Di mana-mana saja, kanak-kanak dengan gajet ni dah jadi satu kebiasaaan. Tak kira umur anak tu baru setahun pun, memang dah diberikan gajet untuk diam. Malah rata-rata anak-anak sekarang kebanyakannya celik IT.

Namun disebalik itu, kesan gajet ini sangat bahaya jika tak dikawal penggunaannya kerana boleh memudaratkan anak. Sekarang mungkin tak nampak tapi untuk jangka masa panjang kita tak tahu.

Seperti perkongsian ibu ini, Puan Zulaikha Abdul Mutalib, kisah anak perempuannya yang kerap tengok gajet dan akhirnya disahkan mengalami masalah otot mata boleh dijadikan peringatan bersama.

IZINKAN SAYA SHARE PADA IBU BAPA SEMUA…
Ini adalah satu penyesalan yang sangat sakit saya rasa. Selama ni saya akui silap saya dengan memberi gajet untuk anak boleh buat dia tenang dan duduk diam tanpa ganggu kerja kerja saya.

Ya saya silap. Kalau nak kata dia kerap pegang telefon itu tidak juga. Sehari mungkin dia pegang dalam 3 jam, cuma kebanyakannya Inara akan kuasai telefon kakaknya sebelah malam. Ya kontras telefon sangat merbahaya dengan mata.

IKLAN

Baru saja beberapa hari ni kejadian ni berlaku, yang saya perasan matanya mula berkelip-kelip laju, lepas tu kejadiannya terus macam begini. JADI seakan-akan juling air dan matanya di lihat seperti orang mengantuk.

Sudah terkena pada anak sendiri baru menyesal. Sedih sangat bila berhadapan dengan anak sendiri dengan keadaan yang bukan macam begini azalinya.

Mujur la saya ambil langkah awal, dan in’shaa allah dalam umur sebegini in’shaa allah masih boleh di pulihkan, cuma memang mengambil masa sedikit.

Otot mata bermasalah

Saya bukanlah pakar boleh terangkan dengan terperinci mengenai Inara, cuma yang pasti Dr ada kata otot mata Inara yang bermasalah buat masa ni.

Dan sebenarnya bukan ini saja terjadi, sebelum ni anak saya yang sulung pun pernah tantrum sebab saya ambil telefon. Dia melenting menangis terus. Sampai saya yang menangis lihat keadaan kakak begitu. Dia lawan saya dan dia hempas kepala di lantai.
Kadang bila panggil beberapa kali pun buat tak dengar, mata fokus telefon, buat apa pun tak fokus! Mata tetap ke arah telefon.

Peringatan untuk semua

Namun masa tu diri ku masih lagi belum menyesal dan mahu ambil pengajaran. Jadi sekarang cukup la kesakitan ni. Dah tak sanggup aku biarkan anak-anak ku tenggelam dan jadi rosak sebab salahku yang tidak ambil tindakan awal. Lagi lama akan makin susah. Semua ibu pastinya nak yang terbaik untuk anak-anak.

Saya sekadar berkongsi untuk peringatan bersama. Hanya Allah yang tahu setiap kali melihat Inara dan tanpa sedar menitis air mata. Minta maaf sangat-sangat nak. Doakan inara ya semua cepat sembuh.

Kredit: Zulaikha Abdul Mutalib

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)