Masalah tingkahlaku ni biasa je sebenarnya untuk kanak-kanak. Dah nama pun mereka tengah belajar kan, nak bljr disiplin, bentuk adab, peraturan dan lain-lain. Mereka masih lagi kurang atau tak faham tentang betul ke salah, dosa, pahala seperti kita sebab itulah mereka perlukan tunjuk ajar dari org dewasa.

Bila kanak-kanak ada masalah tingkah laku, bukan bermaksud mereka jahat. Mesti ada sesuatu yang mereka cuba nak sampaikan tapi mungkin bukan dengan cara yang betul. Mungkin hanya cara begitu sahaja yang mereka tahu untuk dapatkan apa yang mereka inginkan.

Jadi dalam membentuk tingkah laku kanak-kanak, tingkah laku kita pun kena betul jugak. Jika perlu marah apa salahnya untuk mengajar, jika perlu puji, pujilah dengan bersungguh dan ikhlas. Bila beri perhatian, perlulah sepenuh hati dan saya yakin parents mesti tahu menilai apa yang anaknya buat betul atau pun tidak. Cuma kadang-kadang tak berdaya nak respon dengan sepatutnya dan menyebabkan kanak-kanak tersalah faham dan melakukan tingkah laku yang tak diingini ibu bapa.

Berikut sedikit tips utk anda, ada caranya tambahan pula dengan anak yang ada masalah delay, lambat bercakap, tak faham, tak ada respon pun bila di tegur, lg pening kan.

7 TIPS TANGANI MASALAH TINGKAHLAKU KANAK-KANAK

Rewards tingkahlaku positif


Walaupun anak anda suka buat mcm2 perangai yg memeningkan kepala, mesti mereka ada melakukan perkara yang baik.. jadi bukan sahaja anda mengatakan jangan, tak boleh, atau no, atau salah setiap masa.. anda juga perlu tegur kebaikan yg mereka buat. Contohnya, anak anda tolong ada ambil barang, anda perlu highlight kebaikan tersebut.. Rewards blh diberikan dalam bentuk pujian, pelukan atau cium yg menunjukkan anda gembira dngn sikapnya

Ignore / punish tingkahlaku negatif

Elakkan memberi rewards pada tingkahlaku yg negatif.. contohnya anda memberikan apa yg mereka inginkan semasa mereka sedang mengamuk dan tantrum.. itu merupakan rewards untuk mereka.. atau semasa anak tak mahu ikut apa yang anda arahkan, tapi mereka di beri rewards dengan peluk dan cium.. dngn rewards, tingkahlaku tersebut akan berterusan dan akan diulang ulang oleh kanak2… Rewards bkn sahaja dlm bentuk barangan.. tapi sebarang perhatian adalah rewards pd kanak2.. seperti, peluk, cium dll

Jelas dan on time


Bagi kanak2, mereka memahami perkara yang dilakukan pada masa tersebut dan sukar utk mereka relate dengan perkara yang dah lepas. Jadi, jika anda ingin menegur kesalahan anak, lakukan semasa mereka melakukan tingkahlaku terebut.. contoh, anak memukul.. anda perlu tegur perbuatan tersebut semasa mereka sedang melakukannya.. bukan beberapa jam perkara tersebut berlalu. Dan pastikan teguran tersebut jelas spt “jangn pukul..sakit”. Patikan suara anda tegas, maintain eye contact dan ekspresi muka yg sesuai yg menunjukkan anda tak suka perbuatan tersebut..

Buat apa yang anda cakap


Bila menangani tingkahlaku negatif anak, anda perlu teguh dengan pendirian.. cotohnya, bila anda mengatakan “tak boleh”, anda perlu kekalkan tak boleh walaupun anak mengeluarkan pelbagai jenis tingkahlaku spt menangis, bergolek, memukul, dan ada yg muntah.. Sekiranya anda tewas, anak akan tahu kelemahan anda, dan akan gunakannya setiap kali.

Konsisten
Konsisten, konsisten, konsisten.. ini adalah kunci dalam menangani masalah tingkahlaku… jika hari ni anda cakap boleh, esok cakap x boleh, hari ni bagi, esok x bagi.. kanak2 akan confius apa sebenarnya yg patut mereka lakukan.. sama juga dengan tingkahlaku anak di sekolah dengan di rumah.

Kawal emosi diri

Jika kanak2 melakukan tingkahlaku yang membuatkan anda marah.. kawal perasaan anda dan jangan terbawa-bawa.. Biarlah anda marah mereka kerana sayang dan ingin mengajar.. bukan marah kerana nafsu amarah dan utk lepaskan geram.. kerana kesan yg ditinggalkan adalah berbeza antara kedua-duanya.

Beri perhatian secukupnya

Ada kalanya kanak2 membuat pelbagai perangai seperti merengek, menangis adalah utk medapatkan perhatian ibubapa.. walaupun perhatian yang diterima dalam bentuk yang negatif seperti marah dll, mereka tak peduli..asalkan ianya perhatian.. asalkan ibubapa menegur mereka dan menyebut nama mereka, itu dikira perhatian.. Jadi sebelum kita menunding jari pada masalah tingkahlaku anak.. kita perlu tunding jari pada diri kita sendiri dan tanya, adakah kita sudah berikan perhatian yang secukupnya buat mereka..

*Perhatian di sini bkn bermaksud memberi semua yg mereka ingini.. itu spoil namanya… perhatian lbh kepada masa anda, tumpuan anda pada mereka dan kasih syg

Sumber: Aishah Kassim

Tinggalkan Komen