Pemakanan
  • Pemakanan
    Bagi ibu-ibu yang sedang menunggu hari, jom salin resipi ni. Memang sedap. Bahan yang digunakan tidak banyak dan tidak berminyak. Jom kita lihat bahan dan cara penyediaannya. Mudah sangat!
  • Pemakanan
    Air kelapa adalah minuman yang menyegarkan dan disukai ramai kerana membantu menjaga tubuh agar tidak terhidrat dan segar. Minuman ini mempunyai banyak khasiatnya kepada tubuh kerana memiliki keseimbangan elektrolit yang sama seperti darah.
  • Pemakanan
    Menurut kajian yang dilakukan oleh sekumpulan pakar di di John Hospital, The Detroit Medicine Centre, ibu hamil yang mengamalkan makan sebiji buah epal setiap hari berupaya membantu melindungi janinnya daripada risiko dijangkiti asma dan alergi apabila dilahirkan
  • Pemakanan
    Oat adalah antara makanan yang berkhasiat untuk wanita hamil. Hal ini kerana ia mengandungi sumber zat besi yang baik untuk pembentukan darah semasa kehamilan. Ia juga mengandungi sumber asid folik. Harus diketahui, pengambilan asid folik pada awal kehamilan boleh membantu anda mencegah kecacatan pada bayi.
  • Pa&Ma
    Bukan satu yang luar biasa atau menghairankan apabila ibu-ibu yang sedang berpantang mengamalkan pemakanan sup ikan haruan atau yang lebih moden kini pati ikan haruan. Petua tradisional juga banyak menyarankan ibu-ibu selepas bersalin untuk mengamalkan ikan haruan bagi membantu penyembuhan luka dalaman dan luaran ketika bersalin.
  • Pemakanan
    Buah durian menjadi buah kegemaran ramai. Tidak hairanlah digelar raja buah kerana peminatnya agak luar biasa. Kenapa kata luar biasa? Sebab siapa yang hantu durian ini memang pantang tengok mesti nak makan termasuklah ‘mama to be’ ni kan?
  • Pemakanan
    "Aduh, macam mana nak turunkan berat badan masa mengandung ni? Sejak ngandung, aku tak boleh miss minum milo ais kaw setiap pagi dan malam. Agaknya sebab tulah berat naik mencanak-canak."
  • Pemakanan
    Ramai bakal ibu bercerita tentang tabiat pemakanan mereka yang mula berubah sejak mengandung. Makanan yang paling disukai tiba-tiba langsung tak boleh dimakan sementara makanan yang dulu tak pernah dimakan tiba-tiba menjadi kegilaan. Pelikkan!
  • Pa&Ma
    Dalam usaha memastikan diri subur, anda digalakkan untuk makan 70% bahan-bahan mentah dan segar iaitu buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Pa&Ma
    Kajian saintifik menunjukkan perubahan diet boleh membantu ovulasi, mengurangkan risiko keguguran dan menyokong kehamilan.
  • Pa&Ma
    Semua ibu yang mengandung mahu melahirkan anak yang sihat dan sempurna. Biarpun kesihatan anak dalam kandungan tidak kita ketahui tetapi semasa hamil ibu boleh memilih untuk melahirkan zuriat yang sihat atau sebaliknya. Mengamalkan diet sihat semasa mengandung dapat membantu merealisasikan impian tersebut.
  • Pemakanan
    Siapa yang tidak suka makan buah tembikai. Buah yang murah harganya dan mudah diperoleh ini rupanya ada banyak kelebihan kepada si pemakan terutama ibu mengandung.
  • Pemakanan
    Ada wanita hamil yang mempunyai masalah bacaan hemoglobin (Hb) rendah di dalam sel darah merah atau dikenali sebagai anemia. Hemoglobin ialah pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu apabila ibu hamil mengalami anemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen) dan kurang tenaga.
  • Pemakanan
    Siapa yang tak terliur melihat buah durian yang kekuningan warnanya dan lemak manis rasanya. Apatah lagi sekarang ini tengah musim buah durian. Jadi, di mana-mana sahaja akan ternampak raja buah ini.
  • Pa&Ma
    Sememangnya selera makan wanita hamil sukar diduga terutama selepas melepasi tempoh mual dan alahan yang teruk pada trimester pertama. Apabila hormon ibu hamil sudah stabil, keinginan untuk merasa pelbagai jenis makanan amat tinggi.
  • Pa&Ma
    Orang kata pemakanan yang diamalkan oleh ibu ketika merancang kehamilan boleh mempengaruhi apa jantina anak dalam kandungannya. Benarkah? Secara tradisionalnya, memang orang tua-tua ada berkongsi petua semula jadi tersebut.
  • Pemakanan
    Bila ibu hamil diserang alahan, makan menjadi perkara paling tidak digemari. Loya, mual, tak selera makan antara simptom biasa yang akan dialami oleh ibu di awal kehamilan. Bila kena simptom ini apatah lagi di bulan Ramadan, memang sangat tidak selesa.
  • Pemakanan
    "Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit," ngadu Mila yang sedang hamil lima bulan kepada rakannya.
  • Pa&Ma
    Cara pemakanan ibu hamil dapat membantu ibu untuk terus bertenaga bagi membolehkan meneruskan ibadah puasa. Tiga kali makan utama iaitu ketika berbuka, bersahur dan sela waktu antara masa berbuka dan sahur perlu digunakan sebaik mungkin.
  • Ekstra
    Biasanya wanita bila sudah disahkan mengandung, secara automatik sangat mengambil berat tentang apa yang hendak dimakan. Walaupun sebelum ini, dia jenis yang makan semua makanan tanpa mengambil kira jumlah kalori dan sebagainya.
  • Pemakanan
    Kunyit terkenal sebagai salah satu rempah ratus yang digunakan dalam bahan masakan. Selain dari itu kunyit juga terkenal sebagai salah satu bahan semula jadi yang baik untuk membuat bahan kecantikan dan kesihatan.
  • Pa&Ma
    Ibu mengandung memang gemar mengunyah. Tetapi pastikan makanan yang dikunyah termasuk dalam kategori makanan yang sihat. Ada pelbagai jenis snek sihat yang boleh dikunyah sepanjang mengandung. Jangan sekali-kali makan snek tidak berkhasiat yang banyak kandungan bahan perisa.
  • Pemakanan
    Rasa mual yang dialami pada awal kehamilan membuatkan wanita hamil memikirkan alternatif untuk menghilangkannya.
  • FAMILI
    Apabila disahkan hamil kembar, tentu perasaan bercampur baur antara teruja dan panik. Dalam kepala membayangkan perut akan membesar dua kali ganda dan sebagainya. Sebenarnya saiz anda tidaklah akan menjadi dua kali ganda daripada ibu hamil tunggal cuma ia akan lebih besar sedikit.
  • Pa&Ma
    Kesibukan seharian di tempat kerja kadang kala membuatkan ibu hamil tidak sempat untuk menikmati hidangan makan yang sempurna. Adakalanya disebabkan sibuk dengan mesyuarat dan janji temu perniagaan, membuatkan anda terlepas waktu makan utama.
  • Pemakanan
    Setiap wanita hamil memang memiliki komplikasi kehamilan yang tersendiri. Masalah obesiti ketika hamil antara yang sering dihadapi oleh sesetengah wanita.
  • Pemakanan
    Mengidam dan ibu hamil sangat sinonim. Keinginan untuk makan sesuatu makanan tidak boleh disekat-sekat bahkan ada yang teringin makan aiskrim di tengah malam.
  • Pemakanan
    Rasanya ramai yang sudah mengetahui tentang khasiat yang banyak terdapat dalam buah delima terutama untuk wanita mengandung. Amalkan makan buah delima ketika anda mengandung, kerana khasiatnya yang bagus untuk ibu dan bayi seperti berikut:
  • Pemakanan
    Bila diri sudah sah mengandung, ada macam-macam makanan berkhasiat yang mesti diambil. Jangan pening kepala atau rasa terbeban. Ketahuilah apa yang ibu makan akan terus sampai kepada bayi yang dikandung.
  • Pemakanan
    Kalau tengah mengandung dan menyusukan anak, wanita memang perlu meningkatkan pengambilan kalsium. Untuk pengetahuan semua ibu, wanita yang berusia 18 tahun ke atas memerlukan sekurang-kurangnya 1000 mg kalsium sehari (sebelum, semasa dan selepas bersalin).
  • Pemakanan
    Ibu lepas bersalin tak kira sama ada bersalin normal mahu pun pembedahan caesarean akan mengalami luka dijahit. Oh!Sakitnya. Tipulah kalau ada ibu yang cakap tak sakit.
  • Pemakanan
    Kalau dengar mak-mak mengandung bercerita tentu tidak lepas daripada membincangkan topik Hb rendah atau tinggi. Bagi yang tidak faham tentu tertanya-tanya apa itu Hb? Hb adalah singkatan untuk hemoglobin. Hemoglobin (Hb) pula adalah sel darah merah yang sangat penting untuk mengangkut oksigen serta zat makanan ke seluruh badan. Paras hemoglobin normal bergantung kepada usia, awal remaja dan jantina seseorang.
  • Pemakanan
    Kurma adalah makanan sunnah Nabi Muhammad SAW. Sudah tentu ia mempunyai banyak kebaikan kepada semua lapisan manusia yang gemar memakannya. Tidak terkecuali kepada ibu hamil yang sangat disarankan memakan kurma. Ia turut diakui oleh perubatan
  • Pemakanan
    Semua sedia maklum tentang fasa awal kehamilan yang sangat genting. Ketika ini bakal ibu berhadapan dengan situasi yang masih tidak kuat lagi. Oleh itu selain daripada penjagaan diri, bakal ibu juga perlu menjaga pemakanan dalam memastikan kesihatan diri dan janin yang dikandung. Pemakanan juga memainkan peranan penting membantu tumbesaran bayi yang sihat dan cerdas. Ibu mengandung memerlukan khasiat makanan yang tinggi berbanding normal bagi membantu perkembangan janin dalam rahim. Selain itu perubahan hormon yang dialami oleh ibu hamil selama tiga bulan pertama kehamilan turut mempengaruhi sensitiviti dan tahap stamina ibu. Jadi, pemilihan makanan di peringkat awal sangat penting. Pilihlah makanan yang kaya dengan asid folat, protein, vitamin dan mineral. Berikut adalah lima jenis makanan yang tidak boleh ditinggalkan oleh bakal ibu.
  • Pemakanan
    Kehamilan selalu dijadikan alasan untuk bakal ibu makan sebanyaknya dan malas melakukan sebarang aktiviti senaman.Hakikatnya ia hanya mitos. Memang benar ibu hamil tidak boleh mengamalkan diet tetapi bukan bermaksud makan tanpa had semua makanan sehingga berat badan bertambah daripada yang sepatutnya menjelang hari kelahiran. Akibatnya selepas melahirkan bayi, ibu sukar mendapatkan kembali badan sebelum mengandung.
  • Pemakanan
    Apa yang ibu mengandung makan sudah tentu akan diperoleh oleh anak dalam kandungan. Oleh itu jika hamil, pastikan ibu menjaga pemakanan. Makan makanan yang terbaik supaya anak di dalam rahim membesar sihat dan cerdas.
  • Pemakanan
    “Kenapa asyik dahaga je ni. Dah berbotol minum air?” ngadu Mira yang sedang hamil kepada rakannya. Sebenarnya kekerapan rasa dahaga memang biasa dialami oleh kebanyakan wanita hamil, terutama di awal kehamilan. Ini diakibatkan oleh perubahan yang dialami oleh badan sepanjang mengandung. Ia juga petunjuk ibu dan bayi memerlukan cecair tambahan yang banyak.
  • Pemakanan
    Lumrah bergelar ibu hamil sentiasa mempunyai keinginan untuk mencuba pelbagai jenis juadah makanan. Namun dalam sibuk melayan keinginan mengidam anda, ada beberapa makanan yang mesti dielakkan daripada memakannya kerana berisiko mengancam keselamatan ibu dan anak.
  • Pemakanan
    Rasa loya dan mual semasa trimester pertama kehamilan adakalanya membuatkan bakal ibu menjadi malas untuk makan, padahal waktu itu adalah saat kritikal pertumbuhan janin. Sepatutnya pada trimester pertama, ibu perlu makan banyak makanan berkhasiat bagi memastikan janin membesar dengan sihat.
  • Pemakanan
    Hilang selera makan nasi ketika mengandung? Jangan risau, ada pelbagai menu boleh memberikan anda khasiat karbohidrat dan protein. Cuba resipi mudah, Pasta Tuna berkhasiat dan sudah tentu menyelerakan ini. Ia kaya dengan kandungan protein, vitamin D and vitamin B12 yang diperlukan oleh ibu hamil.
  • Pemakanan
    Seperti sedia maklum, ibu hamil memerlukan banyak kalsium daripada biasa. Namun, persoalannya berapa banyak keperluan kalsium yang diperlukan oleh ibu hamil setiap hari?
  • Pemakanan
    Pelajari cara yang berkesan untuk menggunakan minyak pati aromaterapi
  • Pemakanan
    Ais krim memang enak dinikmati terutama ketika dalam cuaca panas. Ia makanan kegemaran kebanyakan kanak-kanak kecil. Bagaimanapun ada dalam kalangan ibu hamil yang tiba-tiba mempunyai selera tinggi terhadap ais krim.
  • Pemakanan
    Adakah anda seorang peminum kopi yang tegar? Tentu sukar meninggalkannya sebaik diri disahkan hamil. Kopi merupakan minuman yang kaya dengan kafein. Seperti diketahui kafein bersifat diuretik yang mengganggu penyerapan zat besi dalam tubuh yang amat diperlukan oleh ibu hamil.
  • Pemakanan
    Adakah anda salah seorang penggemar keju? Jika ya, anda harus berhati-hati menikmati keju ketika diri sedang hamil. Ini kerana ada beberapa jenis keju yang tidak selamat dimakan oleh ibu hamil.
  • Pemakanan
    Kadang kala ibu hamil kehabisan idea hendak mengambil sarapan apa. Muak dengan hidangan biasa yang dimakan? Apa kata cuba masak pankek yang berkhasiat khusus untuk ibu hamil.
  • Pemakanan
    Kadang kala kerana terlalu teruja untuk menjaga kandungan, bakal ibu mengambil banyak suplemen tambahan selain yang dibekalkan oleh doktor. Tujuannya untuk menjaga kesihatan bayi dalam kandungan dan mahu anak lahir cergas dan bijak.
  • Pemakanan
    Semakin membesar bayi dalam kandungan, semakin banyak ibu perlu makan makanan yang kaya dengan protein, kalsium dan vitamin D untuk membantu pertumbuhan tulang dan gigi serta vitamin K untuk membantu proses pembekuan darah.
  • Pa&Ma
    Sebaik mengetahui diri mengandung, kita sering dipesan oleh ramai orang terutama orang tua-tua supaya jangan makan sembarangan. Peringatan tersebut sememangnya wajar dengan tujuan untuk menjaga kandungan agar sihat dan terhindar daripada sebarang masalah.
  • Pa&Ma
    Paling menyeronokkan ketika hamil apabila dapat menikmati makanan lazat tanpa rasa bersalah dengan pertambahan kalori yang diambil. Walau bagaimanapun, harus diingat, ibu perlu memastikan kandungan khasiat yang tinggi bagi menyokong perkembangan awal tumbesaran bayi dalam kandungan.
  • Pa&Ma
    Bila bercakap soal pemakanan dalam kalangan ibu hamil, ia bukan soal main-main yang boleh dipandang remeh. Pemakanan ibu hamil mempunyai pengaruh besar terhadap kesihatan janin dalam kandungan. Oleh itu ibu yang menjaga pemakanan yang sihat dapat melahirkan anak yang sihat.
  • Pa&Ma
    Ketika hamil, selera makan bakal ibu turut berubah. Jika dulu gemar makan makanan pedas, kini ibu hamil lebih berselera menjamah hidangan yang tidak pedas. Menjaga pemakanan antara langkah penting yang mesti diutamakan oleh ibu hamil.
  • Pa&Ma
    Coklat bukan sahaja menjadi kegemaran kanak-kanak bahkan ada orang dewasa yang menggilai coklat. Mungkin bagi yang sedang berdiet, coklat tidak dibenarkan sama sekali dalam senarai menu mereka. Bagaimana pula jika si ibu hamil kemaruk makan coklat sepanjang kehamilannya? Adakah ia selamat?
  • Pa&Ma
    Apabila disahkan mengandung sahaja, wanita automatik bersikap berhati-hati dengan apa yang dimakan. Biarpun jika sebelum ini, anda jenis makan apa sahaja yang terasa hendak makan tetapi sebaik hamil, anda pasti melupakan seketika tabiat makan yang tidak sihat.
  • Pa&Ma
    Soal pemakanan sering diberi perhatian apabila seseorang wanita itu disahkan mengandung. Keprihatinan daripada ahli keluarga memberikan makanan cadangan yang mesti diambil oleh bakal ibu kadang kala membuatkan ibu berasa keliru.
  • Pa&Ma
    Ramai yang baharu disahkan hamil mengalami rasa mual yang teruk. Puas mencuba pelbagai petua untuk menghilangkan rasa loya tersebut. Namun satu pun tidak berhasil. Penurunan berat badan tidak mustahil akan berlaku di awal kehamilan gara-gara mual dan loya menyebabkan anda tidak lalu makan.
  • Pa&Ma
    Perkara paling penting sekali yang sering diberi keutamaan oleh bakal ibu adalah makanan yang dimakan setiap hari. Semua bakal ibu mahu memberikan yang terbaik kepada janin yang dikandung.
  • Pemakanan
    Memastikan keperluan nutrisi anda mengikut piawaian yang ditetapkan untuk ibu hamil bukanlah terlalu sukar. Pastikan anda faham dan tahu apa makanan yang elok dimakan bagi memastikan keperluan nutrisi anda dicapai sepanjang kehamilan.
  • Pemakanan
    Masalah asyik hendak mengunyah makanan di kalangan ibu hamil memang perkara biasa. Jangan risau tentang hal ini tetapi awas, pastikan kudapan yang dikunyah itu kaya dengan khasiat!
  • Pemakanan
    Sebahagian besar khasiat yang terkandung dalam susu soya merupakan sumber khasiat yang sangat diperlukan untuk membantu proses pertumbuhan janin dan untuk mempertahankan keadaan kesihatan ibu hamil.
Hari
Jam
Minit
Saat
World #QuranHour
Terkini