Nak suruh anak dengar cakap, caranya perlulah betul. Jika pendekatannya ‘kena’ dengan emosi anak-anak, dah tentu mereka akan mudah mendengar kata. Terlalu kasar atau tegas tak bertempat akan membuatkan anak merasa bosan dan memberontak dalam diam.

Artikel Menarik: [Bila Suami ‘Tundukkan’ Pandangan, Isteri Wanita Tercantik Di Matanya!]

Jangan sesekali cakap anak degil atau nakal jika kita tidak faham psikologi mereka. Kenali karakter anak sebelum kita memberikan sebarang arahan kepada mereka.

Ikuti perkongsian dari Dr Ahmad Luqman Bukhari tentang hal ini;

Paksa Anak & Marah-Marah, Buat Anak Rasa Bosan. Susah Dengar Cakap!
Kredit foto: Facebook Nur Zarith Azhar

JANGAN CAKAP ANAK DEGIL!

Kita yang tak berapa faham psikologi anak, lepas tu selamba je cakap budak tu degil.

Saya dulu hampir jadi macam tu jugak.

Kadang tu nak suruh anak saya pergi pakai pakaian lepas mandi je pun tapi tak selesai-selesai sebab dia asyik duk meragam.

Artikel Menarik: [Rajin Doakan Anak, Dia Berjaya. Suka Puji, jadi Yakin Diri & Berani!]

IKLAN

Ada saja benda tak kena.

Mulanya pening kepala jugak kenapalah susah sangat dia ni nak dengar cakap. Rupanya saya ni yang bermasalah sebab saya tak nampak fitrah anak kecil yang sebenar.

Kalau ikutkan lingkungan umur setahun setengah hingga 4 tahun ni, tengah dalam fasa Ego-centric lagi. Anak kita tu duk rasa dialah decision maker yang paling bijak. Paling genius.

Adakalanya kalau dia rasa dipaksa-paksa, memang dia akan meragam dan tak nak buat benda tu.

Sebab tu kita mak ayah lah kena jadi lebih hebat dan kreatif. Ini saya nak kongsi tips paling mudah untuk kita berdepan kerenah macam tu.

BIAR DIA RASA ‘BERKUASA’

IKLAN

Kita buatkan si kecil tu rasa seolah-olah dia yang berkuasa untuk buat keputusan, dengan cara kita berikan dia pilihan.

Contohnya kita tanya dia, “Adik nak pakai baju merah ni ke atau baju biru tu?”.

Sebenarnya kita dah tentukan pilihan tu daripada awal. Jadi tak apalah kalau dia pilih pakaian yang mana pun sebab tujuan asal kita memang nak dia pakai baju.

Paksa Anak & Marah-Marah, Buat Anak Rasa Bosan. Susah Dengar Cakap!
Kredit foto: Facebook Nur Zarith Azhar

Artikel Menarik: [Ciuman Untuk Isteri & Anak-Anak, ‘Tabung’ Pahala Buat Suami. Amalkan!]

Yang tak bagusnya bila kita asyik memaksa je. Lagi tak best bila sampai ke tahap tinggikan suara. Itu yang buatkan anak memberontak.

IKLAN

Namun bila kita dah berjaya tawan hati si kecil dengan cara yang betul, jangan terkejut kalau makin lama dia makin kurang meragam.

Tolong #kongsikan tips penting ni dengan mak ayah yang lain jugak ye. Mak ayah yang bijak dia tahu apa nak buat untuk jadikan anak lebih tenang dan tak mudah meragam.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)