Menu Anak
  • MENU ANAK
    "Dah suap bubur pun, si Hasya ni masih lagi nak gigit mainan dia ya. Lapar lagi ke anak aku ni? Ke nak kena bagi dia biskut baby. Biar boleh gigit-gigit?"
  • Pa&Ma
    Sebelum bayi berusia enam bulan, keperluan natrium diperoleh daripada susu ibu atau susu formula. Apabila bayi mula makan makanan pejal, tidak perlu menambah garam ke dalam makanan bayi yang dimasak atau makanan bayi komersial walaupun anda fikir makanan tersebut mempunyai rasa tawar.
  • MENU ANAK
    Bila bayi sudah mula makan, mesti ibu-ibu akan masakkan bubur nasi sebagai menu utama. Kalau ibu yang bergelar suri rumah bolehlah masak bubur bila hampir tiba waktu makan anak tapi bagi ibu bekerjaya, kenalah masak awal pagi untuk dihantar ke rumah pengasuh atau taska.
  • MENU ANAK
    Ibu yang bijak ialah ibu yang tahu apa perlu dirancang termasuk bab menyediakan makanan untuk keluarga. Tak kisah sama ada anda ibu bekerja atau pun ibu yang bergelar suri rumah, masing-masing sama sahaja kesibukannya.
  • Pa&Ma
    Selepas enam bulan anda biasanya akan memberi bayi makan makanan pejal. Anda boleh menyediakan sendiri puri untuk si manja dengan mempelbagaikan campuran buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Pemakanan
    Ramai ibu bapa rasa teruja untuk hanya memberikan makanan yang sihat sahaja kepada bayi yang baru belajar makan. Kebanyakan ibu akan membuat pilihan makanan yang selamat dan biasa untuk bayi mereka.
  • BAYI
    Masuk sahaja usia 6 bulan, kebanyakan bayi sudah mula diperkenalkan kepada makanan pejal. Sedikit demi sedikit mereka belajar mengenali makanan yang pelbagai jenis dan rasa. Supaya anak terus mendapat makanan yang berkhasiat dan berguna untuk tumbesarannya, ada beberapa tip yang boleh dikongsi bersama.
  • Pemakanan
    Masalah yang sering dihadapi oleh ibu-ibu adalah anak cerewet untuk makan. Jadi bagaimana hendak membuatkan si kecil suka makan? Cuba tip berikut yang boleh dipraktiskan sejak hari pertama anak belajar makan makanan pejal supaya dia tidak cerewet makan apabila semakin membesar.
  • BAYI
    Rasa sedih kalau bayi atau anak kecil anda mengalami masalah sembelit. Kasihan melihat si comel cuba meneran untuk mengeluarkan najisnya sambil menangis menahan kesakitan. Tak sanggup ibu melihatnya!
  • Pemakanan
    Apabila bayi sudah genap berusia enam bulan, ia bermaksud masa untuk memperkenalkannya dengan makanan pejal sudah tiba. Sebaiknya masak sendiri makanan untuk si manja. Elakkan daripada memberinya makanan segera bayi. Anda akan melihat kesan positifnya kepada perkembangan kesihatan anak.
  • Pemakanan
    Bila anak tak sihat, mama pun susah hati. Biasanya bila si kecil demam, mereka akan kerap meragam dan hilang selera makan. Itu lagi membuatkan ibu susah hati. Bila tak mahu makan macam mana hendak cepat sembuh. Badan yang tidak sihat perlukan pelbagai nutrisi untuk mengembalikan semula kehilangan tenaga.
  • MENU ANAK
    Sana sini viral tentang menu jagung rebus susu atau jagung banjir. Kebetulan esok hujung minggu, jadi apa kata ibu-ibu buat sendiri resipi ini. Sesuai dan berkhasiat untuk hidangan petang anak-anak dan sudah tentu suami.
  • Pemakanan
    Semua ibu ingin menyediakan sendiri makanan untuk bayi mereka. Jika boleh ibu mahu memberikan makanan yang dimasak sendiri berbanding makanan bayi segera.
  • Pemakanan
    Kadang kala kita terlalu teruja untuk memperkenalkan makanan kepada bayi yang baharu mula makan makanan pejal. Kita rasa sudah memberikan makanan yang terbaik kepada si manja.
  • Pemakanan
    Keterujaan mama memperkenalkan makanan kepada bayi yang sudah mula makan makanan pejal kadang kala melebihi had yang sepatutnya. Semua jenis buah-buahan dan sayur-sayuran hendak diberikan kepada bayi dalam masa yang serentak.
  • Pemakanan
    Anak anda belajar sejak daripada usia bayi lagi. Jika mahukan anak mempunyai tabiat pemakanan yang baik, anda hendaklah mulakan ia sejak dari awal pengenalan kepada makanan pejal pertamanya.
  • MENU ANAK
    Siapa tak suka makan roti sapu dengan lepa coklat yang berkrim dan lazat. Bukan anak-anak sahaja yang suka tapi mak ayah pun boleh berkeping-keping makan roti kalau sapu dengan coklat.
  • MENU ANAK
    Kalau mahu anak sihat dan bijak, ibu ayah bukan sahaja perlu rajin memberi rangsangan kepada si anak. Tetapi faktor pemakanan juga perlu dititikberatkan. Perlu diingat makanan yang dimakan oleh anak memainkan peranan penting membentuk perkembangan otak cerdas dan sihat.
  • MENU ANAK
    Selera makan si kecil pasti akan berkurangan apabila dia tidak sihat. Mudah sahaja berat badannya akan turun mendadak. Risau hati ibu apabila anak kesayangan tak lalu makan.
  • Pa&Ma
    Melihat si kecil menikmati makanannya dengan bersungguh-sungguh pasti membuatkan kita berasa gembira. Setelah anak kenal dengan istilah makan, maka tibalah masanya untuk anda perkenalkan lebih mendalam tentang makanan.
  • Pa&Ma
    Kadang kala ibu jadi keliru bila masuk bab menyediakan makanan untuk bayi yang baharu belajar makan makanan pejal. Kebimbangan sama ada bayi mendapat atau tidak khasiat vitamin yang ada dalam makanan membuatkan ibu membatasi cara penyediaan makanan untuk si manja.
  • MENU ANAK
    Buah labu adalah sejenis sayur-sayuran yang kaya dengan pelbagai sumber khasiat yang berguna untuk kesihatan tubuh manusia.
  • Pemakanan
    Pernah tak melalui pengalaman orang tua dengan selamba menyuruh anda memberikan bayi anda makan apabila dia tidak berhenti menangis. Padahal usia si kecil tak sampai sebulan lagi.
  • MENU ANAK
    Seronok kalau dapat sediakan hidangan minum petang untuk anak. Melihat mulut si comel berselera mengunyah hidangan air tangan ibu memang rasa berbaloi menyinsing lengan memasak di dapur.
  • Pemakanan
    Bila anak sudah pandai makan sendiri, galakkan dia menyuap sendiri makanannya. Oleh itu anda perlu menyediakan banyak makanan jejari untuknya.
  • MENU ANAK
    Kalau di rumah anda ada lebihan biskut marie atau digestive yang anak langsung tak pandang, jangan buang biskut tersebut. Apa kata anda ubah suai biskut tersebut menjadi kudapan sedap yang pasti akan digemari oleh si kecil.
  • Pemakanan
    Si comel yang membesar sihat dan kuat sudah tentu menggembirakan hati ibu dan ayah. Selain memberinya minum susu sama ada susu ibu atau pun susu formula, bayi juga memerlukan makanan tambahan untuk membantunya menguatkan tulang selain terus sihat dan cerdas.
  • Pemakanan
    Ibu-ibu tentu prihatin dengan pemakanan anak-anak. Mahu menyediakan makanan yang berkhasiat dan terbaik untuk mereka bagi memastikan si kecil membesar sihat dan cerdas.
  • Pemakanan
    Bila menyuap si comel makan, macam mana hendak tahu sama ada dia sudah kenyang atau belum? Kadang kala bayi tetap mengangakan mulutnya walau sudah semangkuk penuh anda menyuapnya makan.
  • Pemakanan
    Seronok bila tengok si comel berselera makan makanan air tangan ibu. Masak sendiri makanan untuk anak anda. Selain lebih terjamin kebersihan dan khasiatnya, anda juga dapat belajar mengenali selera makan si kecil.
  • Pemakanan
    Sebaik bergelar ibu, wanita secara automatik menggalas tanggungjawab yang besar dalam memastikan rumah tangga dan keluarga dalam keadaan bahagia dan harmoni. Oleh itu ibu perlu mempersiapkan diri dengan ilmu pengurusan rumah tangga yang dapat membantunya menjadi ibu yang bijak dan cekap.
  • Pemakanan
    Kanak-kanak memang terkenal cerewet bab makan. Macam-macam sudah dilakukan ibu tapi sikap tidak mahu makannya tetap tak hilang.Apa kata ibu cuba menjadi lebih kreatif dengan membuat hidangan bento untuk si kecil. Mana tahu lepas ini tiada lagi masalah tak mahu makan.
  • Pemakanan
    Seawal usia enam bulan, bayi anda sudah boleh diperkenalkan dengan makanan pejal untuk keperluan tumbesaran mereka. Puri merupakan makanan daripada sumber semulajadi yang boleh anda buat sendiri di rumah untuk bayi anda. Menggunakan bahan segar dengan penyediaan yang mudah pasti si kecil anda membesar dengan sihat. Yang penting pastikan alatan yang digunakan sentiasa bersih dan tidak digunakan untuk makanan orang dewasa terutamanya pengisar.
  • Pemakanan
    Cerelac - Khasiat makanan yang diperlukan oleh bayi anda tidak lagi bergantung kepada susu ibu sahaja. Bayi berusia enam bulan ke atas memerlukan pelbagai makanan lain untuk memenuhi keperluan zat bagi menyokong proses tumbesaran dan perkembangan yang optimum.
  • Pemakanan
    Berapa ramai yang gemar makan kacang peas? Tahukah anda kacang peas yang comel dan jarang mendapat perhatian ramai ketika membuat pilihan sayuran rupa-rupanya mempunyai nilai khasiat yang sangat mengagumkan.
  • Pemakanan
    Pelakon terkenal Ayu Raudah sama seperti ibu-ibu lain, sentiasa mahukan yang terbaik untuk anak-anak tersayang. Ibu kepada dua cahaya mata Muhammad Aisy Qaiser, 2 tahun dan Muhammad Aisy Aryann, 1 tahun memilih makanan pejal yang berkhasiat untuk diberi kepada buah hatinya.
  • Pemakanan
    Tentu ada masa mama kehilangan idea apa yang patut dihidangkan untuk anak-anak. Anak-anak yang sedang membesar memerlukan sajian makanan berkhasiat dan dapat memenuhi keperluan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran sihat.
  • Pemakanan
    Kanak-kanak tidak mampu hendak makan dalam kuantiti yang banyak atau besar. Sesekali tidak salah menghidangkan mereka makanan bertema kebaratan tetapi pilih menu yang tetap berkhasiat untuk mereka.
  • Pemakanan
    Bayi berusia enam bulan sudah sepatutnya diperkenalkan dengan makanan pejal. Sebaiknya ibu masak sendiri makanan bayi daripada bahan yang berkhasiat. Selain menyihatkan kebersihan dan keselamatan makanan lebih terjamin.
  • Pemakanan
    Dalam keterujaan anda memberi bayi makanan pejal, pastikan anda tahu jenis-jenis makanan yang mesti dielakkan oleh bayi berusia enam bulan ke bawah. Ada sesetengah ibu keliru apabila orang memberitahu tidak boleh beri bayi makan sesetengah jenis makanan selagi belum berusia setahun. Benarkah ada fakta tersebut?
  • Pemakanan
    Adakah bayi anda muak dengan hidangan menu yang sama setiap hari? Cuba pelbagaikan pemberian makanan untuk bayi agar dia dapat mencuba pelbagai perisa makanan serta khasiat yang berbeza setiap hari. Menu bubur jagung dan madu ini sesuai untuk bayi berusia tujuh bulan dan ke atas.
  • Pa&Ma
    Pernahkah anda sebagai ibu terfikir untuk memberikan makanan yang berperisa kepada bayi? Tentu sesekali pernah terlintas di fikiran anda untuk menambahkan sedikit perisa dalam makanan yang dimasak untuk si manja. Apatah lagi sekiranya bayi comel anda seperti enggan makan apabila disuap.
  • Pa&Ma
    Kanak-kanak memang gemar makan aiskrim. Apa kata kali ini anda sediakan aiskrim buatan sendiri. Tentu lebih berkhasiat dan anak anda pasti teruja menanti hasilnya.
  • Pa&Ma
    Semakin membesar si comel, semakin teruja mama menyediakan pelbagai pilihan makanan. Tidak sabar hendak membenarkan bayi comel turut menyertai makan sekeluarga di meja makan. Tetapi awas, biarpun bayi anda semakin membesar, bukan semua jenis makanan dia boleh makan.
  • Pa&Ma
    Rasa lemak manis ubi keledek memang melazatkan. Selain membuat puri buah-buahan dan sayur-sayuran, anda boleh cuba beri bayi merasai kesedapan ubi keledek. Ia sesuai untuk bayi berusia lapan bulan ke atas.
  • Pa&Ma
    Adakah bayi anda sudah mula makan makanan pejal? Pastikan anda menyediakan menu makanan yang berkhasiat dan memenuhi keperluan nutrien si manja. Sekiranya anda mempunyai sejarah keluarga mengalami kegemukan, anda perlu lebih berhati-hati dalam soal pengambilan makanan sejak anak kecil lagi.
  • Pa&Ma
    Dalam keghairahan anda menyediakan pelbagai jenis menu untuk si manja jangan tersilap memperkenalkan mereka dengan makanan yang tidak sepatutnya. Makanan tersebut dibimbangi boleh mengganggu selera makan si kecil sekaligus menjadi amalam pemakanan tidak sihat apabila mereka membesar.
  • Pa&Ma
    Jadikan masa makan si kecil sesuatu yang menyeronokkan. Selepas memperkenalkan bayi anda dengan makanan pejal, jangan lupa perkenalkan dia dengan makanan jejari. Makanan jejari merujuk kepada makanan yang boleh dipegang dan dimakan sendiri oleh bayi.
  • Pa&Ma
    Anak-anak kecil memang cerewet bila bab makan sarapan pagi. Kalau asyik dihidangkan bijirin segera dan susu sahaja tentu mereka juga bosan. Apa kata sediakan sarapan mudah yang berkhasiat untuk mereka.
  • Pa&Ma
    Kadang kala kita risau apabila melihat bayi orang lain yang seusia dengan bayi kita berselera apabila diperkenalkan dengan makanan pejal sedangkan anak kita menjelirkan lidahnya saat disuap makan.
  • Pa&Ma
    Si kecil tidak mahu menjamah sayur-sayuran? Masalah sama dihadapi oleh kebanyakan ibu. Apa kata ubah cara penyediaan masakan tersebut. Mana tahu anak lebih gemarkannya.
  • Pa&Ma
    Masalah kurang berat badan dalam kalangan bayi berusia setahun ke atas tidak boleh dipandang ringan. Ini kerana kurang berat badan yang sepatutnya menunjukkan anak tidak mendapat khasiat secukupnya. Keadaan ini secara tidak langsung mempengaruhi perkembangan dan tumbesarannya.
  • Pa&Ma
    Bayi memang kelihatan comel sekiranya mempunyai badan yang debab dan muka yang montel. Tetapi semakin dia membesar, jika saiz badannya terus membesar ia akan dipanggil sebagai kanak-kanak obesiti.
  • Pa&Ma
    Semua ibu bapa inginkan anak-anak yang sihat dan jarang dijangkiti penyakit. Kata orang pemakanan memainkan peranan penting membentuk pertumbuhan badan yang sihat dan otak yang cerdas.
  • Pa&Ma
    Seronoknya melihat si kecil semakin pandai mengunyah makanan. Pada usia tujuh hingga sembilan bulan, proses memberi makan menjadi aktiviti yang paling menyeronokkan. Reaksi bayi comel saat menjamah makanan terutama makanan yang pertama kali dirasakan memang wajar dirakamkan sebagai kenangan indah.
  • Pa&Ma
    Kata orang kalau hendak mengajar anak makan sayur, ajarlah ketika dia masih baru diperkenalkan makanan pejal. Ketika anda baru memperkenalkan puri kepada bayi, jangan lupa perkenalkan puri sayur-sayuran kepada si kecil.
  • Pa&Ma
    Siapa yang tidak gemar minum jus buah-buahan. Rasanya yang segar, manis ditambah ketulan ais pasti melegakan tekak ketika cuaca panas. Melihat ibu meneguk jus mangga yang kuning terang, pasti si kecil didukungan turut menelan air liur.
  • Pa&Ma
    Tugas memasak untuk bayi memerlukan perhatian yang teliti. Bermula dari proses memotong, memasak dan membersihkan makanan untuk bayi, kita perlu memastikan khasiat makanan yang dimasak kekal terjamin.
  • Pa&Ma
    Kadang kala ketika menyediakan makanan untuk bayi, kita terfikir untuk menambah sedikit bahan perasa seperti garam dan gula. Kita membayangkan betapa tidak enaknya hidangan makanan tanpa dua bahan perasa utama tersebut.
  • BAYI
    Bayi anda sudah masuk usia enam bulan? Dalam usia ini, sudah tiba waktu untuk memperkenalkan makanan pejal kepadanya selain pemberian susu ibu masih diteruskan. Bersedialah untuk menyediakan makanan untuk si manja.
  • KANAK-KANAK
    Kanak-kanak memang gemar minuman yang menarik dan berperisa. Apa kata kali ini cuba hidangkan mereka minuman susu kocak yang dibuat sendiri. Berkhasiat dan lazat rasanya. Cubalah resipi Chef dari Philea Resort & Spa, Melaka ini. Mudah disediakan.
  • BAYI
    Selain rasanya yang manis secara semula jadi, lobak merah kaya dengan vitamin A yang baik untuk kesihatan mata si manja. Hidangan ini sesuai untuk anak yang baru makan makanan pejal sekitar usia enam hingga sembilan bulan.
  • BAYI
    Apabila si manja anda sudah mula makan, kerusi makan atau bouncer termasuk dalam barangan keperluan yang mesti ada. Ia memudahkan tugas menyuap si kecil makan.
  • BAYI
    Menyuap si kecil makan boleh menjadi hura-hara apabila tidak betul caranya. Kesabaran papa dan mama perlu tinggi ketika berhadapan dengan kerenah buah hati tersayang.
  • $m.local.content.securityparent.content.name
    Membuat sendiri makanan untuk bayi memang digalakkan. Kebersihan dan keselamatan terjamin untuk si manja. Namun kadang kala buntu juga memikirkan puri yang sesuai untuk bayi.
  • KANAK-KANAK
    Pembuka Selera Si Manja
  • KANAK-KANAK
    Pembuka Selera Si Manja
Terkini