Pelakon Anzalna Nasir mengakui hanya wanita yang bergelar ibu akan memahami betapa indahnya pengalaman menjadi ibu dan melihat bayi yang dikandung selama 9 bulan berada depan mata.
Anzalna berkata, tiga tahun menanti kehadiran cahaya mata, akhirnya penantian itu dimakbulkan apabila Mohamad Eidrees kini melengkapkan kehidupannya dan seluruh ahli keluarga.
“Tiga tahun menanti @mohamadeidrees Indahnya perasaan menjadi seorang ibu walaupun tak cukup tidur menyusukan anak setiap 2 jam, kena sembur tahi, kena shee shee kat muka tapi syok oh! Hahhahahahahaha You make my life complete,” tulisnya.
IKLAN
Anzalna berkongsi perasaannya itu di akaun Instagram miliknya.
Menerusi perkongsian itu, Anzalna memuat naik fotonya bersama putera sulungnya itu dan ternyata nampak kebahagiaan diwajahnya.
Dalam posting lain, Anzalna juga ada berkongsi hasrat suaminya, Hanif Zaki yang dah rancang mahu tambah anak kedua.
IKLAN
Seronok @hanif_zaki kalau baca ni sebab dia dah rancang number 2! Dia suka eh tak tidur malam. Hahahahhahahah ?
IKLAN
Rata-rata pengikutnya gembira melihat kebahagiaan Anzalna. Dalam masa yang sama, ramai pengikutnya juga yang turut berkongsi pengalaman menanti cahaya mata yang lebih lama dalam rumah tangga mereka.
Anzalna mendirikan rumah tangga dengan Hanif Zaki pada 21 Februari 2016 dan dikurniakan bayi sulung pada 31 Mei lalu.
Sumber: ig Anzalna Nasir
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ibu yang mempunyai darah jenis O mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mempunyai anak yang kuning ketika baru lahir. Bagi memahami kenapa perkara ini berlaku, kita kena faham kenapa ada blood grouping system.
Seperti yang kita tahu badan manusia tidak akan membenarkan benda asing seperti bakteria, virus, fungus dan juga sel-sel yang lain untuk memasuki badan kita. Cara badan kita nak kenalpasti benda asing ini adalah mengenal pasti antigen-antigen yang terletak pada permukaan sesuatu benda asing tersebut.
Berkenaan dengan antigen ini, cuba kita bayangkan diri kita sendiri. Setiap seorang daripada kita mempunyai IC sebagai bukti yang kita ini adalah rakyat Malaysia. Siapa yang tidak mempunyai IC ataupun dia mempunyai passport adalah bukan rakyat Malaysia. Jadi kita tahu siapa yang sebenarnya betul-betul rakyat Malaysia ataupun pendatang asing.
Ini memudahkan penguatkuasaan undang-undang jika berlakunya sesuatu. Begitu juga antigen ini. Ianya boleh digambarkan seperti IC yang menunjukkan bahawa sel itu berasal daripada tubuh badan kita sendiri ataupun sesuatu yang asing.
Jika ianya asing, maka sel darah putih akan menangkap ataupun istilah yang lebih tepat adalah memakan sel asing tersebut dan membunuhnya. Inilah adalah salah satu mekanisma pertahanan badan untuk mengelakkan benda asing mencerobohi badan.
Dalam sel darah merah, ada beberapa jenis antigen yang digunakan untuk system grouping. System grouping bagi sel darah merah yang selalu digunakan di Malaysia ada 2 jenis iaitu ABO dan juga rhesus daripada 30 lebih sistem grouping yang lain.
Dalam post ini kita cerita pasal ABO grouping sahaja. Saya cuba ringkaskan seringkas yang mungkin supaya semua boleh faham. Sesorang itu ditentukan jenis darahnya pada antigen yang wujud pada permukaan sel darah merah. Jika sel darah itu ada antigen jenis A, maka darah itu jenis A. Jika sel darah itu ada antigen jenis B, maka kita katakan ia adalah darah jenis B.
Apa pula cerita darah jenis O? Pada darah jenis O tidak wujudnya kedua-dua antigen tersebut. Makna kata, Antigen A dan B tidak wujud pada permukaan sel darah merah orang yang mempunyai darah jenis O. Kalau darah jenis AB pula bermaksud, kedua-dua antigen A dan B itu akan hadir pada permukaan sel darah merah
Yang paling penting adalah perkara yang akan saya terangkan ini. Sesiapa yang mempunyai darah jenis A akan menghasilkan antibodi yang akan melawan darah jenis B. Manakala, siapa yang mempunyai darah jenis B pulak akan menghasilkan antibody untuk melawan darah jenis A.
Orang yang mempunyai darah jenis O pula akan menghasilkan antibody yang akan melawan kedua-dua darah jenis A dan juga B. Orang yang mempunyai darah jenis AB pula tidak akan menghasilkan antibody untuk melawan kedua-dua jenis antigen tersebut.
Saya ringkaskan,
Darah Jenis A —–> menghasilkan antibodi B
Darah Jenis B —–> menghasilkan antibodi A
Darah jenis O —–> menghasilkan antibodi A dan B
Darah jenis AB —–> tidak menghasilkan antibodi
Jadual ringkas berkenaan kumpulan darah ABO berserta antibodi yang dihasilkan oleh mereka
ANTIBODI NI APA PULAK?
SECARA RINGKASNYA ANTIBODI INI ADALAH PROTEIN YANG AKAN MENYERANG SEL YANG MEMPUNYAI ANTIGEN TERSEBUT. SEBAGAI CONTOH, ANTIBODI B AKAN MENYERANG SEL DARAH MERAH JENIS B DISEBABKAN IANYA MEMPUNYAI ANTIGEN B PADA PERMUKAAN SEL DARAH MERAH ITU. SEBAB ITU DARAH JENIS A TIDAK BOLEH DIDERMAKAN PADA ORANG YG MEMPUNYAI DARAH JENIS B
Kenapa ibu yang mempunyai darah jenis O menyebabkan bayi senang kena kuning?
Hanya bayi yang mempunyai darah selain daripada O iaitu A, B dan AB akan mempunyai risiko yang tinggi untuk kuning. Kalau bayi itu sendiri mempunyai darah jenis O, ianya tidak berisiko untuk mendapat kuning walaupun emak mempunyai darah jenis O. Ini kerana seperti yang saya katakan diatas bahawa seseorang yang mempunyai darah jenis O akan menghasilkan antibodi untuk melawan darah jenis A, B dan juga AB.
Ketika proses kelahiran, darah jenis O ibu yang mempunyai antibodi A dan B mungkin akan bercampur dengan darah bayi dan menyebabkan antibodi ini menyerang sel darah bayi. Ini menyebabkan sel darah merah itu pecah dan produk akhir adalah bilirubin yang menyebabkan kekuningan pada bayi. Jika kandugan bilirubin dalam darah terlampau tinggi, maka perlunya bayi tersebut menjalani ‘phototherapy’ untuk mengurangkan jaundice.
Jika kuning terlampau tinggi, bayi akan diletakkan dibawah lampu khas untuk mengurangkan kekuningan pada bayi.
Oleh itu, kalau datang ke klinik sebab bayi kuning tiba-tiba doktor tanya emak darah jenis apa, tak perlu pelik dan tertanya-tanya. Ini disebabkan ia ada kaitan dengan kekuningan pada bayi.
Pentingnya belaian kasih sayang dari seorang ibu terhadap anak dari awal usia sehingga ia dikatakan mampu memberi kesan positif pada perkembangan bahagian otak si kecil.
Satu kajian yang dilakukan mendapati, pendidikan awal yang diterima oleh anak sejak awal usianya boleh membantu si kecil untuk membangunkan bahagian otak (hippocampus). Ia adalah bahagian otak yang penting untuk proses pembelajaran, daya ingatan dan tindak balas tekanan
Para penyelidik yang menjalankan kajian terhadap anak tikus mendapati belaian dan kasih sayang yang diberikan seawal usia anak, memberi kesan positif terhadap pertumbuhan hippocampal, penghasilan sel otak dan keupayaan untuk berurusan dengan stres.
Kajian terhadap anak manusia pula menemui perkaitan di antara pengalaman awal sosial dan jumlah amygdala, yang membantu mengawal pemprosesan dan ingatan reaksi emosi.
Banyak kajian juga mendapati kanak-kanak yang membesar dalam persekitaran yang penuh kasih sayang biasanya akan mempunyai prestasi yang baik ketika bersekolah dan mempunyai emosi yang baik.
Imej otak mendedahkan kasih sayang ibu secara fizikal memberi kesan kepada jumlah isipadu hippocampus (bahagian otak) anak.
Dalam kajian tersebut, kanak-kanak yang mendapat bimbingan ibu mempunyai isipadu hippocampal 10 peratus lebih besar berbanding kanak-kanak yang ibunya kurang memberi bimbingan.
Kajian telah mencadangkan satu hubungan antara hippocampus yang besar dengan daya ingatan yang lebih baik.
“Kami sekarang berkeyakinan memberitahu yang persekitaran psikososial mempunyai kesan material dalam pembangunan otak manusia,” kata Dr. Joan Luby, ketua penyelidik dan Pakar Psikiatris di Washington University School of Medicine di St. Louis, Mo.
“Sememangnya fakta betapa pentingnya pendidikan awal kanak-kanak memberi kesan positif terhadap perkembangan mereka tidak boleh dipertikaikan lagi.”
Bagaimana Kasih Sayang Ibu Mengubah Otak Anak
Penyelidikan itu adalah sebahagian daripada projek berterusan untuk mengesan perkembangan kanak-kanak yang mempunyai kemurungan peringkat awal.
Luby dan para penyelidik mengukur sokongan keibuan yang anak – berusia antara 3 hingga 6 tahun dan mempunyai sama ada gejala kemurungan, gangguan psikiatri lain atau tiada masalah kesihatan mental – terima ketika itu yang dipanggil “waiting task.”
Penyelidik meletakkan ibu dan anak di dalam sebuah bilik bersama hadiah yang dibungkus menarik dan satu kaji selidik yang ibu perlu jawab. Kanak-kanak tidak dibenarkan membuka hadiah tersebut dalam tempoh lima minit – pada asasnya sehingga ibu mereka selesai menjawab soalan kaji selidik.
Sekumpulan pakar psikiatris, yang tidak tahu apa-apa tentang kesihatan kanak-kanak atau pembawaan ibu bapa, memberikan markah jumlah sokongan yang ibu berikan kepada anak masing-masing.
Seorang ibu yang betul-betul menolong akan memujuk si anak, menerangkan kepada anak yang mereka perlu menunggu beberapa minit untuk melihat hadiah tersebut dan dia faham situasi tersebut sangat mengecewakan anak.
“Tugasan itu menggambarkan situasi sebenar setiap hari,” beritahu Luby kepada LiveScience, bermakna ia memberikan gambaran kepada penyelidik berapa banyak sokongan yang diterima oleh anak di rumah.
Penyelidik Lihat Hasil Selepas 4 Tahun
Kini, selepas empat tahun berlalu, para penyelidik membuat imbasan MRI (magnetic resonance imaging) kepada 92 orang kanak-kanak yang melalui “waiting task” tersebut.
Dibandingkan antara kanak-kanak yang tiada kemurungan dengan sokongan keibuan yang tinggi, kanak-kanak tanpa kemurungan dengan sokongan keibuan yang rendah mempunyai 9.2 peratus jumlah hippocampal yang lebih kecil.
Sementara kanak-kanak yang kemurungan dengan sokongan keibuan yang tinggi dan rendah masing-masing mempunyai 6.0 dan 10.6 peratus jumlah hippocampal yang lebih kecil.
Walaupun 95 peratus ibu bapa dalam kajian itu adalah ibu kandung anak, penyelidik mengatakan bahawa kesan pendidikan di otak mungkin tetap sama untuk mana-mana penjaga utama kanak-kanak yang menerima rangsangan itu.
Luby dan pasukannya akan terus mengikuti perkembangan kanak-kanak tersebut sehingga mereka dewasa, dan bercadang untuk memerhatikan bagaimana bahagian otak lain turut terkesan oleh pendidikan ibu bapa semasa tahun pra sekolah mereka.
“Kini jelaslah, pendidikan awal yang diberikan oleh ibu bapa atau penjaga kanak-kanak bukan hanya baik untuk perkembangan anak, tetapi sebenarnya perubahan otak secara fizikal,” kata Luby.
Kajian ini telah diterbitkan secara online dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Sciences.