Mak ayah mana yang tak risau bila anak kerap demam, batuk dan selesema berpanjang. Rupanya amalan berendam dalam air garam antara yang disyorkan untuk memulihkan kesihatan anak.

Malah menurut perkongsian Dr Mazliana Mazlan, amalan mandi air garam Epsom yang tinggi dengan magnesium ini juga dapat membantu anak tidur nyenyak di malam hari. Wajib ada!


Semua rumah kena ada epsom salt tau. Saya suka betul rendam anak dalam air epsom salt. Tak kira masa. Anak pun syok betul berendam.

Sehari sekali. Ambil 1 cawan epsom salt, masuk dalam air suam. Buat waktu mandi petang. Anak mudah mengantuk malam nanti, tidur lebih nyenyak insyaAllah.

Anak Tidur Lebih Nyenyak, Amalkan Mandi Air Garam, Lagi Berkualiti Tidur Anak!

IKLAN

Bila anak demam, tak sihat, batuk atau selsema, saya akan kerapkan buat. Dua atau tiga kali sehari. Dari lemah tak larat, segar anak setiap kali lepas rendam. Kahak pun banyak keluar.

Dalam epsom salt ada magnesium. Magnesium bantu untuk relax kan otot anak, bantu untuk tenangkan sistem saraf anak.
Magnesium antara suplement transdermal yang paling selamat untuk anak-anak kecil.

Lebih 325 proses biologi dalam tubuh badan anak perlukan magnesium. Kalau tak cukup magnesium, maknanya akan ada fungsi sistem badan yang akan terganggu.

Anak Tidur Lebih Nyenyak, Amalkan Mandi Air Garam, Lagi Berkualiti Tidur Anak!

IKLAN

Dan ramai sebenarnya anak-anak yang tak cukup kandungan magnesium dalam badan mereka. Dalam makanan, magnesium ada pada bayam, kacang, dark chocolate, pisang, tofu, dan sebagainya.

Tapi anak kecil makan bukannya dalam kuantiti yang banyak kan.

Magnesium penting untuk;
1. Tidur anak yang baik
2. Perbaiki mood anak
3. Lebih fokus
4. Kuatkan tulang dan gigi
5. Berikan energy secukupnya untuk anak
6. Sihatkan otot dan saraf
7. Membantu penyerapan vitamin dan mineral lain
8. Tingkatkan imuniti badan anak

Anak Tidur Lebih Nyenyak, Amalkan Mandi Air Garam, Lagi Berkualiti Tidur Anak!

IKLAN

Lepas anak main waktu petang, korang ajak rendam dalam bath tub. Kalau takde, guna baldi macam saya pun boleh. Malam mesti anak tak meragam sangat, lajuuu je nak masuk tidur.

Menarik: Kena Masuk OT, Ramai Sedih Tengok Aafiyah Menangis Sambil Dipujuk Ibu Sebelum Masuk OT!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

 

Pa&Ma

Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI