Lock down atau istilahnya perintah berkurung hanya akan dikeluarkan oleh pihak berkuasa. Namun setakat hari ini (16/3/2020) masih belum ada sebarang perintah berkurung yang dikeluarkan rentetan wabak Covid-19.

JIKA MALAYSIA LOCKDOWN, JANGAN PANIK….

Ramai yang mesej acik. Panik. Takut Malaysia kena lockdown @ perintah berkurung. Apa nak buat sekarang ni acik? Takut sangat rasa.

Kalau tanya acik, ini jawapannya. Yang bertanya, sila baca jawapan acik di sini. Tak larat nak reply satu-satu:

1. Bertenang. Masuk dapur tengok apa yang masih ada. Ambil kertas dan pen, tengok apa yang kurang, senaraikan. Paling utama ialah beras sebab tu makanan ruji kita. Beli lebih sikit daripada biasa. Biasa beli beras 10kg satu beg? Esok pergi beli dua beg. Begitulah. Lebihkan beras kalau ada bajet. Tak perlu beli beras sampai 10 beg. Guna otak, jangan ikut perasaan. Kalau rumah awak selalu ada masalah air, simpan air. Utamakan barang yang penting macam beras, lauk, gula, garam. Kalau ada anak kecik pastikan ada stok susu, pampes. Kalau ada bajet lebih boleh beli makanan dalam tin, bihun, pasta. Kalau ada bajet banyak sikit, boleh beli barang dalam senarai ini:

Ikan bilis
Telur
Tepung
Kurma
Gula
Garam
Ikan masin
Ikan kering
Bawang
Kentang
Kismis
Kacal dal
Kacang hijau
Kacang merah
Makanan dalam tin

2. Ubat-ubatan. Kalau awak sakit dan perlu makan ubat setiap hari, tak boleh terputus ubat, sila tambah stok ubat. Ubat adalah sangat penting selain makanan. Ada bajet beli ubat-ubatan basic sikit macam panadol, painkiller, chi kit teck aun, vicks, bla bla bla.

3. Beli ikut keperluan. Beli apa yang awak perlukan sahaja. Tak guna tisu tandas tak payahlah beli tisu tandas. Duit tu guna untuk barang lain yang awak perlu. Jangan sebab tengok orang lain beli awak pun pakat beli juga.

4. Beli ikut kemampuan. Ukur poket sendiri. Tengok orang memborong sampai 3 troli, jangan awak pun beli sampai 3 troli. Sudahnya kat kaunter orang lain bayar cash, awak pula berhutang bayar dengan kredit kad. Salah tu. Acik tak galakkan buat macam tu.

IKLAN

5. Jangan bergolok-gadai semata-mata nak memborong makanan. Seeloknya jangan jual emas. Gunakan cash yang ada. Kenapa acik cakap macam ni? Supaya awak tak menyesal dikemudian hari.

6. Beli dalam keadaan yang tenang. Jangan berebut. Jangan bertolak-tolak.

7. Ambil barang dalam jumlah yang awak perlukan. Jangan buat benda mengarut seperti borong daging burger sampai 2 troli, beli telur 30 papan, beli tisu tandas 10 pek, beli megi penuh bonet kereta. Banyak mana awak perlu? Beli banyak itu sahaja.

8. Kalau awak beragama islam, solat awal waktu. Ini pesanan penting dari acik. Solatlah diawal waktu. Jangan dilupa. Dalam keadaan genting macam ni solatlah talian hayat yang menghubungkan kita dengan Allah.

Tapi acik, saya takde duit sekarang. Tengah bulan betul-betul kering. Kena tunggu gaji baru dapat beli barang. Saya susah hati tengok orang lain memborong sakan.

Sabar. Bahagian masing-masing. Cuba tengok semula berapa duit yang ada, beli mana yang dapat. Tak boleh beli beras 10kg, beli beras 5 kg atau beras timbang. Atau boleh beli bihun, satu pek lebih kurang RM2 lebih sahaja harganya. Beli setakat yang mampu. Tolak perbelanjaan yang tak diperlukan. Kedai eco ada banyak jual makanan murah dengarnya, boleh cuba tengok di sana.

Pesanan terakhir: tak usah tayang barang yang awak borong di media sosial. Troli penuh, bonet kereta penuh, kabinet dapur penuh. Perbuatan awak akan mencetuskan panik, menyebabkan orang yang tak mampu beli semakin tertekan, dan dalam masa yang sama akan membahayakan awak sendiri. Bahaya macam mana pulak acik? Fikirkan sendiri. Dah dewasa.

Semoga bermanfaat!

Menurut Free Malaysia Today pula, Sejak Isnin lalu kerajaan Itali mengumumkan sekatan pergerakan masuk dan keluar (lockdown) dan meminta kira-kira 60 juta penduduknya berkurung dalam rumah ekoran penularan Covid-19.

Dan sejak arahan itu dikeluarkan pergerakan semua rakyat Itali terbatas apabila menyaksikan semua kedai ditutup kecuali farmasi dan kedai makanan bagi mengawal penularan wabak Covid-19.

Arahan ini dikeluarkan selepas negara itu merekodkan 827 kematian dalam tempoh 2 minggu.

Perdana Menteri, Giuseppe Conte berkata, arahan penutupan itu dijangka untuk sekurang-kurangnya 2 minggu.

Selain kedai bar, pusat hiburan, restoran, pendandan rambut dan kantin juga ditutup, namun penghantaran ke rumah masih dibenarkan.

Conte mengumumkan gelombang sekatan terbaharu itu dalam rayuan penuh emosi kepada 60 juta rakyat negara itu.

Sebelum ini, AFP turut merakam gambar petugas sanitasi yang memakai sut perlindungan menyembur pembasmi kuman di Dataran St Mark di Venice.

Premis turut meletakkan nota tulisan tangan memohon maaf kepada pelanggan kerana tidak dapat meneruskan operasi seperti biasa.

Bagaimanapun mereka masih boleh pergi kerja dengan syarat mesti membawa “pengisytiharan diri” yang menyatakan mereka perlu berada di pejabat.

Surat ini boleh diperiksa dan disimpan oleh pihak polis. Malah sehingga kini pengangkutan awam dan teksi masih lagi berjalan seperti biasa, tetapi sama ada terdapat penumpang atau tidak ia perkara lain.

Keluar daripada rumah dengan tujuan mendapatkan rawatan kesihatan atau membeli bekalan penting juga dibenarkan tetapi ia perlu bersendirian dan bukannya secara berkumpulan.

Namun apa jua yang melibatkan pelancongan seharusnya dielakkan sama sekali. Selain itu, apa jua aktiviti melibatkan kebudayaan, sukan dan agama dibatalkan.

Manakala sekolah dan universiti ditutup dan pelajar boleh meneruskan pembelajaran mereka pada jarak jauh.

Warga Itali juga diingatkan untuk tidak melakukan pembelian panik kerana kerajaan menegaskan tidak ada kekurangan bekalan penting.

Manakala bagi hubungan kekeluargaan boleh diteruskan tetapi tidak digalakkan untuk berada di sesuatu tempat bagi satu tempoh yang lama.

Sumber:Nurul Kasmadillawati Zakaria, Free Malaysia Today