Anak mana yang tidak rindukan pantai, lebih-lebih lagi ketika anak-anak bercuti sekolah. Pantai pastinya menjadi kewajipan. Namun apakan daya bila virus yang jahat tidak membenarkan anak bergerak bebas.

Pun begitu, bukanlah alasan untuk anak kita tidak dapat menikmati pasir seperti di pantai. Buatkan sahaja pasir buatan, seperti yang dikongsikan oleh ibu ini, Pn Natrah Mohd Isa. Paling menarik kata Pn Natrah, tak perlu bimbang kerana jika anak termakan pasir buatan ini tidaklah berbahaya untuk anak. Nak tahu ia diperbuat daripada apa?


Alhamdulillah, tak dapat pergi pantai pun tak pelah dapat anak-anak main pasir kat rumah. Pasir ni selamat kalau termakan pun, cuma masih perlu pantauan rapi dari ibu bapa ye, sebab choking hazard (mudah tercekik).

DIY MOON SAND

2kg tepung gandum
2 cawan minyak kelapa
1 botol pewarna

Gaul semua bahan sehingga tepung dan minyak sebati, titikkan warna sedikit demi sedikit. Jika nak lebih menarik boleh asingkan buat pelbagai warna untuk setiap 1kg tepung.

Jika nak tahan lama, boleh masukkan ke dalam microwave dengan suhu sederhana selama 10 minit.

IKLAN

Cara penyimpanan :
Disimpan di dalam bekas kedap udara. Boleh main selagi masih elok.

Kebaikan bermain pasir untuk anak-anak :

– Meningkatkan kemahiran motor halus anak-anak melalui sentuhan tekstur pasir. Mereka boleh membentuk, menanam, meramas menuang, mencedok pasir yang mana boleh membantu mereka untuk kemahiran lain seperti bermain alat muzik, menulis, menaip dan sebagainya.

– Buat anak lebih kreatif! mereka boleh bina istana pasir, membentuk haiwan dan sebagainya.

IKLAN

– Buat anak lebih tenang kerana mereka dapat ekspresikan emosi mereka dalam bermain.

– Meningkatkan kemahiran sensori, sesuai untuk anak yang ‘penggeli atau ada masalah sensori.

– Bermain pasir sangat menyeronokkan! kita ibu bapa pun boleh leka bermain bersama anak-anak. apa salahnya kan sekali sekala kita kembali ke dunia kanak-kanak.

Selamat bereksperimen!

Menarik: DIY Tempat Letak Beg Sekolah Anak Hanya Guna Rak Buku, Tersusun Rumah Kemas

IKLAN

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.

Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.

Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.

So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?

Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)