KANAK-KANAK \ Penjagaaan
  • Penjagaan
    Bila anak kecil demam, ibu dan ayah mesti rasa susah hati. Menangani bayi demam tak sama caranya dengan orang dewasa. Mungkin ada cara rawatan yang dilakukan oleh ibu bapa ketika anak demam selama ini tidak betul.
  • Penjagaan
    Biasanya bila hujung minggu, ramai ibu bapa yang mengambil peluang membawa anak-anak keluar bersiar-siar dan bermain. Ia memang satu perkara yang bagus untuk perkembangan anak serta mengeratkan hubungan kekeluargaan.
  • Penjagaan
    "Jom, jom masuk tidur. Mama dah buat susu ni." Itu antara dialog biasa yang setiap ibu bapa akan katakan kepada si anak bagi mengumpan mereka untuk tidur. Jarang nampak bayi atau kanak-kanak yang masih minum susu botol akan tidur tanpa menghisap susu terlebih dahulu.
  • Penjagaan
    Biasanya si kecil tak suka makan ubat tapi ada juga jenis kanak-kanak yang pantang nampak ubat. Dia anggap ubat sirap berwarna-warni macam minuman manis yang sedap dan boleh diminum sesuka hati.
  • Pa&Ma
    Ada sesetengah kanak-kanak sangat takut untuk berjumpa doktor apabila mereka sakit. Sebut sahaja hendak bawa ke klinik berjumpa doktor, mereka sudah mencebikkan muka. Bahkan ada yang menangis dantidak mahu masuk ke dalam bilik doktor.
  • PETUA
    Siapa tidak risau jika si kecil diserang demam. Walaupun kita sedia maklum demam adalah penyakit biasa dalam kalangan bayi dan kanak-kanak bahkan ia juga sebahagian daripada proses tumbesaran mereka.
  • KANAK-KANAK
    Bila anak tidak sihat, risaunya hati ibu dan ayah. Pergi ke kerja pun tak senang duduk. Bagaimanapun demam ialah perkara biasa dalam proses tumbesaran seorang kanak-kanak. Penjagaan rapi dan belaian kasih sayang membantu si manja sembuh kembali.
  • Penjagaan
    Bila sudah ada anak, ibu-ibu memang prihatin tentang pemilihan barangan untuk kegunaan si manja. Bimbang juga kalau ada kandungan bahan kimia yang tidak selamat kepada anak.
  • Penjagaan
    Kanak-kanak dan bayi adalah golongan yang paling mudah dijangkiti virus selesema. Ini kerana sistem badan mereka masih lagi buat kuat untuk melawan serangan virus. Bagaimanapun mereka tidak boleh lari daripada terdedah pada bakteria yang banyak terdapat di sekeliling terutama daripada orang dewasa dan persekitaran.
  • Penjagaan
    Si kecil yang baru belajar makan makanan pepejal biasanya akan merengek-rengek bila melihat ibu bapanya makan. Mereka seolah-olah minta untuk disuapkan makanan yang sedang anda makan. Apa tindakkan anda?
  • Penjagaan
    Bila bayi anda sudah mula belajar berjalan dan jatuh, dia memang berisiko untuk kerap terjatuh. Terjatuh tanpa kesan luka atau kecederaan adalah perkara normal sepanjang tempoh tumbesaran seorang anak tetapi jika terlalu kerap terjatuh sehingga ada benjol dan hentakan kuat di kepala, apakah kesannya terhadap si kecil?
  • Penjagaan
    Penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) memang banyak menyerang anak kecil termasuk bayi. Siapa tidak risau bila si kecil terkena jangkitan penyakit ini.
  • Penjagaan
    Anak alami ekzema? Jangan bimbang! Terdapat pelbagai ikhtiar yang boleh diusahakan agar ia tidak mengganggu anak anda daripada melakukan aktiviti seharian, sekali gus boleh tidur lena pada malam hari.
  • Penjagaan
    Mengajar anak menjaga kebersihan perlu diterapkan sejak mereka kecil lagi. Soal penjagaan kebersihan tidak boleh dikompromi langsung. Penjagaan kebersihan adalah langkah awal mencegah si kecil daripada sebarang jangkitan kuman yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit.
  • KANAK-KANAK
    Malang tidak berbau. Kemalangan boleh berlaku di mana-mana sahaja walaupun di rumah anda sendiri. Jadi, tingkatkan tahap keselamatan bagi memastikan anak-anak selamat ketika berada di rumah sendiri.
  • Penjagaan
    Pernahkah lihat anak anda tiba-tiba kelihatan buncit semacam perutnya. Badan tidak bersaiz debab tetapi perut kelihatan semakin membesar. Si kecil makan seperti biasa, tidak terlalu banyak dan cukup untuk menampung keperluan anak seusianya.
  • Penjagaan
    Pernah tak anda berhadapan dengan situasi si kecil tiba-tiba menangis tanpa sebab. Bila diperiksa, lampin masih kering. Bagi susu, tak mahu juga.
  • KANAK-KANAK
    Apabila anak perempuan anda sudah masuk ke peringkat prasekolah, dia akan berhadapan dengan pelbagai cabaran di sekolah bersama kawan-kawannya. Jika tersalah langkah, bimbang anak-anak ini hilang keyakinan diri untuk terus melalui cabaran kehidupan.
  • Penjagaan
    Nama bakteria ini memang sedap bunyinya. Tetapi berapa ramai di antara kita yang mengenalinya? Tahukah anda bakteria salmonella ini boleh mengancam nyawa mereka yang terkenanya terutama bayi dan ibu mengandung.
  • Penjagaan
    Lepas puas menyambut hari raya dan makan bermacam jenis makanan, si kecil tidak terkecuali berisiko mendapat serangan sakit perut.
  • Hot Tip
    Seronoknya nak sambut raya dengan ‘baby’ buat pertama kali! Tentu itu yang bermain di fikiran kebanyakan pasangan yang baharu bergelar ibu bapa. Segala persiapan dibuat secukupnya untuk si kecil yang pertama kali hendak menyambut Aidil Fitri.
  • Penjagaan
    Hari Raya sinonim dengan kegembiraan balik kampung berjumpa sanak saudara. Tetapi dalam keseronokan bergembira, perasan tak yang anak kecil mudah dijangkiti kuman hingga terkena batuk, demam dan selesema.
  • Pa&Ma
    Terjatuh dan terluka adalah perkara normal berlaku dalam kalangan kanak-kanak aktif yang sedang membesar. Ia adalah sebahagian daripada proses pembelajaran mereka ketika bermain dan belajar.
  • Pa&Ma
    Siapa tak panik bila tiba-tiba anak tercekik! Apatah lagi kalau dia si kecil yang berusia bawah enam tahun. Eh, tahu ke apa nak buat?
  • PETUA
    Cacar air atau chicken pox adalah penyakit yang akan meninggalkan bekas yang sukar dihilangkan. Walaupun sudah sembuh, bekas cacar air di kulit sering meninggalkan bekas yang susah hilang. Paling sedih apabila ia ada di seluruh badan.
  • Penjagaan
    Ada perbezaan yang boleh diperhatikan apabila anda membesarkan anak lelaki dan anak perempuan. Bukan tidak bersyukur tapi ada orang bersetuju membesarkan anak lelaki kurang cerewetnya berbanding anak perempuan tetapi memerlukan kesabaran yang tinggi kerana mereka terkenal aktif dan lasak.
  • Penjagaan
    Pernah tak anak anda menolak pemberian susu dan makanan? Biasanya anak yang enggan minum susu atau makan sebarang makanan sedang menghadapi masalah kesakitan di bahagian mulutnya. Periksa hal ini!
  • Penjagaan
    Pernah tak si kecil tiba-tiba bersin tak berhenti-henti dan mata menjadi bengkak? Ia kerap berlaku apabila dia makan makanan laut, terdedah pada habuk atau berada di cuaca panas terik.
  • Penjagaan
    Bukan hanya makanan atau produk penjagaan kulit sahaja yang ada tarikh jangka hayatnya tetapi botol susu yang digunakan setiap hari oleh anak anda juga perlu kerap ditukar.
  • Penjagaan
    Kalau anak demam, hati ibu ayah mana yang tidak susah hati. Kasihan melihat si kecil merengek dan tidak aktif seperti biasa. Badan panas, hingus meleleh dan tekak sakit sebab batuk.
  • KANAK-KANAK
    Dalam menjayakan usaha mendidik anak menjadi seorang insan yang berakhlak mulia, ada kalanya anda perlukan pendekatan psikologi.
  • Penjagaan
    Dalam cuaca yang agak panas dan terik sekarang ini, ramai yang mudah dijangkiti batuk. Bayi dan kanak-kanak juga tidak terkecuali.
  • Penjagaan
    Masalah kanak-kanak diserang cirit-birit adalah perkara biasa. Tetapi awas kerana serangan cirit birit yang teruk mungkin petanda anak anda sebenarnya diserang jangkitan virus yang dikenali sebagai Rotavirus.
  • Penjagaan
    Bila anak anda yang berusia antara enam bulan hingga enam tahun demam, pastikan suhu badannya tidak terus tinggi sehingga mencecah 39 darjah selsius ke atas.
  • Penjagaan
    Demam denggi adalah penyakit sepanjang tahun yang paling popular dalam negara kita. Akhir-akhir ini peratus pesakit demam denggi semakin meningkat dan sangat membimbangkan.
  • Penjagaan
    Batuk dan selesema memang penyakit biasa yang kerap menyerang anak-anak kecil. Biasanya kanak-kanak mudah mendapat jangkitan penyakit ini tanpa mengira masa.
  • KANAK-KANAK
    Kanak-kanak yang comel biasanya di kalangan mereka yang tembam dan debab. Ia bukan sesuatu yang baik sebaliknya mereka tergolong dalam kategori kanak-kanak obesiti.
  • Penjagaan
    "Alamak apa bintik-bintik merah kat badan Aina ni? Macam chickenpox je. Ahh sudah.."
  • Penjagaan
    Hari ini keselamatan anak-anak kecil daripada ancaman jenayah seperti pencabulan, rogol, culik dan lain-lain lagi amat membimbangkan. Banyak kisah menyedihkan yang kita baca dan lihat di media sosial tentang jenayah tersebut berlaku dalam kalangan anak-anak kecil.
  • Penjagaan
    Bayi dan kanak-kanak sukar mengeluarkan kahak dan hingus jika mereka diserang selesema dan batuk. Jika dibiarkan tanpa rawatan, ia boleh menjadi punca penyakit lebih berbahaya seperti bronkitis.
  • Penjagaan
    Tak kira sama ada ibu bagi anak minum susu formula atau susu ibu, penggunaan botol susu memang tak boleh dielakkan. Bila sudah menggunakan botol susu pastilah ia perlu dicuci dengan betul.
  • Penjagaan
    Kasut kanak-kanak yang ada di pasaran memang semua menarik rekaannya. Namun bukan semuanya sesuai dengan anak anda. Jangan beli kasut hanya semata-mata tertarik dengan harga dan rekaan sahaja tetapi yang lebih penting adalah memastikan keselesaan anak anda seperti mana kasut Clarks yang terkenal dengan kriteria memastikan keselesaan dan keselamatan kanak-kanak terjamin. Sebelum membelikan anak anda kasut ada beberapa langkah yang mesti dilakukan ketika memilih kasut.
  • Penjagaan
    Kanak-kanak zaman sekarang memang sinonim dengan gajet. Lahir-lahir sahaja sudah tahu beri tindak balas kepada gajet. Mahu atau tidak, ibu bapa hari ini memang tak boleh lari daripada memperkenalkan anak kepada gajet. Bagaimanapun jangan sampai gajet itu menjadi tuan kepada anak anda. Sekiranya sedang memikirkan sebuah gajet untuk dibelikan kepada anak anda, lebih baik semak dahulu tip beriktu agar gajet yang dibeli itu berbaloi untuk perkembangan anak dan dalam masa yang sama tidak membawa keburukan kepada anak.
  • Penjagaan
    Apabila si kecil mengalami masalah sembelit, dia akan jadi tidak selesa dan asyik merengek terutama bila hendak membuang air besar. Siapa yang tidak risau. Apa hendak buat? Masalah sembelit memang perkara biasa dalam kalangan kanak-kanak membesar. Sekiranya anak anda mengalami sembelit, segera dapatkan cara rawatan agar ia tidak berlarutan. Berikut antara tips yang ibu boleh lakukan sekiranya anak sembelit.
  • Penjagaan
    Sebagai ibu dan ayah, anda bertanggungjawab mendidik dan menjaga anak-anak sebaiknya. Dalam dunia masa kin yang banyak cabaran dan bahaya, sebaiknya asuh anak mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam. Dengan disiplin yang diajar sejak dari kecil, dapat membentuk benteng diri buat anak-anak sehingga dewasa. Sebagai ibu bapa, jangan pernah mengeluh penat asyik menasihat dan mengulang nasihat yang sama kepada anak-anak. Mengikut kajian, nasihat yang diucap sebanyak 200 kali terhadap anak-anak mampu membentuk tingkah laku yang baik.
  • Penjagaan
    Ramai ibu bapa mesti bersetuju membesarkan anak-anak pada zaman sekarang amat mencabar. Sukarnya mendisiplinkan anak-anak sekarang yang semakin bijak. Namun jangan jadikan alasan anak-anak menjadi tidak berdisiplin dan tidak mendengar cakap orang tua. Adakah anda fikir anak anda cukup berdisiplin? Jika masih tercari-cari cara terbaik untuk mendisiplinkan mereka, boleh cuba tip berikut:
  • Penjagaan
    Hati-hati apabila anda gemar berkongsi gambar anak di media sosial. Seorang ibu, Danica Patterson gemar berkongsi gambar anak perempuannya berusia 4 tahun di media sosial sehingga dia mendapat tahu gambar anaknya digunakan oleh ‘si penculik’ yang tidak dikenali.
  • Penjagaan
    Hari ini ramai kanak-kanak kecil dilihat sudah menggunakan cermin mata. Pemakaian cermin mata bertujuan untuk merawat masalah kerosakan mata yang dihadapi oleh anak.
  • Penjagaan
    Cuaca yang panas pada masa sekarang ini membuatkan kita mudah berasa dahaga. Jika orang dewasa juga tidak tahan apatah lagi kanak-kanak yang masih kecil. Justeru, jangan lupa biasakan anak-anak membawa sebotol bekal air masak ke sekolah tadika atau ke mana sahaja.
  • Penjagaan
    Adakah anak anda mudah jatuh sakit? Selesema, demam, batuk, cirit birit sering menyerang anak anda? Adakah ia disebabkan oleh antibodi anak yang lemah?
  • Penjagaan
    Enam tahun pertama adalah waktu penting untuk perkembangan anak anda. Biasanya pada usia ini anak banyak menghabiskan masa di rumah. Selain menjaga perkembangan fizikal dan mental mereka, anda juga perlu mengambil berat terhadap tata hias dan dekorasi kamar tidur anak.
  • Penjagaan
    Comelnya kalau anak perempuan berambut keriting, kadang kala nampak macam anak patung. Namun kalau dibiarkan mengerbang, memang akan berserabut jadinya. Jadi, jika anda mempunyai anak yang berambut keriting tidak kira lelaki atau perempuan, ketahui cara penjagaan rambut jenis ini.
  • KANAK-KANAK
    Kadang kala apabila kita berbual dengan si kecil, ada bau kurang menyenangkan keluar dari mulutnya. Bau ini terhasil daripada kawasan sekitar mulutnya. Mari kita periksa apa yang menyebabkan bau busuk pada mulut si comel.
  • Pa&Ma
    Ramai kanak-kanak pada hari ini kerap mendapat jangkitan penyakit bronkitis. Bronkitis merupakan radang pada lapisan saluran udara yang menuju ke paru-paru. Jangkitan ini mungkin disusuli jangkitan selesema, demam atau sakit kerongkong.
  • Pa&Ma
    Kanak-kanak memang gemar bermain di taman permainan. Ia seolah-olah syurga bagi mereka. Di situlah tempat mereka bermain, beriadah dan bersosial bersama teman sebaya. Bahagimanapun tempat tersebut boleh mengancam keselamatan nyawa anak anda yang boleh terdedah kepada kemalangan dan kecederaan.
  • Pa&Ma
    Semua kanak-kanak cenderung mengalami kemalangan kerana keinginan untuk menjelajah dan mengkaji persekitaran mereka jauh lebih besar daripada akal dan pemikiran ke hadapan mereka. Banyak kemalangan yang boleh dielakkan dengan mudah dan menjadi tanggungjawab anda memastikan anak tidak mencederakan dirinya sendiri.
  • Pa&Ma
    Memasuki usia kanak-kanak, tentu sahaja anak anda kerap dijangkiti penyakit ringan seperti demam, batuk dan selesema. Jangan risau tentang hal tersebut kerana menurut doktor pakar kanak-kanak, adalah normal bagi mereka untuk dijangkiti batuk dan selesema sebanyak lapan hingga 10 kali dalam masa setahun.
  • Pa&Ma
    Tersilap makan terutama di bulan Ramadhan ini mungkin boleh menyebabkan masalah cirit-birit. Ia boleh juga menyerang si kecil yang baharu belajar berpuasa. Kemungkinan makanan yang dibeli di bazaar-bazar Ramadhan ada yang sudah tercemar.
  • Pa&Ma
    Kebersihan tubuh badan adalah faktor penting menjamin keshatan dan kecergasan anak. Badan yang bersih dan sihat tidak mudah dijangkiti kuman yang boleh mendatangkan penyakit. Oleh itu, ajar anak tentang penjagaan kebersihan sejak kecil lagi.
  • Pa&Ma
    Bagi yang mempunyai anak-anak tinggal di taska atau pun sudah ke prasekolah, pasti pernah berhadapan dengan masalah rambut dijangkiti kutu. Kutu merupakan serangga halus yang mengerumuni rambut dan menyebabkan kepala kanak-kanak gatal.
  • Pa&Ma
    Masalah sakit perut antara masalah biasa yang dihadapi oleh kanak-kanak. Antara gangguan pencernaan yang sering berlaku oleh kanak-kanak adalah masalah sembelit. Sembelit adalah suatu keadaan di mana kekerapan membuang air besar menjadi kurang atau kesukaran membuang air besar.
  • Pa&Ma
    Malang sememangnya tidak berbau. Anak kecil anda sentiasa terdedah kepada sebarang kemalangan yang tidak diduga pada bila-bila masa. Oleh itu sebagai ibu bapa, anda perlu sentiasa bersedia dengan ilmu dan pengetahuan untuk sebarang rawatan kecemasan bagi meredakan kesakitan yang dialami dengan segera.
  • Pa&Ma
    Masalah sembelit adalah perkara biasa dalam kalangan kanak-kanak. Sembelit adalah masalah di mana anak anda kurang kerap membuang air besar daripada biasa dan najisnya lebih keras berbanding biasa.
  • Pa&Ma
    Muntah adalah masalah normal yang berlaku dalam kalangan kanak-kanak bahkan sejak mereka usia bayi lagi. Apabila anak muntah, dia mengeluarkan kebanyakan kandungan isi perutnya. Muntah juga mungkin menjadi petunjuk anak anda sedang mengalami kesakitan tertentu.
  • Pa&Ma
    Masalah jangkitan mulut memang biasa dialami oleh golongan kanak-kanak. Mereka akan merengek dan enggan minum susu atau menjamah sebarang makanan kerana kesakitan yang dialami di kawasan mulutnya.
  • Pa&Ma
    Hari ini kebanyakan kanak-kanak berusia empat tahun ke atas sudah memakai cermin mata. Mengapa masalah kerosakan mata dalam kalangan kanak-kanak semakin meningkat dewasa ini? Apakah punca terbesar kerosakan mata mereka?
  • Pa&Ma
    Anak saya alahan!” Jika si ibu memberitahu hal tersebut, ini bermakna anaknya sedang diserang alahan yang menunjukkan si kecil tidak sihat. Alahan ada banyak jenis cuma ia berbeza daripada segi tahap bahaya dan tanda-tandanya.
  • Pa&Ma
    Walaupun mereka masih golongan kanak-kanak, tetapi jangan abaikan penjagaan rambut bagi memastikan si kecil memiliki rambut yang sihat dan bersinar. Tidak kira anak lelaki atau perempuan penjagaan rambut sama pentingnya.
  • Pa&Ma
    Tujuan membelikan anak alat permainan adalah untuk menggembirakannya dan membolehkan dia meneroka perkara baru. Namun di sebalik keseronokan, jangan lupa ada kemudaratan yang menanti sekiranya anda tidak mengambil tahu tentang alat permainan yang dibeli.
  • KANAK-KANAK
    Jangkitan batuk dan selesema di kalangan kanak-kanak sangat mudah berlaku kerana virus dan bakteria memang sedia ada dalam udara. Tetapi ada langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk mengelakkan anak terkena jangkitan virus dan bakteria yang menyebabkan batuk dan selesema.
  • KANAK-KANAK
    Pasti anda biasa berhadapan dengan kerenah si kecil mengamuk apabila dikejutkan bangun dari tidur. Rasa masih mengantuk menyebabkan anak kecil mudah ‘naik angin’ apabila dikejutkan dari tidur.
  • KANAK-KANAK
    Anak-anak dan televisyen memang sukar dipisahkan. Tetapi jangan sampai mereka menjadikan televisyen sebagai tempat bergantung sehingga semua perilaku dipengaruhi oleh televisyen.
  • KANAK-KANAK
    Hujung tahun ini pasti ramai yang sudah merancang percutian sekeluarga. Seronoknya hendak bercuti bersama si kecil. Tak sabar rasanya hendak bersantai sambil mengeratkan hubungan kekeluargaan.
  • BAYI
    Menidurkan si kecil ada banyak caranya. Ada ibu bapa yang terbiasa mendisiplinkan anak tidur sendiri sejak bayi lagi. Ada pula yang terbiasa mendodoikan anak bila hendak tidur.
  • BAYI
    Tugas menidurkan anak kecil sangat subjektif. Biasanya bila waktu tidur, si manja lebih suka didakap oleh mama. Tetapi bagaimana kalau waktu mama bekerja luar kawasan? Tentu sahaja papa yang perlu ambil alih tugas itu.
  • FAMILI
    Masalah obesiti di kalangan kanak-kanak pada masa kini semakin meningkat. Dikatakan peratus kegemukan kanak-kanak semakin meningkat dari tahun ke tahun. Sebagai ibu bapa tentu kita risau dengan situasi tersebut.
  • KANAK-KANAK
    Setujukah anda sekiranya dikatakan kebanyakan ibu bapa masa kini gemar menyerahkan urusan ‘penjagaan’ anak kecil mereka kepada televisyen atau komputer tablet. Ia bagaikan memberi magis kepada papa dan mama dalam usaha memujuk anak-anak yang meragam.
  • KANAK-KANAK
    Merancang untuk membawa anak anda ke pusat membeli belah? Bagaimana untuk mengelakkan kemalangan, kehilangan atau kecederaan si manja sepanjang kunjungan anda ke sana?
  • KANAK-KANAK
    Pada usia enam bulan gigi susu akan mula tumbuh. Ketika berumur dua tahun, si manja anda akan memiliki set gigi susu yang lengkap sepenuhnya. Ketika dia masih kecil, anda yang membantu untuk memberus giginya. Tapi kini dia sudah besar. Adakah anda harus terus membantunya atau ajar agar dia dapat melakukannya sendiri?
  • KANAK-KANAK
    Co-sleeping atau tidur bersama anak banyak manfaatnya kepada ibu dan anak. Sebagai salah satu metode asuhan semula jadi, co-sleeping perlu diamalkan oleh semua ibu bapa tanpa ragu-ragu.
  • KANAK-KANAK
    Alam pembelajaran anak-anak tidak pernah berhenti daripada mula dia membuka matanya di awal pagi sehinggalah dia kembali tidur di malam hari.
  • BAYI
    Anda berhasrat untuk memisahkan tempat tidur dan bilik anak dengan anda? Jika ya, anda harus melatihnya dari awal agar mereka faham kenapa mereka harus tidur berasingan dan apa yang seronoknya punya bilik sendiri.
  • BAYI
    Suplemen tidak boleh menggantikan makan harian anak anda. Bagi memastikan anak anda memperoleh nutrien yang lengkap.
  • FAMILI
    Talasemia adalah penyakit kecacatan darah. Ia merupakan keadaan yang diwarisi, iaitu diwariskan daripada keluarga kepada anak.
  • KANAK-KANAK
    Masa emas si manja bermula dari usia baru lahir sehingga lima tahun. Agar si manja dapat membesar dalam sebuah persekitaran yang selesa.
  • KANAK-KANAK
    Anak sulung anda perempuan dan anda tidak mempunyai banyak masalah misalnya mengajar dia membaca dan dia juga ikut arahan anda tanpa banyak membantah.
  • KANAK-KANAK
    Bayi mati tersedak susu, patah kaki jatuh tangga, terjatuh daripada buaian, terkena air panas dan keracunan makanan.
  • KANAK-KANAK
    Bantu anak anda kekal selamat di bawah sinaran matahari dengan langkah mudah ini.
  • KANAK-KANAK
    Membentuk anak mengenai budi bahasa adalah suatu proses yang berterusan.
  • KANAK-KANAK
    Mempunyai rasa hormat diri yang tinggi amat penting untuk mendidik seseorang kanak-kanak itu yakin pada dirinya dan apa jua yang dilakukan.
Terkini