Dalam keadaan pandemik Covid-19 yang melanda seluruh dunia dan tak tahu bila pengakhirannya, ada yang masih lagi bernasib baik dapat bekerja dan menyara keluarga. Tapi sebaliknya bagi yang terjejas pendapatan, mereka sekarang hanya hidup ala kadar saja.

Kadang kita dah rasa susah namun ada lagi yang susah. Jadi bersyukurlah mana yang masih boleh bekerja dan membahagiakan seluruh ahli keluarga. Mungkin bagi anak kecil mereka belum mengerti erti kesusahan ibu bapa. Apa yang mereka fikir nak keseronokan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Warung Jurnalis (@warung_jurnalis)

Seperti perkongsian video yang cukup menyentuh hati ini, bila sepasang suami isteri tetap meraikan ulang tahun kelahiran anak perempuannya yang ke-3 dengan hanya meletakkan dua biji pisang dan sebiji limau atas periuk dan ditiup lilin oleh si anak.

Dengan memakai gaun yang cantik dan wajah yang riang, sambil bertepuk tangan dia menyanyikan lagu hari jadi sambil diiringi oleh kedua-dua ibu bapanya.

Walaupun tanpa kek yang dekorasinya cantik ternyata kegembiraan di wajah anak itu terserlah. Boleh dipuji cara ibu bapa ini meraikan hari lahir anaknya biarpun dalam serba kekurangan.

Mungkin disebabkan itulah mereka tiada wang untuk membelikan kek kepada anak mereka.

IKLAN

Difahamkan si ayah sudah tidak lagi bekerja kerana keadaan sekarang ini yang tak mengizinkan. Ibaratnya tanpa sebiji kek ikut tema yang disukai anak, sambutan itu amat bermakna.

Betullah anak-anak kita ini, tanpa kek yang sedap, hadiah besar pun jika keikhlasan dan kasih sayang dari kedua ibu bapa itu pun dah sangat membahagiakannya. Asalkan yang penting jangan ikut orang dan bahagialah cara kita.

IKLAN

Setelah selesai meniup lilin, kanak-kanak itu dilihat bermain seperti tiada apa-apa yang berlaku.

Rata-rata warganet mengucapkan selamat hari lahir kepada anak kecil ini dan mendoakan  mereka sekeluarga dikurniakan dengan rezeki yang melimpah ruah.

Kredit: warung_jurnalis

IKLAN

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.

Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.

Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.

So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu? Just daftar je kat sini https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-takut-beranak/

FREE je tau Webinar ni!!