Disaat semua orang berebut-rebut mendapatkan stok bekalan roti, ada baiknya masa terluang ini kita cuba hasilkan roti sendiri di rumah. Lagi berbaloi hasilnya bila melihat air tangan sendiri. Anak-anak pastinya lebih teruja.

Resipi roti mudah yang dikongsikan oleh Puan Nurul Zaila ini cukup ringkas dan tidak memerlukan bahan yang banyak. Malah panduan langkah demi langkahnya menerusi gambar yang dikongsikan buat ibu lebih senang ikut. Paling penting confirm jadi.

Memandangkn ada yang try tak jadi, sis bagi resipi bergambar okei. Bagi mudah faham. Resipi ada kat setiap gambar. Resipi ni boleh lah nak tambah inti @topping sesuka hati ye.

Sediakan bahan-bahan:
Air masak 1 cawan
Susu pekat manis (kalau nak buat roti manis letak banyak dan tambah gula, kalau tak letak dalam 2,3 sudu je.
Yis 1 sudu besar
Majerin sesudu besar
Sesudu kecil esen vanilla


Ok ready go blend.

IKLAN

Blend sampai berbuih macam ni.

Tuangkan ke dalam bekas. Masa ni pecahkan sebutir telur. Kacau bagi sebati.

Masukkan 4 cawan gandum. Kalau lembik tambah sampailah tak lekat kat tangan.

Tengah uli boleh tambah sikit garam.

Uli sampai jadi cam gini. Boleh terus bentukkan dalam loyang.

Susun macam ni ye. Jangan rapat-rapat sebab nak bagi ruang roti naik. Ok biarkan dia naik. Lok je masuk dalam oven jangan buka suis. Lock lebih kurang 30 minit. Sebelum bakar keluarkan dulu roti tu. Panaskn dulu oven, bakar suhu 160 selama 15 hingga 20 minit. Tengok perang dah tu masaklah.

Ni kalau nak buat roti sarang lebah. Tambahlah kuaci bijan kat atas roti.


Resipi butterscoth, susu cair + gula perang masak sampai mendidih. Lepas tu tambah sesudu butter/majerin.

Yang ni toppingnye cheddar cheese + gula. Sapu majerin dulu atas roti, parut cheddar dan tabur gula.