Walaupun sambutan hari raya sudah masuk 10 Syawal tetapi ramai yang masih lagi mahu meneruskan amalan kunjung-mengunjung ke rumah saudara mara dan sahabat handai. Dengan banyak jemputan ke rumah terbuka pada hujung minggu nanti, tentu ramai juga ibu bapa yang ada anak kecil tak ketinggalan untuk hadir sama.

Dalam sibuk bergembira berjumpa saudara mara dan sahabat handai yang lama tak ditemui, jangan abaikan keselamatan si kecil. Apatah lagi kalau anda ada bayi comel yang pasti akan mendapat perhatian orang lain bahkan menjadi rebutan untuk digomol dan dicium.

Ya, memang seronok tengok anak kita didukung dan dipeluk oleh semua orang tapi jangan lupa ada kesannya yang mungkin boleh mengundang bahaya pada nyawa anak.

Pengalaman yang dilalui oleh seorang bapa kepada anak kecil pada raya tahun lepas seperti dikongsi dalam laman facebook, diharap boleh dijadikan panduan berguna kepada semua ibu bapa yang ada anak kecil. Beringat sebelum terkena!

NASIHAT HARI RAYA UNTUK IBU BAPA YANG ADA ANAK KECIL

Tahun lepas merupakan tahun pertama anak aku Maryam Nafeesa nak sambut raya pertamanya di Malaysia dan baru berusia 7 bulan masa tu tak silap aku.

Tapi Allah beri ujian kat aku sekeluarga pada Aidulfitri tahun lepas dapat tahu Maryam Nafeesa terkena jangkitan kuman paru-paru (Pneumonia) masa tu pada hari raya ke-2.

Mungkin silap aku tidak kawal orang cium-cium anak aku tak tentu hala, lagi-lagi ada orang yang merokok dengan selamber hisap rokok kat tempat yang ada bayi-bayi kecil ni.

Lepas badan anak aku demam panas, mertua aku pun suggestkan aku untuk bawa jumpa Dr. pakar kanak-kanak di HUKM, Cheras dan malam tu doktor segera masukkan anak aku ke ICU sebab penafasan dia dah kurang dan mengalami batuk yang sangat teruk.

Hampir seminggu lebih juga dia dalam ICU dengan macam-macam jenis wayar, suntikkan dan paip yang doktor masukkan dalam badan anak aku masa tu, Ya Allah! tak tahu nak cakap masa tu hanya Allah sahaja yang tahu perasaan aku masa tu, sedih sangat aku tengok anak aku telentang sakit dalam bilik ICU tu.

Alhamdulilah, lepas berkampung kat HUKM hampir 2 minggu lebih waktu raya, anak aku kembali sihat dengan izin Allah, dan sekarang harapnya Allah izinkan dia untuk sambut raya tahun ni dengan meriah walaupun kat Amerika. hehe

Ni antara tanda-tanda seorang bayi yang di jangkiti jangkitan kuman paru-paru (Pneumonia):

1. Demam panas

2. Batuk dengan atau tanpa kahak

3. Sakit dada

4. Tiada selera makan, tidak mahu makan

5. Rasa tidak sihat, sering merengek

6. Pernafasan laju atau susah bernafas

7. Muntah atau cirit-birit

Dan ni aku nak nasihatkan, mintak tolong sangat-sangat kat ibu bapa yang ada anak kecil, Tolong! Tolong! Tolong! kawal bayi-bayi korang dengan cara:

1) Jauhi dari dekat dengan orang yang merokok, kalau ko tengah dukung bayi.

2) Jauhi dari bagi orang cium anak kau sesuka hati (kita tak tahu apa penyakit yang ada kat orang tu)

3) Kawal anak dari bermain dengan anak-anak kecil lain yang tak sihat.

4) Mesti ada termometer untuk mengukur suhu badan anak.

5) Kalau anak kau mula ada ciri-ciri kat atas cepat-cepat pergi bawa jumpa doktor (dan aku suggestkan kalau di area lembah klang korang bawa pergi HUKM, sebab HUKM antara hospital yang mempunyai pakar kanak-kanak terbaik di Malaysia, memang WIN!)

6) Mencegah lebih baik dari merawat!

Aku doakan agar hari raya tahun ini disambut dengan kebaikkan dan kemeriahan selepas melalui tarbiyyah ramadhan selama sebulan.

Aku harap tulisan dari pengalaman ini dapat di #SHARE agar dapat memberi manfaat buat semua insya-Allah!

Nota: Gambar dibawah ialah contoh yang diambil dari google yang sama suasana yang dihadapi anak aku tahun lepas, moga Allah lindungi anak-anak kecil kita dan kita dari segala jenis penyakit.

@Khairil Khider

Bapa kepada Maryam dan Mardhiyah

Amerika Syarikat

Sumber: Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia