Pengalaman setiap ibu untuk bersalin lain-lain. Walaupun pernah melalui proses melahirkan sebelum ini namun setiap kali nak dekat due perasaan berdebar, takut tetap akan dirasai.

Jadi macam-macam petua dan pandangan orang biasanya ibu akan ambil kira bagi memastikan proses kelahiran lancar tanpa sebarang komplikasi.

Bagaimanapun ibu kena betul-betul tahu tanda-tanda awal nak bersalin bagi memudahkan proses bersalin lancar dan tidaklah kelam kabut.

Perkongsian dari Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita Dan Kehamilan (O&G), Dr Muhammad Izzat cukup mudah dan boleh membantu ibu yang sedang menunggu hari nak bersalin.

TANDA-TANDA NAK BERSALIN

🌸Keluar tanda atau ‘show’

IKLAN

Tanda tu maknanya lendir likat bercampir darah yang kluar dari faraj. Kluar tanda bukan bermakna bayi akan kluar dalam beberapa minit lagi, mcm dalam drama Melayu tu. Kluar tanda ni mungkin amaran awal yg memberitahu pangkal rahim ibu da mula matang dan mula menipis sebagai persediaan awal untuk kelahiran. Bukan nya confirm-confirm akan beranak kalau kluar tanda, ada yg kluar tanda arini minggu depan baru dia bersalin. Jadi tak perlu melompat-lompat untuk segera ke hospital jika turun tanda sikit-sikit. Tapi kalau dah ada tanda bersama sakit contraction maka cepat cepat ke hospital, dikhuatiri suami anda pulak yg jadi bidan nanti. Ha mampoo?

🌸 Sakit contraction

Mengeras-ngeras atau contraction kadangkala biasa berlaku pada hujung-hujung kehamilan. Contraction tanpa rasa sakit ini dinamakan Braxton Hicks. Ini belum lagi nak bersalin

Rahim mengeras disertai rasa sakit tu adalah tanda-tanda awal nak bersalin. Semakin kerap sakit kontraksi tu, semakin panjang kontraksi itu semakin dekat dgn masa bayi dilahirkan. Kontraksi penting untuk menjadikan pahal rahim menipis dan membuka pintu rahim untuk proses kelahiran.

🌸 Turun air ketuban

Selaput yang menyelaputi bayi dalam rahim boleh pecah secara tiba-tiba dan ibu mengalami turun air yang banyak, ingatkan kencing tapi rupanya air ketuban. Lazimnya ibu akan memberitahu air suam mengalir dengan laju secara tiba-tiba pada peha nya sehingga membasahkan seluar dalam atau kain. Kalau air turun masa tgh tidur mungkin cadar atau tilam akan basah juga. Air yg kluar sedikit sedikit dan tak mmbasahkan seluar dalam lazimnya bukn air ketuban, mungkin hanyalah lendir biasa sahaja.

Sakit kontraksi yang semakin kerap menyebabkan selaput bayi ini pecah dah mengeluarkan air mentuban tersebut – juga adalah tanda-tanda nk bersalin.

Walau bagaimanapun lain orang lain pengalamanya. Ada yang turun tanda tapi takde kluar air ketuban. Ada yang sakit sikit-sikit, terbatuk sikit baby pun keluar.

Jika anda khuathir atau kurang pasti dengan tanda-tanda yang anda alami segeralah dapatkan pemeriksaan doktor.

Lain kehamilan lain caranya, lain sakitnya dan berbeza tanda-tanda nak bersalinya.

Hanya dengan izin Allah sahaja proses bersalin ini bermula dan dipermudahkan. Doa dan keredhaan suami dan mak ayah yang diperlukan, bukan atas keizinan siapa-siapa.

Sumber: Dr Muhammad Izzat