Ada tak mak-mak yang kena struggle nak bagi anak makan ubat jenis cecair/sirap? Bila dah masuk 2 tahun makin susah nak bagi sebab anak dah pandai mengelak.

Walaupun dah masuk elok-elok dalam mulut, tak sampai seminit terkeluar semua ubat. Masa ni geram dan nak marah semua ada. Apa kata cuba tip Puan Yatie Eimra elak anak muntahkan ubat semula.

Fydh ni sejak umur 7 hari lagi, setiap hari kena makan ubat sebab dia ada masalah congenital hypothyroidism. Dapat tau pun sebab kena tahan kat wad masa dia kena jaundis tinggi. Ubatnya jenis pil, so kena hancur & larutkan dalam air.

Masa anak bawah setahun, tak jadi masalah nak bagi makan ubat. Tapi bila dah masuk umur setahun lebih, dia dah pandai ludahkan balik ubat² dia.. Time demam tak payah cakaplah.. memang mencabar sangat nak bagi ubat. Kadang² bila banyak sangat menangis, Fydh akan muntah lak lepas makan ubat tu.

Masuk umur 2 tahun jer, dia dah pandai nak larikan diri bila nak makan ubat. Tengok ubat jer menangis macam histeria? Bayangkan setiap kali nak bagi anak makan ubat, saya kena ‘kunci’ tangan & kaki anak gunakan kaki saya (baringkan anak & tinggikan kepala atas sebelah peha & silangkan kaki sebelah lagi supaya tangan & kaki anak tak boleh meronta). Sebijik macam gaya orang wrestling tu haa.. Hahah ?

Tapi bila anak masuk 3 tahun, saya gunakan taktik baru lak.. Anak umur 3 tahun ni, banyak nak belajar buat kerja sendiri.. Jadinya saya libatkan dia sendiri masa nak sediakan ubat. Dari start goncang botol ubat, sedut ubat guna syringe (dengan bantuan), picit ubat gunakan syringe dalam mulut (dengan bantuan) & simpan ubat. Mula² dulu dia buat semua tu sambil menangis² sebab ‘terpaksa-rela’.. Yelah, tak rela makan ubat, tapi terpaksa sebab nak main/sediakan ubat sendiri? Kononnya lepas makan ubat, nanti dapat reward – boleh tolong basuhkan set syringe & cawan dia kat sinki dapur (rewardlah sangat?) Dak Fydh ni seronoklah sebab dapat main air kat sinki. Umminyer memang pejam sebelah mata jela tengok dapur & baju anak basah kuyup main air? Takpelah, janji anak makan ubat?

Sebenarnya saya tak sangka gak, dengan teknik ni.. Alhamdulillah, sampai sekarang ni Fydh dah boleh makan ubat & tak menangis macam dulu walaupun makan ubat yang dia tak suka/jenis yang berbau kuat.. Walaupun kekadang dia nak mengelak, tapi dia tetap akan picit syringe sendiri masa makan ubat tu?

Tip Ketika Berikan Anak Ubat (Jenis cecair/sirap)

IKLAN

Banyak antara tip ni diberikan oleh mak saya. Almaklum ler, anak² dia kebanyakkannya jenis susah makan ubat masa kecik.

Teknik Mudah Ibu Ini Buat Untuk Anak Senang Makan Ubat. Sekejap Dah Siap!
Kalau nak ajar anak picit syringe sendiri, pegang pemicit syringe macam ni (kedudukan tangan kanan). Tujuannya supaya korang boleh kawal kuantiti ubat yang anak picit. Sebab selalunya anak akan picit ubat dengan banyak & laju bila picit sendiri ni..

Jika gunakan syringe (picagari), pastikan picit ubat pada bahagian dalam pipi

?Ni bertujuan supaya ubat tak terus sampai ke tekak – salah satu punca anak tersedak & termuntah.

Jika gunakan syringe (picagari), picit ubat secara perlahan & sikit² (berhenti beberapa kali)

?Kalau anak jenis yang suka ludahkan balik ubat, memang kena buat macam ni. Sebab bila terus picit banyak², membazir je kalau anak tak sempat telan/ludahkan balik ubat. Tahan sikit dagunya kalau anak cuba ludahkan.

IKLAN
Teknik Mudah Ibu Ini Buat Untuk Anak Senang Makan Ubat. Sekejap Dah Siap!
Ni cara saya buat reminder ubat masa Fydh 2 tahun dulu.. Tampal kat fridge supaya senang tengok. Masa ni saya selangkan ubat batuk dan antibiotik sebab bila makan ubat antibiotik (bau kuat) anak nak termuntah. Jarakkan masa ubat untuk elak anak muntah & terpaksa repeat semua.

Tekan & urut pada bahagian ulu hati elakkan muntah

?Dulu saya selalu tengok mak saya tekan & urut menghala ke bawah pada ulu hati setiap kali lepas bagi adik² makan ubat. Masa tu tak tahu apa fungsinya. Sekarang ni baru tau, rupa²nya point pada ulu hati tu adalah point refleksologi (diafragma)? Bila berlaku kontraksi pada diafragma ni, akan memudahkan perut keluarkan segala isinya/muntah. Tekan beberapa saat & urut ke bawah untuk elak muntah & juga masalah pernafasan.

Hilangkan Fokus/Bercerita Tentang Perkara Lain Supaya Berhenti Menangis

?Kalau anak anda pemuntah tegar cam dak Fydh ni dulu.. ? Lepas bagi makan ubat, wajib hilangkan fokus/ganggu konsentrasi anak & bercerita tentang perkara lain (cerita je apape tentang watak kartun fav ke, dll) supaya anak leka & berhenti menangis. Sebab lebih lama anak menangis & fokus pada rasa mual dia, lagi mudahlah anak akan muntah. Masa tu, kalau saya tak berjaya ganggu konsentrasi/terlambat memang konfirm muntah ler.. ?

Berikan Ubat Yang Paling Anak Tak Suka Dahulu

IKLAN

?Ok, tip ni hanya valid bagi anak yang jenis suka muntahkan ubat. Saya lebih suka berikan anak ubat dimulai dengan ubat yang paling anak tak suka dulu. Sebabnya, ubat yang paling anak tak suka ni lah selalunya jadi punca anak muntah.. Sebabkan 1 je ubat yang anak paling tak suka & muntah, dah terpaksa ulang balik bagi semua ubat (jika muntah kurang 20 min lepas makan ubat).. Kalau anak terus muntah lepas makan ubat yang paling tak sedap, sekurang²nya mak² hanya perlu ulang 1 ubat je.. ?

Teknik Mudah Ibu Ini Buat Untuk Anak Senang Makan Ubat. Sekejap Dah Siap!
Ni selang waktu makan ubat sebagai rujukan.

Selangkan Masa Pemberian Ubat

?Kalau mak² tetap risau gak anak akan muntahkan semula ubat cecair, boleh juga jarakkan sikit masa pemberian ubat seterusnya (sekurang²nya 20 minit) supaya tak perlu repeat ubat yang dah diberi sebelumnya.. Jika anak muntah selepas makan ubat yang ke-2, hanya ubat kedua je yang perlu diulang. Tapi kalau buat cara ni, pastikan BUAT REMINDER ubat yang dah beri & belum. Jangan lupa sudah ler! ?

Sediakan Air/Kudapan Ringan Untuk Hilangkan Rasa Ubat

?Kalau dah anak takut makan ubat, macam² taktik la mak² terpaksa guna kan..? Hehee.. Lepas berikan ubat tu pastikan anak minum air/sediakan kudapan ringan untuk hilangkan sisa² rasa ubat dalam mulut. Ala, korang mengandung dulu pun, bila rasa loya² pun dok carik kudap² gak pun kan nak hilangkan rasa loya tu.. Bagi can la kat anak tu.. ?

P/s: Gunakan syringe berbeza untuk ubat yang berlainan, jangan dicelup syringe yang dah guna dalam ubat lain untuk elak ubat cepat rosak.

Amalkan baca surah Syu’ara ayat 80 & tiup pada anak masa bagi makan ubat. Niatkan moga Allah sembuhkan penyakit anak?

Sumber: Yatie Eimra

Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI