk menyusukan anak secara eksklusif seperti berikut.
  • BAYI
    Kadang kala ibu tidak tahu sama ada bayinya sudah cukup minum susu atau belum. Setiap kali menangis, ibu beri sahaja susu ibu. Akibat terlalu kenyang, si kecil muntahkan semula susu walaupun mulut tetap menyusu bila disuakan.
  • Laktasi
    susu ibu - Bagi ibu bekerja dan menyusukan bayi, pam payu dara adalah aset penting. Ia memudahkan tugas mengepam lebih lancar seterusnya mudah membuat stok susu.
  • Laktasi
    Nampak mudah tetapi hakikatnya bila sudah melalui pengalaman sendiri, barulah tahu keinginan untuk menyusukan bayi dengan susu ibu secara eksklusif tidak semudah yang disangka.
  • Laktasi
    Semua bayi memerlukan susu ibu untuk perkembangan dan pertumbuhan yang optimum. Begitu juga dengan bayi pramatang. Bayi pramatang amat memerlukan susu ibu untuk menyokong perkembangannya.
  • Laktasi
    Susu ibu sangat istimewa dari segi khasiat, penggunaan, penghasilan, penyimpanan dan bermacam perkara lagi. Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu, setiap titis susu tersebut amatlah berharga.
  • FAMILI
    Apabila gigi bayi mula tumbuh, si kecil juga makin pandai menggigit puting payudara ibu ketika menyusu. Kesannya, ramai ibu yang 'seram' menghadapi situasi ini sehingga ada yang membuat keputusan menghentikan penyusuan gara-gara tidak tahan sakit digigit bayi.
  • Laktasi
    Perkara paling ditunggu-tunggu oleh kebanyakan wanita yang melahirkan anak adalah pengalaman menyusukan bayi. Momen kali pertama menyusukan bayi iaitu sebaik sahaja selamat melahirkan si kecil memang satu kenangan paling indah dan membahagiakan.
  • Laktasi
    Memiliki anak kembar bermakna segala tugasan perlu dilakukan secara berganda. Ini termasuk dalam hal menyusukan si kembar. Kalau anda mengambil keputusan untuk menyusukan bayi kembar dengan susu ibu secara eksklusif, pastikan anda mempelajari pelbagai tip dan info bagi membantu menjayakan misi tersebut.
  • Laktasi
    Bagi ibu yang menyusukan bayi isu susu menjunam atau merudum memang sangat merisaukan. Kalau tiba-tiba susu yang diperoleh tidak sama kuantiti seperti hari-hari biasa, ibu mesti jadi panik.
  • Laktasi
    Hari ini ramai ibu-ibu yang bergelar ibu susuan kepada anak orang lain. Anak susuan ialah bayi yang berusia kurang dua tahun dan telah disusukan oleh seseorang wanita yang bukan ibunya sebanyak lima kali penyusuan penuh atau sehingga bayi tersebut kenyang.
  • Laktasi
    Menyusukan anak adalah perkara semulajadi tetapi ia bukan sesuatu yang mudah. Tanpa ilmu dan pengetahuan misi penyusuan eksklusif sehingga anak mencapai usia dua tahun sukar dicapai.
  • Laktasi
    Biasanya ibu yang bekerja di luar akan sibuk memikirkan cara terbaik bagi meneruskan penyusuan susu ibu tatkala kembali bekerja selepas habis berpantang. Manakala ibu yang bergelar suri rumah atau bekerja sendiri dari rumah tidak terlalu khuatir tentang bekalan susu ibu.
  • Laktasi
    Orang kata apa yang ibu makan akan turut dinikmati oleh anak yang menyusu susu ibu tetapi ramai yang bersetuju dengan kenyataan susu yang dihasilkan oleh ibu tidak mempunyai kaitan dengan diet sehariannya.
  • Laktasi
    Masalah susu semakin merudum adalah perkara biasa berlaku dalam kalangan ibu menyusu bayi dengan susu ibu. Ada banyak faktor menyebabkan kuantiti susu ibu semakin menurun.
  • Pa&Ma
    Malaysia - Membuat persiapan pulang ke kampung atau pergi bercuti di musim perayaan pastinya memerlukan perancangan yang teliti. Apatah lagi sekiranya mempunyai sederet anak kecil yang masih memerlukan perhatian dan pelbagai barangan keperluan mesti dibawa bersama.
  • Laktasi
    Malaysia - Sepanjang perjalanan menyusukan anak dengan susu ibu, tentu anda semua pernah dimomokkan dengan pelbagai mitos mengenai susu ibu. Biasanya ia diberitahu oleh orang tua-tua yang mungkin mereka dengar daripada nenek moyang terdahulu.
  • FAMILI
    Ibu-ibu yang menyusukan bayi sentiasa berdoa supaya diberikan kesihatan yang baik. Bukan apa risau kalau tak sihat nanti kena makan ubat dan lebih merisaukan adakah ubat tersebut selamat untuk bayi yang disusukan?
  • BAYI
    “Aduh letih mama dibuatnya bila baby asyik bangun tengah malam nak menyusu.” Mungkin itu antara dialog yang sering diucapkan oleh kebanyakan ibu yang baru melahirkan anak.
  • Ekstra
    Malaysia - Menurunkan berat badan yang bertambah akibat kehamilan merupakan antara agenda utama yang mahu dilaksanakan oleh para ibu yang baru melahirkan bayi.
  • BAYI
    Malaysia - Khasiat susu ibu sudah diketahui sangat baik untuk bayi dan ibu. Meningkatkan imunisasi bayi sejak kecil, membantu perkembangan tubuh dan berat anak serta mengekalkan berat badan ideal ibu antara kelebihan yang diakui ramai.
  • Pa&Ma
    Adakah anda sedang hamil? Tahukah anda tentang kebaikan penyusuan susu ibu? Jika anda sememangnya merancang untuk menyusukan anak dengan susu ibu, ia adalah pilihan bijak yang terbaik.
  • Laktasi
    Pernah tak ibu yang menyusukan bayi mengalami situasi di mana susu yang dipam pada hari tersebut sangat sedikit. Kalau hari biasa boleh dapat 4 auns dalam satu sesi mengepam tetapi hari itu hendak mendapatkan 1 auns pun mengambil masa yang lama.
  • BAYI
    Walaupun dia yang paling kecil dalam keluarga tetapi jangan terkejut kerana kos perbelanjaannya paling mahal. Keperluannya termasuk pakaian, lampin pakai buang, susu dan bermacam-macam lagi menelan belanja yang banyak.
  • Laktasi
    Penyusuan bayi secara eksklusif amatlah digalakkkan kepada bayi yang baharu lahir hinggalah usia mereka genap enam bulan. Namun ibu-ibu juga disarankan supaya terus memberikan susu ibu kepada anak sehingga usia mereka dua tahun. Banyak khasiat dan kebaikan yang boleh didapati daripada susu ibu.
  • Laktasi
    Bila cuti ibu bersalin sudah berakhir, ada ibu yang risau dan pening kepala kerana bayi menolak minum susu ibu perahan (SIP) beku. Si kecil hanya minum susu yang diperah sehari sebelum atau pada pagi hari.
  • Pa&Ma
    Kebanyakan ibu sedia maklum mengenai kebaikan memberikan susu ibu kepada bayi. Khasiatnya yang banyak itu sememangnya memberikan kesan jangka panjang yang positif kepada bayi tersayang.
  • Ekstra
    Kejayaan penyusuan eksklusif tanpa makanan pelengkap, susu formula dan air kosong selama enam bulan oleh para ibu bekerjaya banyak bergantung kepada beberapa faktor sampingan.
  • Laktasi
    Biasanya wanita yang pertama kali bergelar ibu akan mengadu susah hendak menyusukan bayi dengan susu ibu sebaik sahaja bersalin. Kata mereka, "susu tiada".
  • Laktasi
    Ibu mana yang tidak mahu menyusukan anak dengan susu ibu secara eksklusif. Ia sentiasa menjadi keinginan setiap wanita bergelar ibu.
  • FAMILI
    Ibu yang menyusukan bayi tentu berpengalaman berhadapan dengan situasi si kecil tertidur ketika menyusu. Baru menyusu tak sampai lima minit, tiba-tiba bayi sudah lena tidur dengan puting payudara ibu masih di dalam mulut.
  • Laktasi
    Antara masalah utama yang sering terjadi dalam kalangan ibu yang menyusukan bayi adalah payu dara bengkak. Walaupun sakit tetapi jangan risau kerana ia adalah petunjuk positif iaitu ibu sedang menghasilkan sus untuk bayi.
  • Pa&Ma
    Susu yang telah diperah perlu disimpan dengan baik di tempat yang selamat. Ibu-ibu yang menyusukan bayi perlu mengetahui cara terbaik menyimpan susu untuk si manja supaya susu tidak rosak dan menghilangkan segala khasiatnya.
  • Laktasi
    “Alhamdulillah hari ini anak mama dah genap dua tahun. Eh, maksudnya dah lengkaplah misi mama menyusukan Nuha dengan susu ibu sampai dua tahun. Jadi, lepas ni nak terus menyusukan ke atau bercerai susu?”
  • Laktasi
    Bagi yang baharu bergelar ibu, tentu masih belum mahir memahami tanda-tanda bayi hendak menyusu. Adakah bila anak sudah menangis baru hendak disusukan atau susukan sahaja walaupun dia belum menangis? Mana satu tanda yang betul?
  • Laktasi
    Ada ibu marah-marah bila membaca fakta mengatakan bayi yang menyusu susu ibu eksklusif mempunyai IQ lebih bijak. Kenapa perlu marah? Itu adalah penemuan para pakar yang membuat kajian dan ia sememangnya benar.
  • Laktasi
    Bagi ibu yang memberikan anak susu formula, bolehlah minta tolong suami buatkan susu untuk anak tapi kalau ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu bagaimana pula?
  • Laktasi
    Rasanya semua ibu sedia maklum tentang khasiat susu ibu yang tiada tolok bandingan kepada anak dan ibu sendiri.
  • Laktasi
    Bukan mudah hendak menyusukan anak dengan susu ibu tanpa melalui sebarang cabaran dan rintangan. Proses menyusukan anak bukan sekadar menyumbat puting payu dara ibu ke dalam mulut anak sahaja. Terdapat 1001 macam masalah dan cabaran yang perlu dihadapi oleh ibu menyusu. Namun, setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya dan ibu perlu tahu bagi memastikan proses penyusuan berjalan lancar dan ibu tidak mudah berputus asa. Kaunselor Laktasi Lunatots, Hazarina Ishak membantu ibu solusi setiap masalah biasa yang dihadapi oleh ibu menyusu.
  • Laktasi
    Bukan semua ibu bernasib baik boleh menyusukan anak secara terus dan sentiasa ada di sisi anak pada bila-bila masa. Ada ibu yang terpaksa berpisah dengan anak atas faktor yang tidak dapat dielakkan seperti bekerja jarak jauh, belajar, sakit dan sebagainya.
  • Laktasi
    Tentu ada kalangan ibu-ibu baharu bersalin anak pertama berasa cemas kerana masih lagi tidak datang haid walaupun anak sudah berusia enam bulan ke atas. Risau juga kalau-kalau 'lekat'. Bukan tak bersyukur tetapi anak masih kecil lagi, kalau boleh hendaklah ada jarak sedikit. Jangan risau sebab perkara itu adalah normal terutama kalau ibu jenis yang menyusukan anak secara eksklusif dengan susu ibu iaitu tak mencampurkan dengan susu formula atau sebarang cecair lain pada enam bulan pertama. Bahkan penyusuan diteruskan lagi sehingga anak berusia dua tahun. Ini kerana hormon prolaktin (hormon penyusuan) ibu berada pada paras sangat tinggi!
  • Laktasi
    Bagi ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu, tentu biasa berhadapan dengan situasi si kecil enggan melepaskan puting payu dara daripada mulutnya walaupun mata sudah terpejam tidur. Apabila ibu cuba menarik keluar puting payu dara, bayi akan menangis dan terbangun daripada tidur. Akibatnya ibu sukar untuk melakukan pekerjaan lain setiap kali sesi penyusuan berlangsung. Mengapa agaknya ia berlaku?
  • Laktasi
    Tahniah, jika anda telah berjaya menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu selama dua tahun seperti yang disarankan dalam Islam. Bagaimanapun selepas tempoh dua tahun, ada kanak-kanak yang masih lagi menyusu susu ibu. Tidak mengapa. Amalam tersebut selamat untuk diteruskan selagi anak mahuu menyusu. Bagaimanapun lumrah hidup bermasyarakat, tentu ada sahaja pertanyaan dan pandangan sinikal daripada masyarakt tentang anak yang sudah besar tetapi masih menyusu susu ibu. Sebelum itu, ketahuilah bahawa proses menceraikan si manja dengan susu ibu perlu dilakukan secara semula jadi dan bukan dengan paksaan. Jangan lakukan secara mengejut seperti meletakkan sesuatu pada payu dara ibu seperti asam jawa, kopi, sos dan sebagainya serta menakutkan si kecil tentang hal tersebut. Bahkan ada ibu yang sanggup 'menipu' anak dengan menyatakan susu sudah basi dalam usahanya untuk membuatkan anak berhenti menyusu. Proses bercerai susu seperti ini boleh menggugat emosi anak, malah ibu sendiri. Ketahuilah bahawa proses anak berpisah susu dengan ibu adalah fitrah dan akan berlaku apabila tiba masanya kelak.
  • Laktasi
    Adakah anda merasa pedih di bahagian puting payu dara ketika menyusukan bayi? Itu tandanya anda mengalami puting melecet. Ketahui apakah sebabnya.
  • Laktasi
    Orang tua-tua selalu cakap ibu yang sedang mengandung tidak boleh susukan anak yang sedia ada. Kononnya takut bayi dalam kandungan ibu boleh mengalami kecacatan dan sebagainya. Benarkah fakta tersebut?
  • Laktasi
    Kadang kala ada banyak 'nasihat' tak perlu yang diberikan oleh orang lain kepada ibu yang baharu melahirkan anak pertama dan menyusukan bayinya. Kepada ibu-ibu tersebut, jangan keliru kerana tidak semua nasihat yang diberikan itu boleh diguna pakai. Mungkin anda ada menerima nasihat berikut ini. Abaikan sahaja kerana ia sebenarnya bukan fakta betul tentang penyusuan.
  • Laktasi
    Selain daripada menjaga pemakanan ibu dan penyediaan peralatan yang lengkap untuk menjayakan susu ibu, minda dan emosi ibu turut memberikan pengaruh kuat terhadap kejayaan penyusuan susu ibu.
  • Laktasi
    Struktur susu ibu terbentuk dari dua jenis iaitu foremilk dan hindmilk. Foremilk adalah air susu ibu yang yang pekat dan keluar pada peringkat awal menyusukan bayi.Ia bersifat cair tetapi kaya dengan laktosa dan protein yang penting untuk pertumbuhan otak. Oleh kerana sifatnya yang cair maka foremilk berguna untuk menghilangkan dahaga bayi.
  • Laktasi
    Salah satu perkara wajib difikirkan apabila anda memilih untuk menyusukan anak dengan susu ibu adalah bagaimana hendak menyimpan stok susu perahan anda? Jangan sampai sudah perah susu banyak-banyak tak tahu bagaimana hendak menyimpannya.
  • Laktasi
    Pernah tak ibu terfikir apa agaknya rasa susu kita yang diminum oleh si kecil? Adakah kalau kita makan makanan yang terlalu pedas, susu ibu juga akan berasa pedas? Kenapa anak yang menyusu susu ibu terlalu suka susu tersebut.
  • Laktasi
    Memilih untuk menyusukan bayi sepenuhnya dengan susu ibu adalah keputusan bijak wanita bergelar ibu. Ia seharusnya sudah diniatkan dalam hati seorang ibu sebaik dirinya disahkan mengandung. Tiada alasan sukar atau takut tidak ada susu, kerana Allah menjadikan setiap wanita itu mampu menyusukan anak yang dilahirkan. Maka ada beberapa perkara yang wajib dimiliki oleh ibu hamil yang hendak menyusukan bayinya terutama sekiranya anda baharu pertama kali bergelar ibu.
  • Laktasi
    Malaysia - Trend sekarang ramai ibu menyusu makan milk booster atau penggalak susu ibu yang banyak dijual di pasaran. Semuanya dengan misi yang sama untuk membanyakkan penghasilan susu ibu atau takut susu tak cukup untuk si anak.
  • Laktasi
    Menyusukan si comel merupakan momen yang paling indah bagi wanita bergelar ibu. Dalam melengkapkan perjalanan penyusuan tentu banyak kisah suka duka yang ibu lalui.
  • Laktasi
    Biarpun mencabar namun ibu menyusu juga mampu meneruskan ibadah puasa dengan semangat dan iltizam yang tinggi. Kajian membuktikan bahawa puasa bagi ibu menyusu sememangnya selamat dan jumlah pengeluaran susu ibu tidak akan berkurangan asalkan ibu tidak mengalami dehidrasi.
  • Laktasi
    Malaysia - Sememangnya penyusuan susu ibu itu adalah sesuatu yang semula jadi tetapi ia bukan semudah yang disangka. Dalam usaha ibu-ibu menjayakan penyusuan susu ibu sepenuhnya untuk bayi tersayang, ada pelbagai cabaran dan rintangan yang dihadapi sehingga ada kalanya ia mengganggu usaha keras ibu tersebut.
  • Laktasi
    Siapa tidak seronok bila setiap kali pam susu untuk dibuat stok, melimpah ruah hasilnya. Sekali pam dapat 6 auns, kalau sehari lima kali pam, cuba bayangkan betapa banyaknya stok susu untuk sehari yang ibu peroleh.
  • Laktasi
    Orang kata kalau ibu yang menyusukan anak sepenuhnya, boleh merancang kehamilan secara semula jadi. Betulkah fakta tersebut?
  • Laktasi
    Semua sedia maklum warna susu adalah sama pada umumnya. Namun tahukah anda warna susu ibu adalah berbeza bagi setiap ibu. Susu ibu yang dihasilkan oleh setiap ibu bergantung kepada pemakanan ibu tersebut.
  • Laktasi
    Menyusukan bayi ketika dalam tempoh berpantang memang seronok. Susu keluar mencurah-curah dan ibu boleh susukan anak pada bila-bila masa sahaja. Namun bagi ibu yang bekerja, jangan lupa pentingnya anda membuat persediaan untuk kembali bekerja.
  • Laktasi
    Amat penting sekali anda sendawakan bayi kerana selepas menyusu, sejumlah kecil udara akan ikut serta masuk ke dalam badan bayi anda. Udara ini akan terperangkap dalam perut bayi. Oleh sebab udara ini tidak boleh keluar dengan sendiri, anda perlu sendawa bayi anda.
  • Laktasi
    Apa yang ibu makan itulah yang akan dinikmati oleh bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya. Oleh itu kebanyakan ibu menyusu sangat berwaspada terhadap apa yang dimakan.
  • BAYI
    Malaysia - Seringkali ada ibu menyusu yang mengadu kenapa susunya semakin berkurangan. Selain mempelajari teknik betul penyusuan susu ibu, ibu perlu peka terhadap pemakanan yang diamalkan sepanjang proses menyusukan anak.
  • Laktasi
    Hujung tahun ini pasti ramai yang merancang percutian sekeluarga. Bagi yang mempunyai bayi yang masih menyusu susu ibu tentu berkira-kira hendak pergi bercuti atau tidak. Mungkin ramai dalam kalangan ibu menyusu yang berasa sukar hendak berpergian dengan keadaan anak masih menyusu.
  • Laktasi
    Jika anda bakal bergelar ibu buat pertama kali, pastikan anda mengetahui beberapa fakta berikut sebagai persediaan untuk memberikan makanan awal terbaik kepada si manja. Proses penyusuan bukan perkara semula jadi yang berlaku dengan sendiri. Ibu perlu melengkapkan diri dengan ilmu dan info supaya memudahkan tugas menyusukan bayi kelak.
  • Laktasi
    Bagi ibu yang pertama kali menyusukan bayi tentu pernah mengalami kesakitan di bahagian puting payu dara ketika menyusukan si comel. Aduh, rasa seperti hendak berhenti menyusukan bayi jika mengalami masalah puting melecet dan luka.
  • Laktasi
    Adakalanya bayi meragam tidak mahu minum susu ibu. Dia menolak penyusuan walaupun dilakukan pada waktu yang rutin. Mengapa terjadi hal demikian? Sebenarnya bayi yang tidak mahu menyusu badan bukan menolak terus susu ibu, tetapi dia sedang memberitahui anda tentang masalah yang dihadapinya. Jadi, anda perlu menyiasat dan mengenal pasti apakah masalah tersebut.
  • Laktasi
    Dalam membuat persediaan untuk menyusukan bayi ketika anda masih hamil lagi, jangan lupa untuk mempelajari posisi yang betul ketika menyusukan bayi anda. Jika tersilap posisi dibimbangi usaha anda untuk menyusukan bayi akan menemui kesukaran atau kegagalan.
  • Pa&Ma
    Malaysia - Masalah stres kelihatan agak remeh tetapi besar impaknya kepada sesiapa yang mengalami. Bagi ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu, masalah stres dikatakan tidak akan mengurangkan bekalan susu yang dihasilkan namun sekiranya ibu berasa sangat stres dan mengganggu kekerapan menyusukan bayi, ini akan mengurangkan bekalan susu ibu buat sementara.
  • Pa&Ma
    Keluhan yang sering didengar daripada ibu yang semula jadi mempunyai puting tenggelam atau leper adalah sukar untuk menyusukan bayi mereka dengan susu ibu. Penolakan bayi ekoran tidak puas menyusu membuatkan ibu mudah tertekan dan berputus asa untuk terus menyusukan bayi.
  • Pa&Ma
    Dalam usaha menjayakan penyusuan susu ibu, anda perlukan sokongan bukan sahaja daripada orang sekeliling tetapi juga produk kelengkapan penyusuan susu ibu. Apatah lagi jika anda seorang ibu berkerjaya.
  • Pa&Ma
    “Anak kamu tu haus agaknya. Bagi minum air kosong sikit,” arah Mak Leha kepada Fatin yang baharu sahaja melahirkan bayi apabila si kecil asyik menangis sahaja.
  • Pa&Ma
    Jika dulu ibu menyusu anak dengan susu ibu masih lagi dibelenggu perasaan malu untuk menyusukan anak di khalayak. Selalunya ibu kelam kabut mencari lokasi paling selamat ketika si kecil menangis mahu menyusu. Akibatnya ibu dan bayi menjadi tidak selesa kerana terpaksa 'mencuri-curi' menyusukan anak di khalayak.
  • Pa&Ma
    Bolehkah ibu menyusukan bayi sejurus selepas melahirkan anak secara pembedahan Ceasarean? Ramai beranggapan ia sukar dan mencabar. Hakikatnya ia boleh dilakukan asalkan ibu mempunyai maklumat yang betul berkenaan hal tersebut.
  • Pa&Ma
    Kerisauan ibu-ibu yang menyusukan anak ketika bulan puasa adalah bimbang pengeluaran susu berkurangan untuk stok si manja. Pelbagai persoalan bermain di kepala sebelum kedatangan bulan Ramadhan. Bolehkah saya berpuasa? Adakah susu saya akan berkurangan? Nak makan apa untuk berbuka da bersahur?
  • Pa&Ma
    Walaupun teori laktasi menegaskan penyusuan susu ibu menggunakan botol adalah tidak digalakkan dan melanggar etika penyusuan namun ia boleh menimbulkan pelbagai masalah dalam penyusuan terutama bagi ibu bekerjaya.
  • Pa&Ma
    Antara dilema yang sering dihadapi oleh ibu bekerja selepas melahirkan anak adalah pemberian susu ibu yang berterusan. Kerisauan pengasuh tidak faham bagaimana pemberian susu ibu perahan (SIP) kepada bayi membuatkan ibu seperti hendak berhenti kerja.
  • Pa&Ma
    Kadang kala ada bayi baharu lahir menghadapi masalah ruam di bahagian muka walhal dia hanya minum susu ibu sepenuhnya. Sesetengah berpendapat ruam tersebut disebabkan oleh susu ibu yang tidak sesuai dengan bayi.
  • Pa&Ma
    Sebaik bayi lahir ke dunia, apa yang paling awal anda lakukan? Majoriti ibu akan memberikan susu ibu yang pertama kepada bayi yang baharu menjengah dunia. Tahukah anda bahawa penyusuan awal adalah sesuatu yang penting kepada bayi. Ini kerana susu awal ibu mengandungi kolostrum yang terkenal kaya dengan khasiat luar biasa kepada bayi.
  • Pa&Ma
    Tugas utama seorang ibu selepas melahirkan bayi adalah memberikan susu ibu kepada anak tersayang. Jika di dalam kandungan, bayi bergantung sepenuhnya kepada ibu untuk menerima segala nutrisi yang diperlukan untuk tumbesarannya.
  • Pa&Ma
    Setiap ibu pasti mempunyai keinginan untuk menyusukan anak selepas melahirkannya. Walaupun kadang kala ibu sudah menetapkan dalam minda untuk menyusukan bayi namun adakalanya terdapat halangan yang membantutkan rancangan tersebut.
  • Pa&Ma
    Jika anda seorang ibu yang menyusukan bayi ketika ini, sekalung tahniah diucapkan atas semangat kental memberikan yang terbaik buat si manja. Menyusukan bayi sememangnya menjadi tanggungjawab setiap wanita yang bergelar ibu.
Terkini