Sekarang ramai yang suka sangat ambil ringan pasal pencuci botol anak. Selain guna pencuci pinggan, ada juga yang hanya sekadar goncang-goncang basuh dengan air biasa atas alasan tak kotor sangat pun.

Tahu tak tindakan anda yang remeh tu boleh jadi punca anak SAKIT tanpa kita sedar.

Sebagai ibu bapa anda kena faham risikonya dan jangan ambil mudah. Tengok semula pencuci botol anak adakah sesuai dan betul. Ini sangat penting ya.

BACA: [Tukarlah Berus Pencuci Botol Susu. Guna Dalam Tempoh Lama Risau Banyak Kuman Terkumpul]

Pilihlah pencuci yang sesuai. Jangan ikut suka je nak basuh pakai sabun apa pun. Dalam sabun biasa yang kita guna tu ada bahan kimia yang kita sendiri pun tak tahu. Memang kita nampak bersih je dan tak berbau susu tapi kesan pada kesihatan anak untuk jangka masa panjang.

Dalam sabun tu mungkin ada Sodium Lauryl and Laureth Sulfate. Ini adalah bahan kimia agar berbuih. Bahan kimia ini boleh menyebabkan masalah kulit dan peradangan. Terapis Dermal Isabella Loneragan, dari Northern Sydney Dermatology, mengatakan, bahan ini banyak ditemukan pada semua produk yang berbuih termasuk sabun dan syampu.

Hati-hati para IBU BAPA. Macam mana nak cari pencuci sesuai ?

Senang saja. Cari je liquid cleanser yang khusus untuk mencuci botol bayi. Tak kisahlah jenama apa pun asalkan memang dikhaskan untuk cucian botol dan selamat untuk bayi.

Biasa pencuci botol yang memang khusus untuk cucian botol kita boleh tengok perbezaannya lepas mencuci berbanding pencuci pinggan yang lain. Contohnya botol dan puting nampak lebih bersih dan tiada kesan lemak susu.

Ingat ye lepas ni jangan cuci botol anak ikut suka sabun apa. Berbelanja lebih sikit tak apa kerana liquid cleanser tu bukan untuk cuci botol semata-mata. Ia juga sesuai untuk cuci puting, sayur dan mainan bayi pun boleh. Dijamin selamat.

Sumber: Kelab Soal Jawab Ibu & Bakal Ibu Comel