• Pemakanan
    "Mama nak susu coklat!" Memang perkara yang biasa, ibu-ibu mendengar rengekan anak yang mahukan minuman bercoklat ini. Tambahan lagi, kini banyak kios minuman di pusat-pusat membeli belah yang menjual minuman susu coklat bersama bubble atau jeli.
  • Pa&Ma
    Pernah atau tidak anda mengalami situasi seperti ini? Anak yang usianya 3 tahun sememangnya sudah kenal dan tertarik pada pelbagai jenis makanan. Pada tahap ini, mereka sangat aktif sehingga memerlukan pengambilan kalori tambahan daripada makanan dan minuman.
  • Pa&Ma
    Selain sayur, buah-buahan juga antara yang paling susah untuk diberikan pada anak-anak. Setiap jenis buah-buahan mempunyai khasiat dan kebaikannya sendiri. Kebanyakan buah-buahan memiliki vitamin C iaitu vitamin yang sangat diperlukan untuk kesihatan badan dan kulit.
  • Pemakanan
    Makanan manis ada di mana-mana dalam kehidupan seharian. Kebiasaannya, sarapan pagi kanak-kanak bermula dengan sandwic mentega kacang dan jem atau bijirin yang manis, diikuti dengan biskut dan minuman buah-buahan sebagai snek, kek cawan dan muffin untuk minum petang, aiskrim dan kek untuk pencuci mulut.
  • Pemakanan
    Menatap wajah bayi yang baru dilahirkan menerbitkan rasa bahagia dalam diri anda. Dalam masa yang sama anda perlu memastikan si kecil membesar dan berkembang dengan sihat serta mendapat keperluan nutrien yang terbaik.
  • KANAK-KANAK
    "Eeee bam bamnya dia. Geram tengok pipi montel anak kau ni," kata Emi sambil mencubit manja pipi anak Mira yang berbadan montel dan berpipi tembam.
  • Pa&Ma
    Pemakanan yang diamalkan sejak kecil akan mempengaruhi pembentukan diri seseorang secara mental dan fizikal. Oleh itu sebagai ibu bapa, adalah penting bagi anda memastikan pemakanan anak adalah mengikut keperluannya untuk membesar dengan sihat dan sempurna.
  • Pemakanan
    Obesiti dan diabetes di kalangan kanak-kanak di Malaysia amat membimbangkan. Antara faktor penyebab adalah kerana pemilihan makanan manis dan tinggi kandungan gula.
  • Pemakanan
    Dalam menyediakan makanan untuk anak-anak tentu ibu amat mengambil berat tentang pengambilan makanan yang berkhasiat sebagai jaminan tumbesaran sihat si anak.
  • KANAK-KANAK
    Tentu mama biasa berhadapan dengan situasi di mana anak-anak asyik sekali bermain tanpa menghiraukan makan minum. Apabila ditanya sama ada mahu makan atau tidak, hanya gelengan kepala sahaja yang mereka tunjukkan.
  • Pa&Ma
    Sesekali tentu anda pernah berasa kecewa jika anak tersayang enggan makan makanan yang dihidangkan. Memang mencabar sekiranya kita mempunyai anak yang cerewet dan memilih makanan.
  • Pemakanan
    Fakta pemakanan membuktikan makanan laut kaya dengan khasiat yang diperlukan untuk pertumbahan dan perkembangan sihat dan cerdas anak. Kandungan proteinnya yang tinggi sememangnya diperlukan oleh kanak-kanak sepanjang tumbesaran mereka. Fakta paling menarik apabila dikatakan, dengan makan makanan laut ia boleh meningkatkan kecerdasan anak!
  • Pemakanan
    Rasanya semua ibu bapa mahukan anak-anak yang dilahirkan membesar sihat dan bijak. Selain melakukan pelbagai rangsangan untuk membantu perkembangan otak yang cerdas, soal pemakanan juga perlu dijaga dan dititikberatkan.
  • Pa&Ma
    Pernahkah anda berasa buntu dan tidak tahu apa menu yang hendak dimasak untuk anak anda? Apatah lagi apabila balik dari pejabat, anda tidak sempat singgah ke pasaraya untuk membeli barang mentah.
  • Pemakanan
    Kadang-kadang boleh 'naik angin' dibuatnya bila si kecil tiba-tiba buat perangai di tempat awam. Hairan juga sebab sebelum itu elok je perangai.
  • Pemakanan
    Adakah anak anda selalu meragam apabila di suruh sarapan pagi? Oleh kerana si kecil buat perangai maka anda juga malas hendak melayan kerenahnya maka sudahnya tiadalah sarapan pagi untuk anak. Tak sempat sediakan sarapan? Tak perlu masak nasi goreng, nasi lemak atau mee goreng, cukup sediakan si kecil hidangan roti bakar, buah atau bijirin dan susu.
  • BAYI
    Roti sememangnya menjadi makanan kegemaran semua lapisan usia. Kanak-kanak antara golongan yang paling gemar makan roti. Roti adalah salah atu sumber karbohidrat kompleks yang baik kerana berdasarkan piramid makanan, roti termasuk dalam kumpulan karbohidrat iaitu pada paras satu dasar piramid tersebut.
  • Pemakanan
    Makanan yang kita makan setiap hari akan menjadi darah daging kita. Selain makan untuk hidup, makanan juga menjadi asas penting membentuk kesihatan kita. Kebanyakan anak kecil mempunyai masalah cerewet makan. Secara asasnya tabiat pemakanan yang sihat perlu bermula daripada ibu bapa di rumah lagi. Anak-anak meniru tabiat pemakanan ibu dan ayah, jadi pastikan anda mengamalkan pemakanan sihat jika mahu anak tidak cerewet makan dan suka makanan yang sihat.
  • Pemakanan
    Untuk melahirkan generasi yang cemerlang dan berakhlak, aspek pemakanan juga perlu diambil berat. Sebagai ibu bapa, anda mesti menjaga makan dan minum anak-anak. Makanan yang baik termasuklah dari segi sumber, kebersihan, nutrisi, rasa, khasiat dan yang paling penting ia adalah halal. Dalam soal pemakanan, apa yang anda boleh lakukan dalam usaha melahirkan generasi yang cemerlang dan baik adalah seperti berikut:
  • Pemakanan
    Menyediakan hidangan makanan untuk anak-anak yang sedang membesar dan aktif memerlukan kepelbagaian khasiat. Ibu perlu kreatif memastikan setiap hidangan memberikan khasiat yang diperlukan untuk anak membesar.
  • Pemakanan
    Ibu umpama Pakar Pemakanan kepada anak. Ibu sentiasa memastikan apa makanan yang mesti disediakan untuk anak tersayang. Oleh itu sebagai ibu, pastikan anda banyak maklumat mengenai apa makanan yang sesuai dan terbaik untuk anak.
  • Pemakanan
    Anak kecil memang cerewet bab makan sayur. Walaubagaimanapun anda tetap masukkan sayur dan buah-buahan dalam menu hidangan anak-anak. Hmm...sayur apa nak pilih ya? Ada macam-macam warna dan bentuk. Pentingkah warna sayuran dan buah-buahan kepada anak ni? Tahukah anda sayur dan buah yang mempunyai warna berbeza itu menunjukkan khasiat yang berbeza.
  • Pemakanan
    Sarapan pagi merupakan pengambilan makanan awal yang sangat penting kepada tubuh badan manusia. Ini kerana badan manusia memerlukan tenaga baru selepas enam hingga tujuh jam tidak makan kerana tidur.
  • Pemakanan
    Selain menjaga kesihatan mata melalui aktiviti yang dilakukan seharian, diet yang seimbang juga membantu mendapatkan mata yang sihat tanpa masalah. Terdapat beberapa jenis makanan yang boleh diambil untuk menjaga deria penglihatan anak anda sejak mereka kecil lagi.
  • Pemakanan
    Bila keluar berjalan, adakah anak anda suka merengek minta dibelikan pelbagai snek makanan ringan yang ada di pasaran? Sebelum anda membelikan mereka snek tersebut, perlu diketahui bahawa makanan ringan tersebut tidak berkhasiat untuk mereka.
  • Pemakanan
    Kenapa kanak-kanak tak suka makan? Ia seolah-olah menjadi kebiasaan dalam kehidupan ibu bapa yang mempunyai anak-anak usia dua hingga enam tahun untuk mempunyai masalah sukar makan.
  • Pemakanan
    Memastikan anak-anak mendapat nutrisi dan diet yang sihat adalah cabaran utama ibu bapa pada masa kini. Hidup dalam zaman serba moden ini membuatkan kanak-kanak cepat terdedah kepada pemakanan yang kurang sihat.
  • Pemakanan
    Menyediakan makanan sihat untuk anak-anak sedang membesar bukanlah tugas yang terlalu sukar namun memastikan mereka menikmati makanan berkhasiat tersebut adalah tugas yang sukar! Ia sering menjadikan waktu makan sangat mengecewakan ibu bapa.
  • Pemakanan
    Anak semakin membesar tetapi selera minum susu semakin berkurangan. Risau memikirkan khasiat kalsium yang semakin kurang diperoleh oleh si kecil sedangkan khasiat tersebut diperlukan untuk tumbesaran yang sihat dan cergas.
  • Pemakanan
    Biasanya ibu bapa akan melarang anak-anak kecil makan coklat kerana bimbang akan merosakkan gigi dan menyebabkan kegemukan. Benarkah? Hakikatnya coklat dikatakan mempunyai banyak manfaat yang membantu kecerdasan si anak.
  • Pemakanan
    Kadang kala sukar mengajak anak-anak makan kerana mereka sibuk bermain atau menonton televisyen. Walaupun hidangan yang disediakan menyelerakan tetapi mereka tidak mempedulikan. Bagaimanapun ada pula situasi di mana anak hendak makan tetapi ibu dan ayah pula sibuk dengan kerja lain.
  • Pemakanan
    Jus buah-buahan sememangnya diakui kaya dengan banyak vitamin C dan khasiat yang diperlukan oleh tubuh badan. Memberi kanak-kanak minum jus buah-buahan memang banyak manfaatnya. Tetapi tahukah papa mama semua, memberi terlalu banyak jus buah kepada anak-anak boleh menyebabkan cirit-birit.
  • Pemakanan
    Dalam kebanyakan produk makanan untuk kanak-kanak sering menekankan kepentingan DHA untuk perkembangan minda yang cerdas. Namun apakah sebenarnya DHA tersebut? Benarkah ia penting dalam tumbesaran kanak-kanak yang lebih sihat dan cerdas?
  • Pa&Ma
    Makanan yang sihat dan seimbang membantu tumbesaran sihat anak anda. Tetapi menghadapi kerenah anak-anak terhadap makanan memang menguji kesabaran. Mereka perlu dididik dari awal tabiat pemakanan sihat supaya mereka membesar sebagai individu yang sihat dan cergas.
  • Pa&Ma
    Biasanya bila anak-anak yang sedang membesar tidak ada selera makan, ibu ayah akan sibuk membelikan suplemen yang dikatakan mampu merangsang selera makan si anak. Benarkah tindakan tersebut?
  • Pa&Ma
    Telur diketahui sebagai sumber makanan yang kaya dengan protein. Ia baik untuk membantu tumbesaran kanak-kanak. Bagaimanapun ada kanak-kanak yang tidak boleh menikmati khasiat telur ayam kerana masalah alergi.
  • Pa&Ma
    Apabila mencapai usia dua tahun, anak anda boleh makan di meja dan mengambil makanan yang sama seperti ahli keluarga lain. Tetapi pastikan dia makan mengikut waktu dan berikan hidangan tambahan jika dia berasa lapar. Pastikan anda anda makan mengikut waktu yang tepat dan mengambil makanan yang berkhasiat.
  • Pa&Ma
    Ramai ibu mengadu kehabisan idea apabila anak kesayangan enggan menjamah hidangan nasi. Ia bukan berlaku sekali dua tetapi tabiat enggan makan nasi menjadi rutin hariannya. Ibu risau si anak tidak mendapat nutrisi cukup untuk tumbesaran yang sihat.
  • Pa&Ma
    Dalam mengajar anak-anak kecil berpuasa, jangan abaikan pengambilan makanan berkhasiat untuk mereka. Ia penting untuk memastikan mereka terus mendapat khasiat yang diperlukan untuk tumbesaran yang sihat.
  • Pa&Ma
    Kanak-kanak dalam lingkungan satu setengah hingga tiga tahun sangat lasak. Hari-hari mereka penuh dengan aktiviti yang memerlukan pergerakan aktif. Oleh itu mereka amat memerlukan sajian makanan yang berkhasiat dan seimbang.
  • Pa&Ma
    Anak anda sudah bersedia menerima makanan pejal? Anda tidak tahu apakah makanan sesuai untuknya? Anda buntu memikirkan menu menarik untuk si kecil yang makin aktif? Anak anda cerewet dan memilih makanan? Anda bimbang melihat anak yang gemar makan makanan ringan?
  • Pa&Ma
    Buah-buahan dan sayur-sayuran sangat baik dimakan mentah. Tetapi ada juga yang perlu dimasak terlebih dahulu. Memastikan si kecil makan sayur dan buah adalah tugas yang banyak cabarannya. Oleh itu mama perlu bijak mengolah jenis hidangan agar dapat menarik perhatian si manja dan dalam masa yang sama zat-zat yang terkandung di dalam sayur dan buah tetap terpelihara.
  • Pa&Ma
    Menginjak ke usia dua tahun, anak anda telah bersedia untuk berpindah dari kerusi tingginya dan turut serta di meja makan keluarga. Waktu makan merupakan masa sosial yang penting. Belajar mengambil bahagian sebagai ahli keluarga merupakan bahagian yang penting dalam perkembangan sosial anak anda.
  • Pa&Ma
    “Mama, nak snek tu. Sedapnya!” pinta Aiman apabila singgah di kedai serbaneka yang menjual pelbagai jenis makanan ringan.
  • Pa&Ma
    Pagi adalah waktu yang paling mencabar bagi kebanyakan ibu bapa. Bangun pagi, mandi, memakai baju dan sarapan adalah rutin setiap hari sebelum anak dihantar ke taska atau tadika mahu pun duduk di rumah bagi ibu yang tidak bekerja.
  • Pa&Ma
    Kanak-kanak sememangnya pantang melihat snek dan gula-gula. Bentuk gula-gula yang menarik berwarna-warni amat menarik perhatian kanak-kanak. Mereka menjadi teruja untuk merasai rasa gula-gula yang manis dan warnanya yang terang itu.
  • Pa&Ma
    Kalsium merupakan salah satu sumber makanan yang sangat penting dalam tumbesaran kanak-kanak. Oleh itu pastikan anda memberikan mereka sumber makanan berkalsium atau suplemen tambahan kalsium.
  • Pa&Ma
    Selain cerewet makan, kanak-kanak juga sukar apabila disuruh minum air terutama air masak. Seperti diketahui keperluan air sangat penting untuk tubuh badan manusia. Badan manusia memerlukan air untuk meneruskan proses penghadaman dan perkumuhan. Kekurangan cecair dalam badan akan membuatkan suhu badan meningkat serta mudah mendapat masalah sembelit dan jangkitan kuman pada saluran air kencing.
  • Pa&Ma
    Masalah kegemukan atau obesiti dalam kalangan kanak-kanak memang sering dibincangkan oleh masyarakat. Pelbagai info dan panduan diberikan untuk mengelakkan atau mengawal anak yang ada masalah obesiti.
  • Pa&Ma
    “Adik kena makan sayur kalau nak kuat macam Superman tau,” begitu ayat pancing yang sering dituturkan oleh si ibu kepada anak kecil yang tidak mahu makan sayuran.
  • KANAK-KANAK
    Si kecil memang suka makan sambil berlari dan melompat. Geramnya mama tengok! Puas dimarah dan ditegur agar duduk ketika makan, tetapi masih berlari ketika makan.
  • KANAK-KANAK
    Aduh memang pening kepala mama kalau anak cerewet makan. Ia sangat menguji kesabaran ibu. Penat memasak tidak hilang apabila si manja enggan membuka mulut merasa masakan yang disediakan.
  • $m.local.content.securityparent.content.name
    Bertuahnya kalau anak-anak meminta hidangan sayur ketika waktu makan. Jarang sekali kanak-kanak gemar makan sayur. Bagimana caranya untuk membuat si kecil gemarkan sayur?
  • KANAK-KANAK
    Bukan mudah hendak menyuruh anak kecil makan. Kanak-kanak amat suka kepada perkara yang menarik dan dekat dengan mereka. Karektor kartun, warna-warni dan lucu antara yang dekat dengan rutin harian mereka.
  • KANAK-KANAK
    Penting bagi ibu bapa tahu apa kudapan atau snek yang berkhasiat dan bermanfaat untuk anak-anak. Kesilapan memilih snek yang betul untuk anak boleh menjejaskan kesihatan mereka.
  • KANAK-KANAK
    Bagi ibu-ibu, setiap kali pergi berkelah, perkara utama yang terlintas dalam fikiran mereka ialah tentang makanan. Apakah makanan yang akan dibawa nanti? Agar fikiran anda tidak lagi kusut, teruskan bersama artikel ini.
  • KANAK-KANAK
    Kanak-kanak sangat memerlukan susu sejak mereka dilahirkan. Susu mengandungi nutrisi yang penting untuk tumbesaran dan perkembangan otak kanak-kanak.
  • KANAK-KANAK
    Tahukah anda bahawa sebenarnya merancang menu sihat untuk anak sangat mudah. Ingin tahu caranya? Patuhi sahaja langkah-langkah mudah ini.
  • KANAK-KANAK
    Pada bulan yang mulia ini adalah, masa untuk melatih anak berpuasa. Pastikan si manja anda mendapat sahur yang berkhasiat dan bertenaga.
  • KANAK-KANAK
    Pembuka Selera Si Manja.
  • BAYI
    Anda seharusnya memainkan peranan penting dalam menentukan corak pemakanan anak-anak. Sekiranya gagal berbuat demikian, dikhuatiri generasi muda ini tidak membesar sebagai pelapis yang sihat dan pintar.
  • BAYI
    Otak kanak-kanak memerlukan nutrien yang mencukupi agar dapat berfungsi secara optimum. Pada peringkat awal usia, otak kanak-kanak berkembang dengan begitu pesat. Hasilnya, pada usia lima tahun, perkembangan otak mereka sudah mencapai 90 peratus dan kadar tersebut sangat berkait rapat dengan pemakanannya.
  • BAYI
    Ramai kanak-kanak suka memilih makanan. Akibatnya, lebih banyak makanan yang ditolak berbanding dengan yang dimakan. Jika itu halnya, adakah kuantiti yang diambil itu mencukupi?
  • PETUA
    Menurut kajian yang telah dijalankan oleh saintis Mesir, jus kurma dapat membantu memanaskan badan dan mencerdaskan otak serta membantu tumbesaran kanak-kanak.
  • FAMILI
    Bosan makan di rumah? Sesekali apa salahnya membawa keluarga makan di luar.
  • KANAK-KANAK
    Pemakanan yang berkhasiat dan baik membuatkan pertumbuhan si kecil sempurna sekali gus cergas dan meningkatkan kekuatan fizikalnya.
  • KANAK-KANAK
    Setelah semakin besar iaitu sekitar 2 tahun, anak anda lazimnya semakin kurang menyusu.
  • BAYI
    Amalan minum susu lazimnya beransur-ansur hilang apabila seseorang kanak-kanak itu sudah semakin membesar.
Terkini