Kesihatan
  • KEHAMILAN
    Kehamilan yang dilalui membuatkan anda mudah benar rasa letih. Hal ini kerana tubuh 'bekerja' keras dalam menyediakan pelbagai keperluan untuk anda dan bayi yang dikandungi.
  • Kesihatan
    Kalau zaman dulu, ibu hamil akan melalui ujian imbasan yang dipanggil 2D. Ia hanyalah gambaran hitam putih bentuk fetus dalam rahim ibu. Kadang kala ibu sendiri tak faham bentuk yang doktor cakap adalah bayi anda.
  • Pa&Ma
    Selain menggunakan preskripsi ubat-ubatan, anda juga boleh menggunakan cara alternatif bagi menurunkan tekanan darah. Pelbagai petua tradisional daripada generasi terdahulu juga boleh dicuba.
  • Kesihatan
    Pernah tak anda ketawa sampai keluar air mata? Perasaan lucu atau gelihati yang dialami membuatkan anda ketawa sampai begitu. Kalau anda sedang mengandung, hormon gembira yang dilepaskan itu bukan sahaja dinikmati oleh anda, tetapi juga bayi yang masih dalam rahim.
  • Pa&Ma
    Masalah kaki bengkak kerap dialami ibu hamil. Tidak perlu gusar kerana masalah tersebut akan hilang selepas melahirkan. Untuk kurangkan kaki bengkak ikuti petua ini
  • Pa&Ma
    Diabetes adalah penyakit di mana paras glukosa atau gula dalam mencatatkan bacaan yang terlalu tinggi. Apabila anda hamil, tahap gula dalam darah tinggi tidak baik bukan sahaja tidak baik untuk anda malah juga untuk bayi serta anda selepas bersalin.
  • Kesihatan
    Waktu mengandung apa yang ibu makan dan minum akan diperolehi oleh bayi dalam rahim. Bukan itu sahaja, jangan lupa tentang emosi ibu sendiri. Ramai bakal ibu yang kadang kala terlupa bahawa emosi turut memainkan peranan penting terhadap tumbesaran bayi dalam kandungan.
  • FAMILI
    Melepasi trimester pertama kehamilan memang sangat dinantikan oleh ibu hamil yang mengalami alahan teruk. Biasanya ketika ini kebanyakan ibu hamil sudah lebih selesa dengan perubahan hormon yang berlaku dalam badan.
  • Kesihatan
    Kebanyakan bayi baru lahir mesti akan kena jaundis. Kulit bayi akan berubah warna pucat kekuningan selepas hari ketiga dilahirkan. Jaundis berlaku kepada bayi kerana kandungan bilirubin yang tinggi dalam darah. Ketika bayi dalam kandungan, hati ibu yang akan membuang bilirubin, tetapi bila sudah dilahirkan, bayi sendiri akan membuat proses pembuangan tersebut.
  • Pa&Ma
    "Alamak, boleh ke aku 'fly' ke oversea ni. Perut dah makin besar," kata Dilla yang sedang hamil enam bulan kepada temannya.
  • Kesihatan
    Kalau anda sedang mengandung, orang tegur saiz perut sangat besar hingga sukar hendak bersalin nanti ia sama sekali tidak betul. Tidak semestinya perut bakal ibu besar, bayi yang lahir juga bersaiz besar.
  • Kesihatan
    Siapa pernah kena masalah kencing kotor semasa mengandung? Sakitnya, hanya Allah sahaja yang tahu. Betul kan? Kenapa ibu mengandung ramai yang kena kencing kotor?
  • Kesihatan
    Kebanyakan ibu hamil mudah merasa panas dan cepat mengeluarkan peluh berbanding keadaan normal. Penyebab rasa panas ketika hamil adalah kerana perubahan hormon dan peningkatan aliran darah ke kulit yang menyebabkan peningkatan suhu badan. Asalkan rasa kepanasan itu masa dalam paras normal, ia tidak membahayakan perkembangan janin.
  • Kesihatan
    Jangan terkejut dengan perubahan yang berlaku kepada diri sendiri selepas positif disahkan mengandung. Kadang kala macam tak percaya dengan perubahan tersebut kerana merasakan seperti bukan diri sendiri.
  • Kesihatan
    Masalah darah tinggi bukan hanya boleh menyerang golongan berusia sahaja tetapi wanita mengandung juga berisiko menghadapinya. Ia tidak harus dianggap remeh kerana penyakit ini sebenarnya berbahaya bahkan boleh menyebabkan kematian ibu, janin atau pun keduanya sekali.
  • Kesihatan
    Kebanyakan ibu hamil tentu setuju kalau dikatakan agak malas hendak berjalan di hujung usia kehamilan. Saiz perut yang semakin membesar membuatkan ibu rasa seperti mahu duduk di atas troli dan ada orang menolaknya jika mahu ke mana-mana.
  • Kesihatan
    Oh, mengantuknya! Malam semalam ibu tidak dapat tidur lena. Asyik ke tandas, pedih ulu hati dan rasa tidak selesa apabila perut makin membesar terutamanya apabila menghampiri tarikh jangkaan bersalin. Apa yang perlu ibu lakukan?
  • Kesihatan
    Masalah kegemukan atau obesiti antara punca yang boleh mengganggu kesuburan wanita. Seringkali wanita yang mengalami masalah obesiti keterlaluan akan berhadapan juga dengan masalah sukar mendapat cahayamata.
  • Kesihatan
    "Alamak, risaunya nak kena minum air gula minggu depan. Hish...kenapalah sekarang semua ibu mengandung kena minum air gula," keluh Emy yang sedang mengandung lima bulan kepada rakannya.
  • Kesihatan
    Sudahlah tidak selesa dengan alahan mengandung yang dialami, Anne terpaksa pula menahan kesakitan akibat demam yang dihadapi. Sudah dua hari badannya terasa sengal dan suhu panas yang merimaskan.
  • Kesihatan
    Kalau ditanya kepada ramai ibu, apakah kenangan paling tidak dapat dilupakan, sudah tentu mereka akan menjawab masa mengandung! Tanpa berfikir panjang.
  • Kesihatan
    Bila mengandung, bakal ibu bukan hanya perlu prihatin terhadap perkembangan diri sendiri dan janin dalam kandungan tetapi ibu juga mesti mengenali organ penting yang mempunyai pertalian 'rapat' dengan bayi dalam kandungan iaitu plasenta atau uri.
  • Kesihatan
    Siapa pernah kena diabetes atau kencing manis masa mengandung? Tentu anda akan jadi trauma bila mengandung sekali lagi. Tertanya-tanya adakah ia akan berlaku lagi dalam kehamilan seterusnya?
  • Kesihatan
    Anda bakal menjadi ibu? Tahniah! Kehamilan adalah detik yang sangat mengujakan dalam kehidupan wanita apabila mereka memulakan perjalanan yang tidak dapat dilupakan ke alam keibuan.
  • Kesihatan
    Bila wanita disahkan mengandung oleh doktor di klinik, banyak bekalan pil vitamin yang diberikan. Ada ibu hamil yang keliru kenapa ada bermacam pil vitamin yang perlu dimakan. Apa akan jadi sekiranya ia tidak dimakan?
  • Kesihatan
    Semakin kandungan membesar, semakin tidak selesa pergerakan bakal ibu. Waktu tidur adalah masa yang paling mencabar . Walaupun ia adalah masalah biasa tetapi kekurangan tidur boleh membuatkan ibu menjadi letih dan tidak bermaya.
  • FAMILI
    Sesetengah orang kata, pesakit asma akan menghadapi kesukaran sewaktu dia mengandung. Ada sesetengah pesakit asma akan menjadi semakin kronik sewaktu mengandung.
  • FAMILI
    Wanita yang gemar minuman kopi perlu melupakan seketika kegemarannya apabila disahkan hamil. Semuanya demi mengelakkan risiko buruk berlaku ke atas janin dalam kandungan.
  • Kesihatan
    Adakah anda sedang menunggu hari untuk melahirkan si comel? Dalam kesibukan menanti kedatangan Syawal yang tinggal lagi beberapa hari ini, jangan abaikan keselamatan diri dan anak dalam kandungan.
  • Kesihatan
    Ketika mengandung, bakal ibu tidak boleh melakukan pergerakan sesuka hati seperti semasa tidak berbadan dua. Ini kerana keadaan badan yang terpaksa menanggung berat badan yang semakin bertambah mengikut usia kehamilan.
  • Kelahiran
    Proses bersalin adalah satu daripada fasa terakhir perjalanan kehamilan seorang bakal ibu. Proses meneran adalah sebahagian daripada klimaks perjuangan seorang wanita mengeluarkan bayinya dari dalam rahim.
  • Kesihatan
    Bermacam kenangan pahit dan manis yang dilalui oleh ibu mengandung. Jika awal kehamilan, ibu perlu melalui kesukaran morning sickness yang sangat tidak selesa. Tetapi apabila selesai trimester pertama, gejala mual, loya, muntah dan hilang selera makan hilang dengan sendirinya.
  • FAMILI
    Kedatangan bulan Ramadan memang dinantikan oleh semua umat Islam. Bagi ibu hamil, ada pengecualian daripada menjalani ibadah ini jika tiada upaya. Namun demikian bagi yang tiada masalah mual dan loya, kedatangan Ramadan amat disyukuri kerana inilah peluang untuk berpuasa penuh dengan izin Allah SWT.
  • FAMILI
    Ketika hamil, wanita perlukan nutrien secukupnya agar diri dan bayi dalam kandungan sihat. Kekurangan sesetengah nutrien penting boleh menyebabkan kandungan bermasalah. Antara yang perlu diambil berat ialah tentang pengambilan iodin.
  • Kesihatan
    Ibu hamil zaman sekarang bukan macam zaman dahulu. Kalau dulu mungkin bakal ibu tertanya-tanya apa agaknya jantina anak dalam kandungan, tetapi kini semuanya boleh diketahui dalam beberapa saat sebaik sahaja doktor membuat ujian imbasan.
  • Kesihatan
    Merasakan nikmat bergelar ibu hamil adalah saat yang paling membahagiakan bagi semua wanita yang sudah bersuami. Memastikan perjalanan kehamilan sentiasa lancar dan ibu serta bayi dalam kandungan dalam keadaan sihat adalah fokus utama yang dilakukan oleh semua bakal ibu.
  • Kesihatan
    "Sakitnya kalau kena serangan simpul mengkarung terutama tengah tidur waktu malam."
  • Kesihatan
    shah alam - Ada wanita yang menghadapi kesukaran untuk mengandung anak kedua. Pelbagai usaha telah dilakukan namun masih lagi belum berjaya. Hendak dikatakan tidak subur, anak pertama telah dilahirkan sebaik ‘bunting pelamin’ selepas sahaja diijabkabulkan. Kini, ramai wanita yang menghadapi masalah ini. Apakah punca utamanya?
  • KEHAMILAN
    Tentu ibu yang sedang mengandung akan tertanya-tanya bagaimana perkembangan anak yang sedang dikandungnya. Kalau ada 'kuasa' tengok hendak sahaja rasanya melihat sendiri perkembangan si comel dalam perut.
  • FAMILI
    Mengandung memang seronok tapi bila bab perubahan yang berlaku pada perut, mesti ramai yang rasa hendak menjerit. Apa tidaknya perut yang dulu licin tanpa parut kini ada tanda garisan.
  • FAMILI
    Ada kajian yang dilakukan mendapati bahawa janin juga mampu mempunyai emosional dan naluri untuk merasai cinta kedua ibu bapanya.
  • Kesihatan
    Kadang kala ada wanita hamil yang mengalami masalah pendarahan. Ia boleh berlaku sama ada di awal kehamilan atau di akhir kehamilan.
  • Ekstra
    Ketahuilah, pembentukan anak yang genius dan soleh bermula ketika dia berada di alam rahim.
  • FAMILI
    Siapa tidak terkejut apabila disahkan mengandung kembar apatah lagi sekiranya langsung tiada genetik kembar di pihak sendiri ataupun suami.
  • Kesihatan
    Wanita mana yang tidak suka kepada kecantikan. Pantang dengar petua kecantikan, produk kecantikan atau apa sahaja berkaitan dengan kecantikan pasti wanita akan mencubanya. Apatah lagi kalau dalam kategori yang mempunyai masalah berkaitan kulit, rambut dan sebagainya.
  • Kesihatan
    Bagi ibu yang pertama kali hamil, tentu keterujaan anda begitu terasa apabila bercerita tentang kandungan.
  • FAMILI
    Semakin menghampiri saat bersalin, semakin banyak ketidakselesaan dirasai oleh ibu hamil. Faktor perut yang makin membesar dan cepat penat menyebabkan perkara ini berlaku.
  • Pa&Ma
    Masalah sakit perut dan cirit-birit biasa berlaku ke atas sesiapa sahaja termasuk ibu hamil. Puncanya adalah masalah tersilap makan. Kalau kena cirit-birit masa mengandung, tentu sahaja bakal ibu bertambah bimbang memikirkan keselamatan anak dalam kandungan.
  • Pa&Ma
    Masalah air ketuban tidak boleh dipandang remeh. Ia melibatkan keselamatan bayi dalam kandungan. Air ketuban sedikit atau terlalu banyak bahkan berwarna keruh merupakan antara masalah yang boleh berlaku kepada ibu hamil menjelang proses kelahiran.
  • Kesihatan
    Kalau anda sedang mengalami morning sickness teruk semasa mengandung, jangan risau dan mengeluh. Sebaiknya anda perlu bersyukur kepada Tuhan kerana ia memberikan petanda yang baik.
  • Kesihatan
    Masalah kaki bengkak ketika mengandung biasanya berlaku di akhir kehamilan. Kata orang ia disebabkan oleh lebihan cecair di dalam tubuh. Adakah ia disebabkan ibu hamil terlalu banyak meminum air?
  • Kesihatan
    Orang kata kalau ibu bersalin secara pembedahan caesarean, dia kena berehat lama sebelum merancang untuk hamil lagi. Kalau hamil rapat, takut pula berlaku risiko rahim terkoyak.
  • Kesihatan
    Hari ini nama virus Zika tiba-tiba menjadi sangat popular. Ia telah menimbulkan kebimbangan dalam kalangan masyarakat apatah lagi ia dikatakan penyebab bayi yang dilahirkan berkepala kecil seperti yang berlaku di Brazil.
  • KEHAMILAN
    Mudah letih dan mengantuk di awal kehamilan adalah perkara biasa dalam kalangan ibu hamil. Kadang kala ada bakal ibu yang mengalami mengantuk berlebihan sehingga tidak dapat dikawal dan perlu melelapkan mata seketika walaupun ketika itu sedang bekerja di pejabat.
  • Kesihatan
    Doktor kata kalau wanita hamil di lewat usia ada banyak risikonya, bukan sahaja kepada kandungan, malah kepada ibu juga.
  • FAMILI
    Ramai tahu, ada ubat yang boleh menjejaskan kehamilan. Namun, tidak ramai tahu apakah jenis ubat yang dimaksudkan. Sebenarnya, kebanyakan ubat yang ada di pasaran, tidak diketahui kesannya terhadap kehamilan.
  • $m.local.content.securityparent.content.name
    Alahan yang melanda wanita hamil di awal usia kehamilan dikenali sebagai morning sickness. Tapi ia tidak bermakna alahan ini hanya datang pada waktu pagi sahaja.
  • Kesihatan
    Masa mengandung, macam-macam selera makan 'mak buyong'. Kalau yang tiada masalah alahan dan selera makan, memang semua dia teringin nak makan atau alasan 'mengidam.
  • Kesihatan
    Biasanya kalau doktor sahkan ibu mengandung bayi songsang maka terbayanglah cara bersalin secara pembedahan caesarean yang perlu dilalui. Tapi itu zaman dahulu.
  • Kesihatan
    Bagi yang baru berkahwin, kadang kala tak sedar diri sudah berbadan dua. Kebanyakan yang mengalami demam, pening kepala memikirkan mereka terlalu penat dan letih akibat menguruskan majlis perkahwinan, tetapi rupanya 'bunting pelamin'.
  • Kesihatan
    Rezeki anak memang Allah SWT yang tentukan. Ada wanita yang kerap mengandung dan jarak antara seorang anak dengan anak yang lain terlalu dekat.
  • Kesihatan
    Berapa ramai ibu hamil di sini yang tahu tentang kepentingan pernafasan dengan betul ketika bersalin? Rasanya ramai antara ibu hamil yang tidak sempat hendak mempraktiskan teknik pernafasan yang betul kerana lebih fokus memikirkan kesakitan yang dialami semasa hendak bersalin. Tahukah anda, sebenarnya teknik pernafasan yang betul membantu anda mengurangkan rasa sakit dan memudahkan proses kelahiran bayi. Cuba, amalkan latihan bernafas semasa mengandung kerana ia membantu anda menggunakannya dengan efektif semasa proses kelahiran kelak.
  • Kesihatan
    Sebaik disahkan hamil, kebiasaannya bakal anda akan diselubungi 1001 persoalan tentang suka duka kehamilan. Bersama Dr.Mohamad Rafi dari Hospital UMRA, Shah Alam untuk mendapatkan jawapannya.
  • Kesihatan
    Sememangnya menjadi lumrah bagi wanita yang sudah berkahwin untuk merasai pula nikmat hamil dan bergelar ibu. Biarpun ramai ibu hamil yang menceritakan betapa teruknya tempoh kehamilan mereka kerana mengalami pelbagai perubahan emosi dan fizikal tetapi ada beberapa perkara menyeronokkan yang hanya boleh dinikmati oleh ibu hamil. Ketahui keseronokan apabila anda bergelar ibu hamil!
  • Kesihatan
    Kalau di negara Barat, bila wanita itu disahkan mengandung, memang wajib dia pergi ke kelas antenatal. Tetapi di Malaysia ia bukan perkara wajib. Bagaimanapun sekarang ini, kelas antenatal semakin mendapat perhatian dan ramai bakal ibu ayah terutama yang akan menimang cahaya mata pertama pergi ke kelas antenatal.
  • Kesihatan
    Ibu hamil memang terkenal golongan yang mudah berasa panas walapun sudah berada dalam bilik yang berhawa dingin. Jika cuaca panas terik, mereka akan berkali ganda berasa panas. Kepanasan yang keterlaluan tidak elok untuk kesihatan ibu hamil. Berikut tips bagaimana ibu hamil menghadapi cuaca panas melampau.
  • Kesihatan
    Bila mengandung, tubuh badan seorang wanita akan mengalami banyak perubahan. Antara bahagian yang sering diganggu oleh hormon adalah kulit. Tidak kira sama ada kulit muka atau badan, seringkali kehamilan membuatkan perubahan yang sekaligus mengubah penampilan bakal ibu. Jika dulu, mungkin tiada sebutir jerawat pun yang ada di muka tetapi sebaik disahkan mengandung, masalah jerawat di muka menjadi-jadi.
  • Kesihatan
    Bila sebut kita mengandung, mesti mata orang akan tertumpu di perut kita dan soalan seterusnya tentu sahaja berkaitan usia kehamilan. "Eh, keciknya perut. Tak macam mengandung." "Macam ni saiz perut mengandung 6 bulan? Ok ke baby you?" Itu antara soalan-soalan yang mesti dihadapi oleh kebanyakan ibu hamil. Masalah saiz perut ketika mengandung kadang kala boleh membuatkan bakal ibu jadi tertekan. Terlalu kecil orang pertikaikan, terlalu besar pun mereka hairan. Jadi apa kata anda kenali tahap sebenar tumbesaran perut ibu hamil.
  • Kesihatan
    Bila mengandung memang macam-macam perubahan yang dialami oleh bakal ibu. Perubahan hormon menyebabkan beberapa ketidakselesaan semasa mengandung. Walaupun merisaukan tetapi ia perkara biasa yang kebanyakannya perlu dilalui oleh ibu mengandung. Tetapi jangan risau, kebanyakannya tidak berbahaya tetapi ibu tetap perlu ambil berat beberapa simptom dan jika semakin teruk, segera hubungi doktor anda. Antara yang paling popular adalah seperti berikut
  • Kesihatan
    Ketika mengandung anak pertama, kebanyakan bakal ibu berasa keterujaan yang luar biasa. Itu memang perasaan normal. Gembira, tak sabar, bertuah, bangga, bersemangat, semuanya bersatu menjadi satu kebahagiaan.
  • Kesihatan
    Trimester akhir kehamilan adalah waktu yang paling mencabar. Dengan saiz badan yang semakin berat. Sukar hendak bergerak jauh, kaki kerap kejang, kaki bengkak, kasut tidak muat, asyik hendak buang air kecil, susah tidur malam, panas, kuat makan.
  • Kesihatan
    Antara masalah popular yang selalu berlaku dalam kalangan ibu mengandung adalah sembelit. Kenapa jika dulu sebelum mengandung, tiada masalah untuk buang air besar tetapi sejak beberapa bulan mengandung, mesti bermasalah apabila hendak membuang air besar?
  • Kesihatan
    Kebanyakan ibu mengandung akan mengalami pengalaman yang hampir sama. Ada yang menyeronokkan dan ada yang membuatkan ibu tidak selesa sehingga kalau boleh hendak ia berakhir dengan cepat. Tetapi percayalah selepas ibu melahirkan bayi, pasti ibu akan merindui pengalaman berharga tersebut. Berikut adalah beberapa perkara utama yang pasti berlaku sepanjang mengandung.
  • Kesihatan
    Kepada pasangan yang sudah mempunyai beberapa orang anak lelaki tentu teringin menimang cahaya mata perempuan pula. Selain berdoa meminta kepada Yang Maha Kuasa, tidak ada salahnya kita mencuba beberapa petua asalkan ia tidak bercanggah dengan syariat Islam.
  • Kesihatan
    Bagi seorang wanita yang sudah berkahwin, tiada yang lebih membahagiakan selain daripada pengesahan tentang dirinya bakal bergelar ibu. Dalam mengharungi suka duka untuk bergelar ibu, wanita hamil kadang kala terpaksa merahsiakan segala perubahan yang dialami demi kasih sayangnya kepada anak dalam kandungan dan suami tercinta.
  • Kesihatan
    Anda disahkan mengandung tetapi masih suka berkasut tumit tinggi? Lupakan sahaja jika anda tidak mahu ia mengganggu tumbesaran anak dalam kandungan. Walaupun berkasut tinggi nampak cantik dan menyerlahkan penampilan (terutama bagi wanita yang rendah) tetapi lebih baik anda fikirkan keselamatan diri sendiri dan ‘orang di dalam’.
  • Kesihatan
    Ketika mengandung, perubahan hormon dalam badan membuatkan bakal ibu mengalami pelbagai perubahan diri. Ada ibu hamil yang akan merasa sakit pada giginya. Dengan kata lain perubahan hormon mengandung membuatkan gigi menjadi lebih sensitif terutama ketika makan dan minum.
  • Kesihatan
    Siapa yang tidak mahu punya anak selepas mendirikan rumah tangga. Betul tak? Tetapi sebelum merancang utk hamil, anda mesti mengambil kisah tentang beberapa perkara. Semuanya demi keselamatan diri bakal ibu dan bayi. Berikut adalah beberapa perkara yang mesti dipersiapkan sebelum anda disahkan positif hamil.
  • Kesihatan
    Argghhhh tak sukanya mengalami rasa sebegini ketika di awal kehamilan. Kegembiraan mengetahui diri berbadan dua menjadi serba tidak kena apabila mengalami alahan yang teruk. Alahan atau morning sickness adalah sebahagian daripada perkara normal yang akan dilalui oleh bakal ibu.
  • Kesihatan
    Kaki kejang bukanlah satu masalah baru buat mama yang hamil. Namun, rasa tidak selasa ini boleh diatasi dengan beberapa tips berikut
  • Kesihatan
    Kehamilan bukan penghalang buat bakal mama bersenam. Malah, bersenam ketika hamil mempunyai banyak manfaat buat anda dan si kecil. Teruskan membaca untuk mendapatkan maklumat lanjut.
  • Kesihatan
    Bagi bakal ibu yang mengalami morning sickness atau alahan teruk di awal kehamilan, ia adalah pengalaman yang paling tidak menyeronokkan. Rasanya seperti hendak segera menghabiskan tempoh masa tiga bulan pertama kehamilan.
  • Kesihatan
    Masalah vena varikos (urat simpul) atau varicose vein menyerang ramai wanita mengandung. Vena varikos berlaku apabila vena (salur darah yang membawa balik darah kurang beroksigen dari bahagian badan yang lain ke jantung dan paru-paru) menjadi tebal dan membesar.
  • Kesihatan
    Ada wanita hamil sangat bertuah kerana sepanjang kehamilan, dia dikurniakan kulit yang berseri-seri. Tetapi ada juga yang sebaliknya kerana mengalami pelbagai masalah kulit sepanjang mengandung. Tentu sahaja ia mencemaskan kepada si bakal ibu apatah lagi jika sebelum ini langsung tiada masalah kulit.
  • Kesihatan
    Masalah alahan seperti loya, mual dan muntah atau lebih dikenali sebagai morning sickness ketika hamil adalah perkara normal dalam kalangan ibu hamil. Namun, alahan keterlaluan boleh memudaratkan diri ibu dan kandungan.
  • Kesihatan
    Sebaik diri disahkan hamil, biasanya wanita akan mengambil langkah berjaga-jaga tentang kesihatan diri termasuk penjagaan fizikal dan emosi. Bagi memastikan diri melalui kehamilan bebas daripada masalah dan mendapat bayi yang sihat pastikan anda melakukan panduan berikut ketika mengandung.
  • Pa&Ma
    Berat bayi yang melebihi 4.5 kg dianggap sebagai bayi bersaiz besar berbanding purata saiz bayi normal iaitu sekitar 3.5 kg. Bagaimanakah boleh ditentukan sama ada bayi itu bersaiz besar atau tidak?
  • Pa&Ma
    Bukan semua wanita bernasib baik di mana kandungannya tidak mempunyai masalah sehingga melahirkan. Antara masalah yang dihadapi dalam tempoh kehamilan adalah kelemahan pangkal rahim (cervical incompetence).
  • Pa&Ma
    Plasenta yang lekang terlalu awal dari uterus sememangnya mengundang bahaya. Masalah yang berlaku pada trimester ketiga kehamilan ini memerlukan perhatian yang serius. Jangan ambil ringan akan masalah ini jika ibu menghadapinya.
  • Pa&Ma
    Rasa letih dan lesu adalah perkara normal yang berlaku dalam kalangan ibu mengandung. Adakalanya rasa itu tetap tidak hilang walaupun sudah mendapat tidur yang secukupnya apatah lagi sekiranya ibu sukar mendapatkan tidur yang lena.
  • Pa&Ma
    Episiotomi adalah prosedur melibatkan potongan yang dilakukan menggunakan gunting khas di kawasan perineum. Potongan tersebut mungkin dilakukan di garisan tengah atau menyerong dari kawasan luaran faraj hingga ke punggung.
  • Pa&Ma
    Sekiranya ibu sudah melepasi trimester pertama kehamilan, sepatutnya ibu sudah berasa semakin lega dan seronok. Ini kerana tiada lagi mual dan loya seperti dialami di awal kehamilan. Ibu sepatutnya berasa lebih sihat dan bertenaga.
  • Pa&Ma
    Kadang kala ada ibu hamil yang sering mengalami masalah sesak nafas atau cepat berasa mengah sepanjang kehamilannya. Adakah anda juga mengalami masalah tersebut? Tentu sahaja ia membuatkan anda kurang selesa dan cepat penat.
  • Pa&Ma
    Jika tahap kesihatan baik, berpuasa ketika mengandung adalah saat yang disyukuri oleh ramai ibu hamil. Inilah masanya untuk mereka berpuasa penuh di bulan Ramadhan kerana tiada kedatangan darah haid.
  • Pa&Ma
    Masalah darah tinggi ketika hamil boleh berlaku ke atas sesiapa sahaja ibu hamil. Jika pemeriksaan tekanan darah anda didapati bacaannya melebih daripada 140/90 pada dua kali pemeriksaan maka ibu hamil didiagnos mendapat tekanan darah tinggi.
  • Pa&Ma
    Tentu ibu hamil perasan tentang pentingnya pemeriksaan air kencing dalam setiap kali lawatan pemeriksaan antenatal di klinik. Tahukah anda tentang kepentingan pemeriksaan air kencing tersebut?
Terkini