Bila mengajar anak bercakap, kita selalunya fokus kepada apa yang anak perlu lakukan tapi kadang-kadang kita lupa bahawa kita juga perlu fokus kepada apa yang kita buat kerana apa yang kita sebut, bagaimana kita sampaikan mesej, apa yg kita buat dan bagaimana reaksi kita akan memberi kesan kpd pembelajaran bahasa kanak-kanak.

Dari pengalaman mngajar ibu bapa untuk merangsang bahasa kanak.. berikut kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan semasa mengajar anak untuk bercakap.
* keterangan ada pd caption bawah gambar

Bukan nak highlight kesalahan.. cuma kita boleh bljr utk sama2 improve

7 KESALAHAN YG BIASA KITA DILAKUKAN BILA AJAR ANAK CAKAP

Kita ni kadang2 x sabar kan nak dengar anak sebut.. tapi perlu diingat, bagi anak yang ada masalah lmbt cakap, biasanya mereka mengambil masa utk sebut dan mereka kurang spontan dalam menggunakan bahasa..

Jadi jika anak tak sebut terus bila kita ajar, jangan pula kita stress atau putus asa.. sebab mereka perlu serap dulu apa yang kita cakap..faham dulu dan lepas tu barulah sebut..

Kita juga perlu periksa kemahiran meniru kanak2.. jika anak tiada kemahiran meniru.. memang kita akan susah nk dengar anak sebut terus.. jadi kemhiran meniru ni ada stepnya iaitu
Meniru aksi –> Meniru bunyi –> Meniru perkataan –> Barulah meniru ayat

Jadi bila anak tak sebut terus tu.. sabar… sebut lagi dan lagi..

Bila nak bercakap dan menggunakan bahasa dengan betul, kita kena faham dulu kan.. sama juga dengan anak2 belajar bahasa.. mereka kena faham dulu setiap perkataan tu merujuk kepada apa.. objek ke, perbuatan ke, sifat ke dll.. jadi kita perlu ajar dulu sampai anak faham apa yang kita nk dia cakap..

Bila nak ajar anak faham, kita kenalah introduce apa yg kita nak ajar tu.. cth nak anak sebut “nak”.. jadi bila nak ajar tu kenalah pada situasi yang sesuai iaitu bila anak nk minta sesuatu..

Contoh : Bila anak nak susu..
Sebelum bagi susu pada anak.. ajar anak utk minta.. mula2 pakai gesture dulu (tadah tangan).. dah boleh gesture barulah pula utk sebut secara verbal pula.. lepas dah boleh sebut sepatah.. barulah ajar minta guna ayat.. ulang banyak kali untuk anak faham dulu.. dah faham barulah mereka blh guna dengan betul perkataan tersebut..

Sama juga jika nak ajar anak faham objek.. introduce je objek2 yg kita nak ajar.. lepas tu test anak faham ke x.. dah faham br ajar sebut..

Saya faham.. anak yg x bnyk cakap atau belum cakap, dengan tiba2 menyebut perkataan… mestilah kita sangatt excited kan… jadi kita pun akan minta anak ulang balik apa yg dia sebut..

Tapi biasanya, anak2 yg baru nk berckp takkan mengulang apabila disuruh..

Bila mngajar anak yg lmbt ckp ni sebenarnya, kita x perlu minta anak ulang bnyk kali.. apa yg boleh kita buat adalah:

– Bila anak sebut perkataan, kita yang ulang sebutan anak sebagai peneguhan
– Tambah perkataan baru pd perkataan kanak2 utk menggalakkn mereka membuat ayat.. contohnya, anak ckp bird.. kita tambhla.. ‘bird fly’ atau lain2 ikut kesesuaian

Bila kita tanya soalan pada anak, kita sebenarnya bukan nak tau jwpnnya kan.. betul tak??.. kita tny soalan pd anak sbb kita nk dengar anak ckp..

Tapi bagi anak2 yg masih belum berckp dan baru nak berckp.. bertny soalan mmg x membantu sbnrnya… sebab kalau kita tanya puan memang sah2 anak takkan jwb sebab dia x tau jwpn..

Jadi.. dari kita bertny soalan, baik kita bg jwpn je trus pada anak.. cth bila kita tnjuk gmbr.. kita x perlu tny ‘ni apa?’.. sbb kalau anak yg x ckp lg mmg diorng xkan jwb..
dalam situasi mcm ni.. kita tunjuk gmbr.. bagi je jwpn terus.. jadi anak terus akan dpt jwpnnya kan..

Dalam apa2 jenis pembelajaran pun.. ulangan mmg penting.. ulangan yg bnyk akan mengukuhkan dan menajamkan skill..

Sama juga bila mngjr anak utk faham dan ckp.. ulangan mmg kena sangattt banyak… utk kanak2 ingt dan faham.. kanak2 perlu dengar lebih kurang 2000 ulangan.. percaya x??

Jadi dlm kbnykn kes.. kita ckp sekali dan berharap anak akan ingt dan guna.. bukan mcm tu.. kena bnyk kali utk anak ingt.. faham dan guna

Kenapa kanak2 suka tengok katun??.. kenapa kanak2 blh attend pada lagu??? Tau x jawapannya??

Sebab lagu bnyk intonasi.. katun brckp dngn berintonasi…

Jadiii.. bila kita berckp dngn anak2.. buat intonasi yg menarik.. ini blh menarik minat anak2 utk mendngr dan memberi tumpuan pd apa yg kita ckp.. lebih baik tumpuan, lebih mudah utk mereka ingt dan faham..

Kalo x caye.. cuba ckp dngn intonasi yang menarik.. mesti anak akan bg perhatian yg lebih pada apa yg anda cakapkan..

Untuk anak2 yg sudah blh berbual dalam ayat panjang mmg xde masalah utk kita cakap panjang2 dngn anak…

Tapiii.. bagi anak yang baru nk berckp, mereka akan susah utk menangkap dan memahami apa yg kita cakapkan jika ayat kita terlalu panjang..

Jadi.. bagi anak2 yg br nak berckp atau belim berckp.. gunakan ayat yg lbh pendek dan simple utk anak mudah pick up dan ingt perkataan tersebut..

Formulanya paling mudah mcm ni:

Anak belum bercakap
– Bnykkn ajar bunyi2 dan brckp mnggunakan 1 perkataan atau ayat 2-3 perkataan

Anak berckp sepatah2
– Gunakan ayat 2 patah ke 4 patah perkataan

Anak berckp dngn ayat 2 patah
– Gunakan ayat 3-4 perkataan

Jika anak sudah boleh bercakap 3-4 patah, boleh ajar bercerita pula…

Haaa.. bila buat mcm tu.. anak akan lbh senang utk tau apa perkataan seterusnya dia kena sebut.. terutama bila mngjar anak membuat ayat.

Sumber: Aishah Kassim