Penjagaan gigi anak adalah tanggungjawab ibu bapa. Seperti pengalaman yang dilalui pelakon Diana Amir di mana gigi anaknya pernah rosak tapi pelakon ini tidak berputus asa. Malah temu janji pergigian juga tidak pernah menjadi drama air mata.

Diana yang muncul dalam Pa&Ma TV Musim Kelima dalam episod “Mula Jaga Mulut & Gigi Anak Dari Kecil”. Dalam episod ini, Diana banyak berkongsi tentang anak sulungnya, Khawlah Al-Azwar, 6 tahun.

Menurut Diana, Khawlah seorang yang memilih untuk makanan. Buat masa ini Khawlah menyukai sajian-sajian ringkas seperti sup ayam. Tapi satu kegemaran yang tidak boleh dielakkan ialah makanan bergula yang manis.

MULA SUKA MAKANAN BERGULA

“Khawlah suka sugar. Kalau boleh kita taknak dia suka manis. Pernah semasa dia umur 8 bulan Diana kena outstation. Seminggu semasa duduk dengan family dia diberi candy & coklat walau pun Diana dah bagitahu keluarga hanya berikan dia makanan tak berkhasiat. Biskut pun jangan. Bila balik dia nak sugar-sugar sugar.

“Salah satu sebab lain gigi rosak ialah Khawlah menyusu sebelum tidur.Dia menyusu sehingga tertidur. Jadi gigi tak boleh nak dibersihkan,” kata Diana yang menyusukan Khawlah dengan susu ibu selama dua tahun.

DUA BATANG GIGI DIHADAPAN ROSAK

Selain itu, Diana berkata secara semula jadi gigi anak sulungnya ini tumbuh rapat antara setiap batang. Selepas tu menyusu sangat mudah terkesan. Dalam masa itu, 2 batang gigi depannya rosak.

“Walau pun giginya rosak Khawlah tak pernah sakit. Atau dia ada rasa sakit cuma dia tak pandai nak cakap. Macam doktor pun tanya sakit ke tak. Dia kata tak sakit tapi bila doktor periksa sebenarnya dia sakit & Cuma dia takt ahu nak terangkan,” kata Diana dalam Pa&Ma TV.

BUAT DENTAL CROWNING UNTUK KHAWLAH

Bertitik tolak dari itu Diana mula menjaga gigi Khawlah dengan lebih teliti. Dia kini memasang dental crown pada gigi hadapan anak sulungnya itu.

“Gigi depan Khawlah sebenarnya dah patah dan tak ada dah akar gigi tu. Semua tu dah dibuang. Crowing ni actually gigi yang ditampal sahaja untuk estetik supaya dia tak rasa malu. Problemnya ia cepat patah. Macam makan donut atau aiskrim “eh tiba-tiba gigi dia hilang.”

“Crowning (dental crown ) ni ada sesetengah makanan tak boleh makan. Makanan yang keras tak boleh nak makan. Tapi Khawlah berdisiplin juga lah dan pandai kalau makan gigit dia belakang sikit.

ANAK TIDAK TAKUT SEMASA PEMERIKSAAN DENGAN DOKTOR GIGI

Dalam rancangan ini juga, pelakon dan pengacara ini turut berkongsi bagaimana caranya dia memujuk anak-anak agar tidak menangis semasa pemeriksaan gigi.

“Kanak-kanak bila cakap pasal doktor dia akan takut. Jadi apa yang Diana cakap Doktor ni semua fairies (pari-pari) jadi dia sendiri nak pergi kat doktor tu.

“Kita sebagai ibu bapa juga memilih klinik gigi kanak-kanak. Peralatan semua budak-budak suka. Jadi bila kanak-kanak ke sana dia happy sebab dia tahu doktor bantu dia dapat gigi yang lebih cantik. Dia tahu dan faham bila tengok orang lain ada gigi kenapa dia tak ada gigi.” Kata Diana.

Ingin tahu lebih lanjut tentang penjagaan mulut dan gigi anak daripada doktor dan ibu bapa lain, tonton siaran ulangan Pa&Ma dalam episod “Mula Jaga Mulut & Gigi Anak Dari Kecil” yang ke udara pada Sabtu, 10 Ogos 2019 jam 11 pagi di Astro Prima & Astro Prima HD bersama pengacara Jihan & Ungku Haris.

Foto: @dianaamir

Tinggalkan Komen