Sukanya ibu dan ayah kalau ada anak-anak yang sedari kecil dah boleh membaca. Sebenarnya kalau nak anak cekap membaca tidak semestinya hanya dengan latihan membaca sahaja.

Menurut Puan Siti ‘Aisyah Rozalli, Terapis Cara Kerja di Gym Academy, ibu dan ayah perlu membuat latihan bagi cekapkan pergerakan mata. Aktiviti sebegini dapat membantu anak punya fokus mata yang baik sekaligus membantu mereka untuk membaca di awal usia.

Main baling bola merupakan aktiviti yang boleh mama papa praktikkan dengan anak-anak untuk membantu mereka cekap membaca. Ikut perkongsian beliau:

Tahu tak, MAIN BALING BOLA boleh bantu anak CEKAP MEMBACA?

Kita selalu rasa kalau nak bagi anak membaca, latih membaca je lah kan?

Kita ajak anak duduk, ambil buku, minta anak kita mengeja dan baca.

Hmm… Tulah kesilapan kita.
Kita selalu rasa untuk membaca, anak kena dilatih membaca je.

Tapi….

IKLAN

Sedar tak kita kalau anak nak membaca, anak kena ada fokus mata yang cekap?

Ada anak yang selalu ter”skip” perkataan atau baris masa membaca.

Anak-anak ni kita selalu kata mereka cuai.

Tapi, sebenarnya, mungkin mereka kurang latihan untuk cekapkan pergerakan mata tu.

Cekap pergerakan mata ni ada dua :

  1. Kecekapan anggar jarak

– ni penting untuk anak boleh anggar jarak dari satu huruf ke satu huruf. Anak boleh kenal pasti jarak antara perkataan tu dengan baik.

Barulah anak tak terskip perkataan. Untuk menulis pun penting ni supaya anak boleh tulis dengan kemas.

  1. Kecekapan anggar masa

– ni penting supaya anak tak baca kelam-kabut.

Mata anak akan boleh nak fokus dari satu huruf ke satu huruf tanpa tergopoh-gapah nak baca huruf atau perkataan seterusnya.

Main BALING-TEPUK-SAMBUT akan bantu latih kedua-dua kecekapan mata ni.

Caranya:
1. Anak baling bola ke atas,
2. Tepuk tangan sekali sementara bola masih di atas,
3. Tangkap/sambut bola dengan baik bila bola turun ke bawah.

Boleh cuba pada anak bermula usia 5 tahun ke atas.

SHARE INFO ni supaya lebih ramai yang dapat manfaatnya ya

Sumber: Siti ‘Aisyah Rozalli

EPISOD 5 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: Little Farm Dekatkan Anak Dengan Alam

Kanak-kanak harus didedahkan dengan alam kerana aktiviti ini akan membuatkan mereka lebih berani. Jika kita tidak mendedahkan mereka dengan alam dari kecil, ia mungkin akan  membuatkan anak-anak tidak berani untuk mencuba benda baru.

Saksikan Episod ke 5, Journey Bersama JoviaNina pada 23 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.

Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents