Ketua Pengarah Pendidikan, Dr. Mohd Azam Ahmad menegaskan bahawa cadangan untuk mengembalikan semula peperiksaan awam utama di sekolah boleh menjejaskan usaha membentuk generasi anak-anak yang seimbang dan holistik, bukan hanya cemerlang di atas kertas.

Menurut beliau, sistem pendidikan negara kini berasaskan pendekatan penilaian menyeluruh (PBD) yang menilai pelajar bukan sekadar dari segi akademik, tetapi juga nilai moral, sahsiah, dan keseimbangan emosi. Katanya, pendekatan pendidikan holistik ini hasil kajian mendalam serta libat urus bersama pelbagai pihak termasuk ahli akademik, komuniti dan ibu bapa.

Pendidikan Holistik Lebih Penting Daripada Peperiksaan Awam – Dr. Mohd Azam

Ads

Fokus Pendidikan Holistik, Bukan Sekadar Peperiksaan

“Pendidikan tidak seharusnya hanya menumpukan kepada melahirkan pelajar cemerlang akademik, tetapi juga individu yang mempunyai nilai moral dan peribadi yang kukuh,” ujar beliau seperti dilaporkan New Straits Times.

Dr. Azam turut memberi amaran bahawa jika sistem peperiksaan dijadikan ukuran utama kecerdasan, ia hanya akan melahirkan ‘generasi burung kakak tua’ iaitu pelajar yang mampu menghafal dan mengulang maklumat tanpa benar-benar memahami atau mampu mengaplikasikan ilmu dalam kehidupan sebenar. Inilah sebabnya beliau menekankan kepentingan pendidikan holistik yang menyeluruh dan seimbang.

Pendidikan Holistik Membangun Pemikiran dan Nilai Insan

Beliau menegaskan, pendidikan masa kini perlu membina pelajar yang berfikir, bukan sekadar menghafal. Dalam dunia moden yang dikelilingi teknologi dan kecerdasan buatan (AI), kemahiran berfikir secara kritikal, empati dan nilai kemanusiaan jauh lebih penting untuk masa depan anak-anak.

Ads

“Apa yang kita mahukan ialah pelajar yang bukan sahaja berilmu dan berkemahiran, tetapi juga memiliki nilai murni, akhlak baik serta keseimbangan psikologi — kerana kita hidup dalam dunia yang dikelilingi oleh robot,” jelasnya lagi.

Pendidikan Holistik Lebih Penting Daripada Peperiksaan Awam – Dr. Mohd Azam

Kementerian Komited Teruskan Pendidikan Holistik

Tambah beliau, sistem berasaskan peperiksaan sering menjadikan guru dan sekolah terlalu fokus kepada keputusan semata-mata, hingga mengabaikan keperluan emosi dan potensi sebenar murid. Oleh itu, pendekatan pendidikan holistik menjadi keutamaan dalam memastikan pelajar berkembang dari semua aspek akademik, sahsiah dan kemanusiaan.

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mahu memastikan setiap anak diberi ruang untuk menyerlah mengikut kekuatan masing-masing — sama ada dalam bidang akademik, seni, sukan atau sahsiah. Pendekatan pendidikan holistik ini bukan sahaja membentuk generasi berpengetahuan, tetapi juga insan seimbang yang mampu menyumbang kepada masyarakat dan negara.

Ads
Pendidikan Holistik Lebih Penting Daripada Peperiksaan Awam – Dr. Mohd Azam
Gambar Hiasan AI

Pa&Ma Pesan: Fahami Potensi Anak Secara Holistik

✨ Pa&Ma pesankan: Setiap anak mempunyai kelebihan tersendiri. Jangan jadikan markah peperiksaan ukuran tunggal kebijaksanaan mereka. Bila anak dibimbing dengan kasih sayang dan difahami potensinya, mereka bukan sekadar cemerlang di atas kertas, tapi juga kuat jiwa, berakhlak dan mampu berfikir dengan hati. Inilah semangat sebenar pendidikan holistik yang diseru oleh Dr. Mohd Azam Ahmad.

BACA LAGI : Kurikulum Persekolahan 2027: Revolusi Co-Teaching Baharu Dalam Pendidikan Malaysia

Dapatkan cerita, perkongsian dan info menarik. Free jer!
Dengan ini saya bersetuju dengan Terma Penggunaan dan Polisi Privasi

Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download sekarang!

KLIK DI SEENI
Ads