Pernah atau tidak anda memanggil si kecil namun tiada sahutan. Padahal di usia mereka sepatutnya mereka sudah boleh menoleh dan menyahut apabila dipanggil.

Perkongsian oleh Puan Siti ‘Aisyah Rozalli tentang kerisauan ibu ayah bila anak tidak menyahut bakal menjawab persoalan anda. Menurutnya sebagai terapis, dia bakal mencadangkan 2 perkara jika keadaan tersebut berlaku kepada si kecil anda.

Dia juga turut senaraikan aktiviti yang boleh dibuat untuk anak-anak yang mempunyai masalah sedemikian.

Ikuti perkongsian Siti ‘Aisyah:

RISAU SUNGGUH BILA KITA PANGGIL, ANAK TAK MENYAHUT KAN?

Anak 8 – 10 bulan, sebenarnya dah boleh menyahut panggilan, atau menoleh bila nama dipanggil tau.

Biasanya kalau kita panggil je nama dia…
“Husam….”

Anak akan terus menoleh.

Tapi, macam mana pula kalau anak kita BUAT TAK TAHU BILA KITA PANGGIL?

Kalau tanya saya, sebagai terapis, saya akan cadangkan 2 PERKARA PENTING:

  1. CEPAT-CEPAT JUMPA TERAPIS

Yang ni memang penting. Terapis kanak-kanak akan tengok samada anak anda ada kelewatan perkembangan tak.

Nanti, terapis akan cadangkan jumpa doktor untuk lakukan diagnosis. Biasanya nak jumpa doktor ni, kena tunggu appointment. So, jangan lengah terus jumpa terapis berdekatan dulu.

  1. CEPAT-CEPAT BUAT AKTIVITI RANGSANGAN

Yang ni yang TERPALING PENTING.

Sementara nak tunggu appointment dengan terapis, (biasanya jumpa terapis selang seminggu ke selang sebulan).

IKLAN

Buat aktiviti rangsangan 15 – 30 minit setiap hari dengan anak.

Nak buat aktiviti apa?
Ha… ni yang ibu ayah kena belajar.

❗Anak yang tak menyahut bila panggil ni, kita khuatir ada masalah sensori.

Sensori tu apa?

❗Sensori tu deria.

❗Anak ni susah nak adjust deria dia untuk dengar, untuk pandang apa yang orang sekeliling dia cakap dan buat.

❗Ibu ayah kena belajar buat aktiviti multisensori.

Senang sebenarnya.

Ni saya share 10 aktiviti yang boleh bantu anak lebih peka dengan panggilan kita.

Penerangan lanjut tentang aktiviti, ada di ruang gambar.

  1. Cabut sepit dari kad

  1. Sepit di kad

  1. Kutip, simpan dalam tabung

  1. Cari dalam beras

  1. Tiup buih sabun

  1. Bunyi Xylophone

  1. Patung mandi dengan span air

  1. Cuba teka kotak mana?

  1. Roda bergolek

  1. Banyaknya belon!

Aktiviti ni semua akan bantu anak peka dengan kita yang sedang main dengan dia.

Bila anak lebih peka, baru lah anak lebih senang nak BELAJAR BERCAKAP.

Selamat mencuba ya, ibu ayah

Sumber: Siti ‘Aisyah Rozalli

Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Akan bersiaran setiap Rabu pada jam 9 malam, dan ulangan setiap Ahad jam 9.30 pagi hanya di Astro Ria saluran 104 & 124.

 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents