Pelik juga kenapa anak asyik terkena demam dan dijangkiti selesema. Kadang-kadang tu, ambil masa nak baik. Kasihan tengok anak, hidung tersumbat dan badan pula panas. Mereka jadi tak selesa dan kerap meragam. Sudahnya, dengan kita sekali tak cukup rehat sebab nak pantau keadaan anak.

Artikel Menarik: [Senyum Comel Belajar Berdiri. Dah Boleh Imbang Badan, Sikit Lagi Rina Pandai Berjalan!]

 

Menurut penulisan Dr. Ahmad Luqman Bukhari, masalah jangkitan pada salur pernafasan dan telinga ni biasa berlaku pada bayi dan kanak kanak yang selalu terdedah pada penghawa dingin. Sebab itulah anak mudah sangat kena selesema dan demam.

Banyak Terdedah Pada Aircond, Anak Asyik Tak Sihat. Doktor Ini Jelaskan Sebabnya
Sumber foto: www.freepik.com

Artikel Menarik: [“Belajar Urus Emosi Sesuatu Yang Sukar.” Bila Rasa Down, Maafkan Diri Sendiri]

Biarpun penulisan Dr. Luqman dibuat dua tahun lepas, tetapi info ini masih boleh diguna pakai sehingga hari ini.

Ikuti penjelasan lanjut darinya;

IKLAN

Terkejut besar masa dapat tahu dari kawan saya yang ada pesakit cilik baru berusia setahun tapi kerap sangat demam, selsema dan berhingus.

Paling mengejutkan rupa-rupanya bila diperiksa, jangkitan tu melarat sampaikan gegendang telinga budak tu dah pecah dan boleh nampak nanah kuning mengalir keluar!

Kawan saya tu bertugas sebagai doktor dekat bahagian Telinga, Hidung dan Tekak (ENT). Katanya selalu jugaklah dia jumpa kes begini sebenarnya.

Masalah jangkitan pada salur pernafasan dan telinga ni biasa berlaku pada bayi dan kanak kanak yang selalu terdedah pada penghawa dingin. Pasang aircond terlalu sejuk pun boleh jadi punca batuk selsema tapi yang lebih membahayakan bila aircond tu jarang diselenggara.

Banyak Terdedah Pada Aircond, Anak Asyik Tak Sihat. Doktor Ini Jelaskan Sebabnya
Sumber foto: www.freepik.com

Kita duk ingatkan udara sejuk tu bersih dah ditapis, padahal aircond tu sebenarnya penuh dengan habuk dan hama. Habis berterbangan dalam rumah kemudian masuk dan melekat dekat saluran pernafasan anak-anak.

IKLAN

Artikel Menarik: [Sedihnya! Nak Check Anak Tidur, Nampak Dia Peluk Cium Gambar Arwah Abah]

Itu yang budak budak senang sangat jatuh sakit walaupun sekarang ni asyik berkurung dalam rumah. Kita pun tak senang duduk bila lihat dia orang tak aktif, terbaring je nampak tak bermaya.

Kawan saya tu pesan bila guna penghawa dingin tu berpada-padalah. Mesti servis ikut waktu yang sepatutnya. Usah pandang remeh benda ni sebab ia boleh beri kesan besar pada kesihatan bayi dan kanak kanak kat rumah kita.

Tolong sampaikan pesanan ni pada mak ayah yang lain jugak ya. Mudah mudahan keluarga kita semua sihat belaka dan jauh dari penyakit.

IKLAN

Semoga perkongsian dari doktor ini sedikit-sebanyak dapat memberi sedikit pengetahuan kepada kita semua tentang kesihatan anak serta penggunaan aircond. Benar, kita mahukan keselesaan buat mereka tetapi jangn sampai menjejaskan kesihatan anak.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Jom, meriahkan Pa&Ma Gala 2022 Reunion X TYT dan anda berpeluang memenangi pelbagai hadiah menarik! Sharing istimewa dari Dayah Bakar & Tasha Manshahar tentang cara penjagaan anak serta demo urutan istimewa dari Aunty June (TYT).

Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-gala-2022-reunion-x-tyt/

Banyak Terdedah Pada Aircond, Anak Asyik Tak Sihat. Doktor Ini Jelaskan Sebabnya