Sudah bersalin 1 tahun 5 bulan luka caesarean terbuka dan berdarah semula adalah sesuatu yang tidak dijangka. Cemas dan cuak tak dapat dielak. Ini perkongsiannya.

Perkongsian daripada ibu ini boleh dijadikan pengajaran kepada ibu-ibu lain. Tidak bermaksud untuk menakut-nakutkan, tapi cukup menjadikan batas dan panduan. Kelahiran secara pembedahan tidak berbahaya tetapi cara penjagaan luka perlu dititikberatkan oleh ibu.

Puan Eyfa Mit menceritakan pengalamannya menghadapi situasi cemas apabila luka pembedahan caesarean semasa melahirkan anak lebih setahun yang lalu berdarah dan terbuka semula.

AKTIF BUAT BUAT KERJA RUMAH, ANGKAT BERAT-BERAT

Saya ceaser tahun 2017, anak pun dah 1 tahun 5 bulan. Sebelum ni kesan parut ceaser ok ok je. Tapi semalam jadi bengkak dan keluar darah coklat-coklat merah.

Sakit tak terkata. Saya dah pergi klinik dan doctor just cuci dan sapu satu gel pada luka tu.
Mummy-mummy yang ceaser janganlah buat kerja berat-berat ok. Mungkin semalam saya terlampau aktif sental bilik air. Angkat-angkat rak yang berat .

PERNAH DIMASUKKAN KE ICU KERANA ADA DARAH BEKU


Sakit tak terkata. Masa mula-mula ceaser saya memang duduk ward oac ICU sebab ada darah beku 6cm. Untuk itu, doktor cadangkan untuk sedut darah beku tersebut tanpa bius. Tapa saya tak nak. Saya cakap biar dia keluar sendiri. Sepanjang pantang darah tu keluar je.

Bila appointment doktor kata dah tinggal 1cm je. Semalam dok kemas-kemas bilik, sental bilik air terus rasa mcm basah-basah kat bahagian atas bju . Tengok-tengok darah dah kuar. So mummy jgnla buat kerja berat-berat. Selalu suami yang buat tapi semalam tak tahu kenapa la rajin sangat dok sental bilik air bagai..ha ni makan dia.

KALAU DARAH BEKU TAK KELUAR, KENA BEDAH SEMULA
Doktor benarkan saya pulang dan datang semula seminggu lagi. Doktor kata kalau bengkak tu keluar dari garisan yang dia mark tu, saya terpaksa di operate smula.

Tapi dalam masa seminggu darah beku tu keluar sendiri dekat lubang yang hujung tu. Saya jumpa doktor dan dia doktor cakap bguslah darah beku tu keluar sndiri.
Doktor scan dan beritahu saya dah boleh discharge dan tiada apponitment lagi. Doktor kata luka pun dah cantik dan dah bercantum.

TAK SANGKA AKTIVITI KEMAS RUMAH PUN BOLEH BUAT LUKA TERBUKA
Tak sangka hanya melakukan aktiviti kemas rumah..angkat itu ini tiba-tiba hari tu luka caesar terus terbuka dan mengeluarkan berdarah warna coklat dan merah. Sebelum tu memang tak ada masaalah.

Masa tengah sental bilik air saya ada rasa tempat luka tu rasa macam di tarik-tarik dan bisa. Saya duduk rehat depan kipas, tengok-tengok baju dan seluar dalam pada bahagian luka dah basah dengan darah.



RAWATAN DOKTOR
Dalam temuramah dengan Pa&Ma, ibu ini turut berkongsi info mengenai nasihat doktor yang diberikan kepadanya semasa mendapatkan rawatan.

Soal luka ceaser tadi tu, doktor pakar pesan walaupun dah 4 tahun ceaser sekalipun tetap kena jaga kawasan luka tu. Luaran nampak ok..tapi luka dalaman kita tak tahu kan? Sebab perut kita di belah 7 lapis bukan selapis dua.

JANGAN SAPU SEBARANG UBAT & MINUM PATI HARUAN
Lagi satu doktor pesan jangan sesekali cuba sapu minyak gamat , minum pati haruan atau sapu apa-apa ubat pun dekat tempat luka.

JANGAN GARU LUKA
Jangan garu tempat luka sebab boleh effect dekat luka dalam.

AMBIL VITAMIN C
Doktor sarankan makan vitamin C sama ada yang jenis bancuh atau tablet. so mommies yang ceaser tu jaga diri baik-baik.

BAYANGKAN PERUT 7 LAPIS DIBELAH, DOUBLE TRIPLE SAKIT
Tag husband korang untuk bg dia org sedar betapa sakitnya bersalin ceaser walaupun kadang-kadang sesetengah orang memperlekehkan orang yang beranak ceaser ni. Yang pastinya ceaser ni double triple sakitnya. Bayangkan 7 lapisan perut kita dibelah. Berapa banyak urat yang putus??? Allahu..

Sumber: Eyfa Mit


Ibu-ibu nak dapatkan info tepat mengenai puasa semasa hamil boleh mengikutinya dalam rancangan TV Pa&Ma yang ke udara pada jam 12 tengah hari, 21 Mei 2019 bersama pengacara anda Fadh & Sya. Hanya di slot Dewi disaluran Astro Prima 105 dan Astro Prima HD 121.