Nasi makanan rugi orang kita. Sehari tak dapat nasi, boleh pening kepala ‘masuk angin’ kan? Dalam nasi, ada kandungan arsenik yang banyak jika dibandingkan dengan bijirin lain, atau sayur dan buah-buahan.

Tapi apa tu arsenik? Arsenik adalah sejenis elemen semulajadi yang ada pada air, tanah, udara, haiwan dan tumbuhan. Ada juga arsenik buatan yang digunakan dalam racun serangga untuk tanaman.

Perkongsian dari Puan Mazliana Mazlan ini mengenai tip kurangkan arsenik dalam nasi sangat-sangat bermanfaat terutama buat ibu yang memang setiap hari masak nasi.

Dalam beras, hampir 10 – 20 kali lebih banyak arsenik berbanding bijirin lain kerana ia terendam dalam sawah padi, ditakungi air dan tanah sentiasa, dan juga disembur dengan racun serangga yang mempunyai arsenik buatan.

Menurut WHO, pendedehan kepada arsenik dalam tempoh yang lama boleh menyumbang kepada penyakit jantung, kencing manis, pertumbuhan terbantut, kanser dan juga masalah neurologi. Antara simptom lain jika terdedah pada arsenik seperti sakit perut, sakit kepala dan cirit-birit.

Berbalik kepada nasi yang kita suka makan hari-hari tadi, jika cara pemilihan, pengendalian beras dan cara memasak yang betul diamalkan, kita dapat kurangkan kandungan arsenik dalam nasi ya.

IKLAN

Setiap jenis beras mengandungi kandungan arsenik yang berbeza. Beras basmati mengandungi kandungan aresnik yang paling rendah berbanding beras-beras lain. Beras perang biasanya mengandungi arsenik lebih dari beras putih (basmati atau biasa).

Kalau beras organik aci tak?
Sama je organik ke tak organik, sebab arsenik ni pun dah secara semulajadi ada dalam tanah dan air tempat takungan padi kan, cuma mungkin kurang sikit berbanding beras biasa.

Mari kita masuk bab cara kendalikan beras supaya kandungan arsenik berkurang dalam nasi yang kita dan keluarga makan di rumah.

1. Basuh beras sampai air basuhan jernih

– Basuh,basuh dan basuh sampai jernih ya. 10 kali basuh baru nak jernih pun, buat je. Arsenik ni larut air, makanya lagi banyak ia tersingkir jika kita basuh berkali-kali.

2. Rendam beras

– Rendam beras semalaman mampu kurangkan kandungan arsenik lebih banyak berbanding hanya dibasuh berkali-kali. Cubalah ya.

3. Lebihkan air sewaktu memasak

– Gaya kebanyakan atuk nenek kita masak nasi macam ni lah tau. Lebihkan air waktu masak nasi, bila nasi dah hampir nak masak, buang air yang berlebihan, dan masak macam biasa. Kajian menyatakan jika kita masak dengan porsi beras dan air sebanyak 1:5, kandungan arsenik dapat berkurang sampai 50% ya!

4. Rendam beras, basuh berkali-kali dan lebihkan air sewaktu memasak

– Ini adalah cara paling baik untuk kurangkan kandungan arsenik sehingga mencecah 80%.

Tak dapat buat no 4, kita cuba nombor 3.
Tak dapat buat no 3, kita cuba nombor 2.
Tak dapat buat no 2 kita cuba nombor 1 pun jadi lah.

Yang penting kita ada usaha untuk masak nasi yang terbaik buat keluarga, kan ibu ayah?

Sumber: Mazliana Mazlan
Bantu saya #share cara masak nasi untuk kurangkan arsenik ya, moga lebih ramai ibu ayah dapat sediakan nasi yang lebih baik untuk keluarga.