Ramai mak dan ayah selalu merungut sabun dalam bilik air cepat habis. Baru je beli sabun mandi tengok-tengok dah tinggal separuh botol je.

Ada juga anak-anak yang suka main syampu atau ubat gigi selain daripada sabun mandi kan. Nak tahu kenapa anak kita suka main sabun, Terapis Cara Kerja Freelance, Aslizadilah Abdullah ada jawapannya.

Kenapa Sebenarnya Anak Suka Sangat Main Sabun

Kalau mak dan ayah nak tahu. Sabun ni adalah bahan yang berikan rangsangan MULTI SENSORY. Terutama kanak-kanak sangat suka aktiviti yang berikan rangsangan multi sensory ni. Lebih banyak jenis sensory yang terlibat dalam sesuatu aktiviti, biasanya akan buatkan mereka lebih tertarik dengan aktiviti tu.

Apa tu MULTI SENSORY 

Dalam konteks main sabun ni..antara rangsangan sensory yang terlibat adalah;

VISUAL-PENGLIHATAN

IKLAN

Buih-buih yang dihasilkan oleh sabun memang sangat menarik bukan ini memberikan rangsangan visual pada anak. Anak akan rasa seronok melihat buih-buih sabun dan berusaha untuk buat lebih banyak buih.. (awas ye mak ayah..mereka anak cuba gunakan lebih banyak sabun untuk hasilkan lebih banyak buih)

OLFACTORY – BAU

Sabun atau shampoo biasanya memang wangi.. ini berikan rangsangan pada deria bau anak. Lebih banyak sabun yang digunakan lebih wangi lah sekitar tempat anak bermain tu. Contoh dalam bathroom..sy berikan cth..jika dlm bathroom kita ada 1 botol sabun yg sgt wangi dan sebotol lg kurang sedikit baunya.. yg mana akn habis dahulu di gunakan/main oleh anak?

TACTILE- SENTUHAN

Sabun biasanya lbh pekat texturnya berbanding dgn air.. texture ini memberikan rangsangan pd deria sentuh anak..selain itu..textur buih2 yg lembut jg membuatkan anak2 lbh teruja utk meratakan seluruh tubuhnya dgn buih2.

Jika di dlm bathroom anda gunakan sabun mandi yg di dlm botol -boleh picit@ tekan.. ini dpt berikan 1 lg jenis rangsangan deria pd anak2.

PROPRIOCEPTIVE- DERIA SENDI & TULANG

Kita biasanya lihat anak2 kalau diberikan sabun mandi@ shampoo yg boleh tekan2 ni mmg seronok je diaorang tekan kan..10 kali tekan dah luak sabun separuh botol..
Sebab semasa anak menekan botol tu..anak akan dapat merasakan rangsangan deria sendi & otot pada tangannya..

So mak dan ayah dah dapat faham kenapa anak suka sangat main sabun?

Saya berikan contoh lain ye..cuba banyangkan kita berikan anak 1- aktiviti membaca buku di meja sahaja Berbanding 2- aktiviti membaca sambil melompat dan menyentuh/mengambil kad visual yg mempunyai pelbagai textur spt berbulu, kasar dll… Aktiviti manakah yg akn lbh menarik minat anak? Semestinya aktiviti yg ke 2 akan lbh menarik kan..sbb aktiviti ke2 melibatkan MULTI SENSORY..

Nak contoh lg? ok.. bayangkan anda berikan aktiviti 1- anak main dgn tepung mentah berbanding 2- aktiviti main tepung yg sudah di uli dgn diletakkan dgn pelbagai warna dan sedikit esen vanilla.. yg manakan menjadi pilihan anak? biasanya anak akn memilih aktiviti ke 2 bukan.. sbb dlm aktiviti ke2 anak dpt rangsangan deria yg lbh spt visual (tepung berwarna warni), olfactory (bau wangi tepung + esen vanilla), tactile (textur tepung yg dibancuh & diuli) serta deria proprioceptive (semasa anak menguli, mencubit @ menekan doh)

TAPI WALAUPUN SABUN CEPAT HABIS..anak2 Sebenarnya dapat bnyk benefits drp aktiviti main sabun ni..

Sumber: Aslizadilah Abdullah
Terapis carakerja freelance