Betullah orang kata, nak gembirakan hati anak tak perlulah nak beriya beli mainan mahal-mahal pun. Layanan ibu bapa tu sebenarnya dah buat anak rasa puas hati dan seronok sangat.

Dapat pula ayah yang rajin melayan, sporting dan ikut apa saja anak ajak main tanpa banyak bunyi. Sebenarnya momen ni adalah kenangan yang akan terpahat di hati anak-anak kecil dan mereka akan ingat sampai besar. Tak mustahil bila anak dah berkeluarga pun dia akan layan anak-anaknya sama seperti kita melayannya.

Mula dengan main cak-cak, gelak sama-sama, main bola atau apa saja semua itu dah bermakna buat anak. Lagi pula dalam musim PKP sekarang ni aktiviti luar rumah terpaksa dihadkan. Nak tak nak, kita sebagai ibu bapa pun terpaksa jadi kreatif demi anak.

Seperti perkongsian seorang ayah, Asy Syakirin mengenai gelagat lucu anak lelakinya yang mengajak untuk bermain layang-layang tengah-tengah malam.

Kongsinya, anaknya sebelum ini sering meminta nasi pada tengah malam, namun kali ini permintaannya berbeza.

IKLAN

Guna kipas main layang-layang dalam rumah

Bambam buat hal lagi. Kau ni kan, kalau tengah-tengah malam minta nak makan nasi goreng ikan bilis itu perkara biasa. Tapi malam tadi kau punya perangai lain macam laa. Kau tak boleh tidur, kau kejutkan ayah ajak main layang-layang pulak dah tengah-tengah malam ni.

Macam mana la kau boleh teringin nak main layang-layang pulak ni. Abdullah Abdullah.. Takpelah, ayah layankan je. Risau jugak ayah kalau ayah tak bangun jap lagi buatnya kau baca Yassin pulak kat telinga ayah ni, tak kan terperanjat ayah sekali lagi dibuatnya nanti. Serik ayah..

Momen buat anak

IKLAN

Lagipun bulan PKP sekarang, kesian jugak kau. Tak pe la.. Asalkan kau ada depan mata ayah dan lepas ni kau tidur ye Bambam. Kalau tak, ayah percepatkan tarikh kau sunat tu tau. Ingat tu..

Jenuh jugaklah ayah perah otak macam mana nak main layang-layang dalam rumah ni. Lepas solat sunat dua rakaat baru ayah dapat idea. Haa, macam ni boleh kot Bambam. Asalkan layang-layang tak terputus talinya.

Kau tahu tak, rumah orang lain bercahaya pukul 3 pagi sebab Qiamullail, tapi rumah kita ni bercahaya pukul 3 pagi sebab main layang-layang Bambam ooii.. Adoi la anak.. Perangai. Sempat lagi dua jari kau buat peace ye..

Gelagat mereka berdua membuatkan orang ramai terhibur dan kagum dengan usaha si ayah melayan permintaan anak untuk bermain.

“Bagus ayahnya..layankan je”

IKLAN

Sumber: Asy Syakirin

ARTIKEL MENARIK [Tahu Takut ..Berkat Gambar Mak Long, Anak-Anak Dah Tak Buka Tutup Peti Ais]

LAGI ARTIKEL MENARIK [“Sakit Czer Masih Terasa, 7 Tahun Tunggu Adik. Mommy Macam Mimpi Adik Dah Tiada”]

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)