Cara pemakanan sebenarnya antara salah satu penyebab anak-anak kurang sihat. Namun  ramai ibu bapa masih belum mengetahui hal ini.

Menurut Dr Mazliana Mazlan, jika anda perasan, kadang bila anak kita sakit, lambat betul dia nak sembuh. Atau kadang tu, dah sembuh sekejap, lepas tu sakit balik lepas seminggu. Sakit tu, macam-macam lah jenisnya. Demam, batuk, selsema, asma.

Yang ini paling kerap jadi kat anak, dan ambil masa sikit nak sembuh. Batuk tu, kadang sampai sebulan pun tak baik lagi. Puas dah cari jalan. Jumpa klinik macam-macam dah, antibiotik kuat dah doktor bagi, homeopati pun ada jugak cuba, tambah lagi dengan remedies.

Tapi tak sembuh-sembuh jugak. Bila dah tak jumpa jalan, buntu apa nak buat. Cuba. Cuba je. Masak sendiri di rumah dalam tempoh waktu anak sakit tu. Korang mesti akan nampak kesan yang sangat ketara, anak boleh sembuh dalam masa sekejap je, dengan izinNya.

Masak sendiri pun, kena tahu jugak apa yang boleh, apa yang tak boleh.
1. Tepung gandum.
2. Susu.
3. Gula.
4. MSG.
5. Pewarna tiruan.
6. Perasa tiruan.

Elakkan dan kurangkan sebolehnya, apa saja makanan yang bersumberkan bahan di atas.
Makanan kat atas ni, biasanya banyak sangat dalam makanan yang kita beli di kedai.

Gambar Hiasan

Sebab tu kadang ambil masa lama anak nak sembuh dari batuk. Makanan ni boleh bawa radang pada badan. Bila anak tengah sakit, badannya dalam keadaan tinggi radang. Kita pulak masukkan bahan makanan yang boleh tambahkan lagi radang tu. Lambat pulak lah anak nak sembuh nanti.

IKLAN

Kalau nak keadaan anak maintain sihat selalu, atau kalau sakit pun ambil masa sekejap je untuk sembuh, ibu ayah boleh ikhtiar dengan cuba untuk masak sendiri di rumah setiap hari.

Satu lagi, kita sendiri kena tahu jugak, makanan apa yang boleh buatkan sakit anak kita makin teruk. Yang ini kena observe sendiri, hanya kita saja yang boleh tahu. Contoh, saya perasan anak saya bila makan rambutan, batuk dia akan makin teruk.
Maka bila dia batuk, saya tak bagilah rambutan.

Baru ni anak saya Zaid, umur 3 tahun batuk. Ada orang bagi rambutan. Zaid nak makan. Suami saya kata tak boleh.

Zaid kata, “Abi, nanti cari kat Zaid rambutan takde MSG boleh tak? Zaid nak makan rambutan.”

Gelak guling-guling saya dengar suami saya cerita Zaid mintak rambutan tanpa MSG.
Dia tahu dia tak boleh makan manis banyak, tak boleh makan makanan ada MSG tiruan. Sebab saya dan suami selalu ingatkan kalau anak nak sesuatu yang tak berapa elok untuk tubuh badan mereka.

IKLAN

Coklat banyak gula, tak boleh.
Keropok ni ada MSG, tak boleh.
Roti ni gandum dan gula banyak, tak boleh.
Candy ni ada pewarna, tak boleh.

Semua yang saya tak bagi, atas alasan tertentu, dan saya ceritakan pada anak. Biarlah mereka tak faham pun apa benda lah MSG tu. Tapi yang dia tahu, itu tak elok untuk badan dia

Sampai satu masa, dia boleh relate apa yang saya asyik cakap sebelum ni, maka anak pulak ajuk balik mintak kita carikan makanan tanpa bahan-bahan yang mudaratkan kesihatan mereka.

IKLAN

Boleh ya, sama-sama kita cuba untuk sediakan pilihan makanan yang lebih baik, untuk cepatkan proses penyembuhan anak-anak.

Kredit: Mazliana Mazlan
Follow saya untuk perkongsian lebih tentang pemakanan dan gaya hidup sihat anak-anak dan keluarga.

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!

Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)