Anak-anak yang soleh dan solehah impian ibu bapa. Didikan sempurna sewaktu kecil akan menjadi bekalan untuk mereka berjaya di dunia dan akhirat. Cuma dalam keadaan hari ini kita sebagai ibu bapa adakalanya terleka.

Masing-masing sibuk dengan komitmen sehingga anak-anak rindu pelukan dan kata-kata sayang dari ibu bapannya. Bagi memastikan semuanya lancar, ibu bapa harus memastikan amalan ini perlu dibuat untuk anak-anak sentiasa dalam jagaan Allah dan membesar penuh kasih sayang.

Ni sharing dari Ustazah Asma’ Harun. Ustazah kata, dia buat hari-hari kat setiap anak-anak beliau. Buat dulu dengan konsisten. Nanti kita akan nampak hasilnya.

Amalan ringkas ni kita boleh buat sebelum anak-anak kita pergi sekolah dan sebelum tidur.

Ye lah. Kita ni sebagai seorang ibu, mesti nak cuba yang terbaik untuk anak-anak.

Caranya pulak memang senang je kita nak buat. Letakkan tapak tangan kita atas kepala anak kita dan baca 3 ayat-ayat ni;

1. Ya ALLAH Ya Hafiz Ya Muhaimin 3x
(Yang menjaga, Yang Memelihara)

IKLAN

(Dalam hati, kita doa; Ya ALLAH yang menjaga, jagalah anakku ini Ya ALLAH. Aku serahkan anakku dalam jagaan dan pengawasan-MU.

2. Baca Ar-Rahman ayat 1-4.

‎اَلرَّحۡمٰنُۙ‏
Tuhan Yang Maha Pemurah

‎عَلَّمَ الۡقُرۡاٰنَؕ‏
Yang mengajarkan Al-Quran.

‎خَلَقَ الۡاِنۡسَانَۙ‏
Dia mencipta kan manusia

(Dalam hati kita doa, Yang menjadikan anakku ini insan, jadikan dia insan)

‎عَلَّمَهُ الۡبَيَانَ
Mengajarnya pandai berbicara

(Dalam hati, kita doa; Ajarkanlah anakku ini ilmu Al-Bayan, ilmu yang jelas, kemahiran untuk bercakap, kemahiran untuk mendapatkan ilmu, beramal dengan ilmu)

3. Akhir sekali kita pesan pada anak kita,

احْفَظِ اللهَ يَحْفَظْكَ
“Jagalah Allah, Allah akan menjagamu

Bila baca makna ayat ayat ni, memang deep sungguh sungguh kan. Sebenarnya, secara tak langsung, kita turut berpesan pada diri sendiri.

Apa-apa, serahkan urusan kita pada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

Semoga perkongsian ni bermanfaat untuk ibu ibu diluar sana ya. Boleh jugak tag ibu-ibu lain agar kita dapat amalkan sama sama, InsyaAllah.

Sumber: Instagram JOM DAKWAH

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)