Membesarkan anak-anak satu cabaran yang besar buat ibu bapa hari ini. Bukan hanya dari aspek perkembangan anak sahaja tetapi dari segi penjagaan kesihatan serta pencegahan penyakit juga penting.

Usah sesekali mengambil mudah jika anak mengalami demam, selesema, sakit perut mahupun batuk. Ia mungkin petanda awal bagi penyakit yang lebih serius atau memerlukan rawatan segera.

Mungkin juga anak yang kerap sakit ini berpunca dari masalah pemakanan yang ramai ibu bapa tak perasan.

Melalui perkongsian dari seorang bapa ini apa yang dilakukan untuk anaknya mungkin boleh dijadikan panduan terutama aspek pemakanan buah mengandungi vitamin C untuk kuatkan antibodi anak.

Dulu anak saya selalu juga sakit-sakit. Selsema la batuk la. Memang sangat kerap.

Bagi antibiotik sebenarnya bukan penyelesaian masalah malah boleh tambah masalah lagi kalau sakit anak saya tu bukan disebabkan oleh bakteria. Silap haribulan boleh jadi antibiotic resistance!

Selsema dan demam ni kebanyakannya disebabkan oleh virus je. Kalau disebabkan oleh virus memang tak perlu antibiotik pun. Kalau guna antibiotik pun takde efek juga dan biasanya demam yang disebabkan oleh virus dia self-limiting, maksudnya demam tu akan sembuh sendiri.

Fikir punya fikir camne la nak bagi sistem imun anak saya ni kuat sikit. Mula-mula saya pun tak tahu jugak camne kan. Lepas isteri saya buat satu benda ni baru saya perasan anak anak saya dah jarang sakit sikit.

Nak tahu apa isteri saya buat?

Dia TUKAR BENDA YANG KAT DALAM PETI AIS je!

Senyap-senyap je peti ais saya ni makin banyak buah. Dia kurangkan makanan sejuk beku yang entah apa-apa tu dan ganti dengan buah yang tinggi kandungan Vitamin C macam buah oren, epal dan anggur.

Saya ni memang tak makan buah sangat sebenarnya jadi saya tak hiraukan sangat la kan tapi ada benda yang buat saya akhirnya jadi peminat buah buahan yang tegar! Saya perasan yang anak saya dah kurang demam, selsema dan sakit-sakit!

Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah.

Bila saya kaji rupanya Vitamin C dalam buah-buahan tu memang terbukti membantu sistem imun dan pertahanan tubuh untuk lawan kuman-kuman jahat dan bertindak sebagai antioxidant yang menurunkan risiko kanser pada anak kita.

Tolong ajar keluarga kita juga ye untuk penuhkan peti masing-masing dengan buah-buahan ni semua. Jangan-jangan sumber anak kita sakit selama ni datang daripada peti ais kita sendiri.

Kredit : Taufiq Rasul