Susah hati ibu bila anak kena tonsil sampai cirit-birit hampir 2 minggu, hilang selera makan dan terpaksa ditahan di wad hospital kerana bimbang mengalami dehidrasi atau ada jangkitan kuman dalam darah.

Puan Yatie Eimra yang anaknya mengalami sakit tonsil tersebut berkongsi petua menggunakan air rebusan buah tin untuk diminum dan pesnya disapu pada leher bagi mengurangkan bengkak tonsil yang dialami anaknya.

Tonsillitis ni biasanya disebabkan oleh jangkitan bakteria ataupun virus. Ramai yang tak tahu, jangkitan pada tonsil ni boleh merebak & menyebabkan jangkitan pada nodus limfa (dipanggil limfadenitis).

Nodus limfa atau kelenjar limfa ni banyak dalam badan kita. Contohnya kalau ada jangkitan tonsil & jangkitan nodus limfa kat leher, boleh sebabkan tonsil bengkak & ada bonjolan pada bahagian leher gak. Selalunya kanak-kanak yang lebih kerap kena limfadenitis ni..

Radang tonsil ni pulak biasanya berlaku dikalangan kanak-kanak 3 tahun ke atas. Paling kerap adalah berumur di dalam lingkungan 5-15 tahun. Takde ubat untuk tonsillitis & antibiotik diberikan untuk jangkitan disebabkan bakteria je.

Lagi 2 bulan Fydh nak masuk 3 tahun.. Dan ni kali pertama kena radang tonsil ni..

HARI PERTAMA (RABU, 9/5/18) :
Dari pagi Fydh asyik meragam & tak selera makan. Makan nasi sikit sangat lepas tu minum susu jer. Mulanya tak syak Fydh tak sihat sebab dia ni memang picky eater & susah sangat nak makan. Setakat reject 2-3 menu & susah nak makan tu memang perkara biasa..

Bila petang, badan dah start panas sikit. Saya jarang terus bawa anak ke klinik masa demam melainkan demam panas/anak tak aktif. Dak Fydh ni lak walaupun demam tapi dia masih lincah main. Saya cuma lapkan badan dengan air & bagi ubat demam.

tonsil
Ubat-ubatan dari klinik

HARI KE-2 (KHAMIS, 10/5/18) :
Hari ni Fydh masih tak nak makan. Lebih 5 menu saya sediakan, dia hanya rasa sikit & terus tak nak. Dia asyik mengadu sakit perut. Ingatkan Fydh ni sakit perut sebab makan sikit sangat & perut masuk angin. Puas jugaklah paksa dia makan masa tu.. Huhuu..

Sampai petang, sesekali Fydh akan cakap sakit perut. Saya sapukan minyak & urut perut tiap kali dia mengadu sakit perut. Bila semua cara nak suruh anak makan tak berhasil, saya terpaksa masukkan nestum dalam susu. Susu pun dia minum sikit sangat, 3 oz pun tak habis.

Malam tu dah mula tak sedap hati sebab dah makin kerap dia sakit perut & tiap kali dia sakit perut demam akan naik semula.
Lepas makan ubat demam, Fydh dah tertidur. Terpaksa postpone plan gi klinik esok paginya.

Tengah malam suhu anak asyik naik dalam 38.6°C — 40°C. Bila lapkan badan dengan air dengan campuran lemon & gel dari daun aloe vera, suhu badan Fydh turun balik ke paras terkawal. Tapi dalam sejam-2, naik tinggi balik. Malam tu saya terpaksa berjaga sebab nak pastikan suhu badan Fydh tak naik tinggi. Setiap sejam-2 sapukan air & kalih kedudukan anak tidur sebab nak pastikan semua part badan kena air.

tonsil
Fydh ketika ditahan di wad hospital

HARI KE-3 (JUMAAT, 11/5/18) :
Pagi Jumaat terus bawa anak gi klinik, rupanya tonsil Fydh bengkak/radang. Memang tak sangka boleh kena tonsillitis sebab Fydh langsung tak batuk & sebelum tu takde pulak mengadu sakit tekak. Tak teringat nak check tekak dia sebab Fydh ni memang susah nak bukak mulut. Nak gosokkan gigi pun payah, nak suruh bukak mulut besar-besar untuk check tekak lagi la haru..

Doc check juga kat bahagian perut. Ada part yang bila doc tekan, Fydh terus menjerit & menangis. Doc bagitahu, bila tonsil dah kena jangkitan, kuman boleh gak menyerang nodus limfa dalam badan kita.

Ada yang bengkak nodus limfa kat bahagian leher, belakang telinga, dan lain-lain. Tapi dalam kes Fydh ni, radang tonsil dah menyebabkan pembengkakan nodus limfa kat abdomen.

tonsil
Sistem limfatik sumber dari Google

Sebab tu dia sakit sangat perut. Orang yang ada masalah lemah sistem penghadaman/pencernaan lebih mudah kena jangkitan nodus limfa kat perut. Dapat ubat antibiotik, demam & angin je masa tu.

Masa tidur petang, tiba-tiba Fydh menangis & menjerit cakap sakit perut. Dia terus bangun & termuntah-muntah. Sejak petang tu, hampir setiap masa dia akan menangis mengadu sakit perut.

Sebenarnya saya sendiri pernah alami pengalaman radang tonsil & jangkitan nodus limfa kat perut ni. Pengalaman 15 tahun lepas pun bila teringat balik, memang azab sangat muntah tanpa berhenti, otot perut jadi kejang & langsung tak boleh makan.

Bila makan je, akan muntah balik & perut masuk angin. Nak gi klinik pun saya perlu dipapah untuk berdiri. Tu belum lagi sakit nak telan makanan. Orang dewasa pun terasa azabnya, inikan pulak anak kecil. Allahu.. Sian sangat Fydh.. Dak ni nak minum susu pun sakit dah nangis-nangis, perut sakit & cramp pulak tu

 

Malamnya, Fydh masih lagi muntah dalam 2-3 jam sekali. Tapi disertai cirit-birit lak kali ni.. Malam je dah 2-3 kali cirit & muntah.. Suhu badan memang akan naik secara mendadak bila Fydh mengadu sakit sangat tu.. Saya tak berhenti-henti lapkan badan dengan air, urut & tungku perut. Bila tungku perut, legalah sekejap sebelum serangan seterusnya..

IKLAN

HARI KE-4 (SABTU, 12/5/18) :
Walaupun dah kurang muntah, Fydh masih mengadu sakit perut tanpa henti. Dalam 5-10 minit sekali dia akan mengadu sakit perut..


Tapi yang kesiannya, tiap kali Fydh jamah sesuatu/minum walau seteguk-2 air, dia akan tercirit-cirit. Dahlah dak Fydh ni sakit tekak nak telan makanan, bila tercirit pulak.. langsung tak nak makan & minum..

Dari bubur, sup, segala jenis makanan semuanya dia tak nak. Satu-satunya makanan yang dia teringin & mintak nak makan – nugget. Tu pun seketul je & dekat sejam nak habiskan. Paksa jugak dia minum air manis 2-3 teguk untuk bagi tenaga sikit.. Makan seketul nugget tu je pun 3-4 kali cirit. Bila kerap menangis, konfirm akan muntah balik.

Kami bawa balik Fydh ke klinik. Terpaksa ke klinik lain sebab klinik semalamnya tutup. Saya inform apa yang Doc sebelumnya beritahu. Saya inform juga Fydh muntah & cirit lepas start ubat.

Risau juga muntah & cirit sebabkan alahan antibiotik jenis penicillin. Kali ni Doc terangkan, bagi kes limfadenitis ni.. bila radang tonsil dah efek nodus limfa, kesannya pada individu berbeza bergantung pada bahagian mana yang dijangkiti & bergantung gak pada tindakbalas badan.

Ada juga yang jadi muntah, sakit perut & sembelit bagi kes jangkitan nodus limfa kat abdomen.. Biasanya simptom-simptom ni memang akan nampak dalam masa 3-4 hari. Kalau sebabkan alahan ubat, biasanya muntah & disertai ruam sekali..

Masa check perut, Doc bagitau pergerakan/aktiviti otot perut Fydh lebih cepat dari biasa. Walaupun takde makanan, pergerakan tetap laju & boleh sebabkan otot perut cramp. Bila makanan masuk lak, makanan terus dibuang jadi cirit. Tu yang buatkan dia sakit sangat perut. Masa doc sentuh je perut, Fydh dah menggelupur sakit & meraung-raung.. Allahu..


Kali ni dapat ubat untuk tahan muntah, kurangkan cramp perut, ubat cirit & air garam. Ubat muntah kena bagi 30 min lebih awal dari ubat lain untuk elak anak muntah. Doc gak pesan kalau anak nampak lemah, kena cepat² bawa balik ke klinik/hospital takut dehidrasi..

Doc ada sarankan bagi anak makan aiskrim untuk surutkan bengkak tonsil, makan yogurt atau minum susu berkultur untuk kurangkan masalah berkaitan pencernaan.

Tapi Fydh memang tak nak langsung makan sebab tercirit teruk.

Lepas makan ubat malam, Fydh muntah sekali je walaupun masih mengadu sakit perut & cirit. Dia masih tak nak makan & tiap kali minum susu pun akan menangis. Dari pagi sampai pukul 10 malam, 7-8 kali Fydh tercirit. Saya urut & tungku perut sampai Fydh tertidur.

Petua Rawat Tonsil Guna Rebusan Buah Tin

Dalam sibuk anak sakit bagai, saya terlupa nak buat tip gunakan pes buah tin untuk legakan tonsil yang bengkak.

Masa saya sendiri kena tonsillitis dulu, cepat juga kurang bengkaknya bila makan buah/minum air rebusan buah tin & sapukan pes buah tin.

Saya rebus buah tin dengan air sikit. Bila air tinggal separuh, tos air (boleh masuk dalam air/susu/sup/dll).

Buah tin diasingkan & dilenyek/diblend halus. Masa Fydh tidur, saya sapukan pes buah tin bawah leher. Biarkan selama 30 minit (sekurang-kurangnya) sebelum bersihkan.

Sapu pes buah tin di leher waktu Fydh tidur

Buah tin ni manis, jadi kena cepat bersihkan & lap. Malam tu, buat pertama kalinya (dari hari Rabu) Fydh boleh habiskan susu dia & tidur lena.. Syukur..alhamdulillah..

HARI KE-5 (AHAD, 13/5/18) :
Bangun pagi, Fydh ceria sikit. Dia dah berselera sikit & mula mintak makanan. Muntah dah berhenti, tapi masalahnya bila makan, lebih banyak lak tercirit.. Tengah hari je dah 7 kali tercirit.. Fydh langsung tak nak makan & minum balik.. Badan dah mula lemah..

Lepas zohor, kami bawa Fydh ke hospital. Fydh dimasukkan kat wad zon kuning sebelum ditukarkan ke wad pemerhatian sementara tunggu result.

Doc buat ujian darah takut ada jangkitan darah & suruh pastikan Fydh makan/minum air supaya tak dehidrasi. Kalau tak terpaksa tahan wad.

Doc ada juga cakap, sebenarnya kalau dah stop muntah, tu petanda positif sebab kalau muntah tanpa henti lepas ambil ubat tanda badan tak boleh terima ubat/ubat tak berkesan (bagi sesetengah kes jangkitan bakteria).

Fydh dah agak lemah masa tu & terbaring jer. Ada masa Fydh akan merengek sakit perut. Nak-nak suhu sejuk aircond, lagi la sakit perut menjadik-jadi. Saya non stop urut perut & letak balm panas untuk kurangkan sakit perut disamping pastikan Fydh makan & minum.

Saya pesan kat dia kena makan & banyak minum kalau tak nak kena tahan wad. Yang bagusnya, sebabkan takut kena tahan wad punye pasal, Fydh boleh makan roti, minum susu & air dengan banyak. Kalau kat rumah, jangan haraplah nak makan walaupun pujuk macam².. 
Rasa takut boleh mengatasi rasa sakit perut dia tu..


Pukul 8 lebih, Fydh dah boleh discharge. Alhamdulillah, darah pun ok.. Balik hospital, Fydh hanya nak makan roti jer.. Macam biasa jugaklah, lepas makan memang akan tercirit. Hari ni jer dah lebih 10 kali Fydh cirit. Sampaikan masa tidur pun tercirit.. 

Ubat klinik memang tak tinggal. Dos kena cukup & masa kena jaga. Tapi dalam masa sama, saya tetap bagi Fydh air rebusan buah tin & sapukan pes pada leher. Urut & tungku tiap malam memang dah wajib..

HARI KE-6 (ISNIN 14/5/18) :
Hari ni, pertama kali Fydh bangun-bangun terus mintak makanan.. Dia dah boleh makan separuh dari sukatan biasa. Mula aktif & boleh bermain.

Baru nak tarik nafas lega, rupa-rupanya ada masalah lain pulak.. Kali ni kulit celah kelangkang & kawasan punggung pulak jadi melecet sebab kerap sangat cirit.. Bila makan akan tercirit lagi. Lagi banyak tercirit, kawasan kulit yang melecet jadi melepuh & mula berdarah-darah lak..

Selama Fydh tercirit ni, najis dia warna kuning kehijauan & berlendir. Sebelum ni doc ada cakap warna najis macam tu sebab enzim penghadaman dalam perut tak sempat nak berubah warna & dah terus keluar. Najis dia pun agak berasid sebabkan jus gastrik dari perut tak sempat diproses sepenuhnya. Lama-lama kulit boleh jadi melecet bila asyik terkena najis je..

Sampai malam, hanya 6 kali Fydh tercirit. Tapi tiap kali jugaklah meraung sebab pedih lak..

Malam tu badan Fydh start panas balik mungkin sebab sakit sangat kulit melecet teruk. Saya sapukan krim untuk kurangkan pedih..

HARI KE-7 (SELASA, 15/5/18) :
Fydh demam tapi dengan suhu terkawal. Sakit perut pun dah makin kurang & sesekali jer serangan dia datang. Cirit masih 5-6 kali sehari tapi Fydh dah mula nak makan.. Kali ni Fydh menangis & meragam sebab kulit gatal & pedih plak..

Dari Fydh bayi dulu, saya gunakan minyak bawang putih untuk ruam lampin, melecet & gatal-gatal selain untuk batuk/selesema. Kat rumah memang sentiasa ada stok minyak bawang putih, tapi semenjak Fydh tak sihat ni, langsung tak sempat buat yang baru. Stok minyak dah habis sebab hari-hari guna untuk urut perut.

Minyak bawang putih dibuat dengan cara goreng

Tengah hari dapat curi masa untuk buat minyak bawang putih. Saya gak rebus daun sirih & bidara untuk buat air mandian untuk kurangkan gatal & pedih.. Alhamdulillah, lepas beberapa kali guna minyak & mandikan dengan air rebusan daun,nampak dah kurang sikit gatal & pedih.

HARI KE-8 (RABU, 16/5/18) :
Cirit 5 kali sehari & hanya 3 kali jer serangan sakit perut. Gatal & melecet dah berkurang. Demam dah kebah.

HARI KE-9 (KHAMIS, 17/5/18) :

Strawberry tongue sumber dari Google.. Macam ni lah keadaan lidah Fydh masa dia demam akibat tonsillitis hari tu

Cirit 4 kali sehari dan takde serangan sakit perut. Sepanjang Fydh demam ni, bibir serta lidah Fydh merah sangat & tunas rasa (taste bud) pada lidah dia lebih besar dari biasa (macam buah strawberi). Hari ni warna lidah Fydh dah normal & dah tinggal sikit je taste bud yang besar².. Sebelum ni doc cakap sesetengah bakteria penyebab radang tonsil boleh juga sebabkan lidah jadi camtu..

Hari ke-10.. Tunas rasa pada lidah dah mengecil sikit.

HARI KE-10 (JUMAAT, 18/5/18) :
Hari ni Fydh tercirit 2 kali & sekali jer sakit perut. Tunas rasa pada lidah dia pun dah makin mengecil.

HARI INI..
Hari ke-13 sejak Fydh demam. Masih tercirit sekali-2. Sakit perut dah takde & selera makan pun dah mula bertambah.. Lidah pun dah kembali normal..

Syukur alhamdulillah.. Tapi saya tetap bagi Fydh makan buah tin (jenis lembut) untuk kudap-kudapan. Since Fydh masih tak boleh makan yogurt sebab makin tercirit, saya berikan Fydh al manna (mengandungi prebiotik) untuk galakkan pembiakan bakteria baik dalam perut. Prebiotik ni sebagai ‘makanan’ atau sumber nutrien untuk bakteria baik.

Hampir 2 minggu ni, saya diuji dengan anak tak sihat.. Apa yang buat saya terharu sangat — masa dia sakit perut teruk hari tu, kebetulan ada video klip kat tv. Dalam video klip tu, ada baby menangis & doc tengah rawat baby. Fydh berhenti menangis & tanya saya,

“Ummi, baby nangis sakit perut ke? Ummi urutlah baby tu dengan minyak garlic.. ” Allahu.. dalam dia sendiri tengah sakit, dia masih lagi ada rasa simpati pada orang lain.. Semoga Fydh jadik anak soleh & cepat-cepat sihat..

Mungkin perkongsian pengalaman anak kena tonsillitis ni boleh dimanfaatkan & dijadikan panduan untuk mak-mak kat luar sana.

Tonsillitis ni bukan sekadar sakit tekak & susah nak telan makanan, tapi boleh berlaku komplikasi lain gak macam tonsillitis kronik (serangan yang berulang-ulang), jangkitan dalam darah, dll.

Bukan semua kes tonsillitis jadi macam Fydh ni, tapi sekurang-kurangnya kalau anak kena jangkitan tonsil nanti, mak² dah tau ape nak buat..

Nota kaki:

*Saya gunakan minyak bawang putih dengan cara bawang digoreng. JANGAN GUNAKAN minyak bawang putih dengan cara bawang dibakar untuk kulit luka sebab bahagian dalam bawang tak betul-betul kering bila bakar. Pedas bawang putih tu boleh sebabkan pijar & luka bertambah pedih.