Sejak kebelakangan ini, banyak mainan kecil yang diselitkan dalam makanan ringan anak-anak. Ini bertujuan untuk bagi anda rasa gembira apabila membukanya. Namun ibu bapa harus ambil peranan dalam hal ini terutama apa yang anak makan dan dapat dalam kotak atau plastik jajan.

Sebagai anak kecil mungkin mereka tak tahu apa-apa lagi melainkan rasa seronok sahaja. Disebabkan itu, jika boleh elakkan, lebih bagus.

Sama seperti perkongsian Ummi Kalsum Ismail di Facebooknya yang memberitahu mengenai mainan yang cuba ‘meracuni’ pemikiran anak saudaranya. Nasiblah waktu itu tergerak hati untuk melihat. Jika semua tak perasan, tak tahu apa yang akan difikirkan oleh kanak-kanak di usia itu.

Mainan ini bersaiz kecil dan diletakkan dalam plastik

Hari tu anak saudara yang berusia 7 tahun makan lolipop. Kawan beri katanya. Jarang mereka dapat makan jajan ni, sebab tu tanya dapat mana. Lolipop tu dapat sekali mainan kecil dalam plastik.

Mulanya saya tak perasan mainan apa. Ingatkan keychain atau binatang mainan. Tergerak hati minta nak tengok mainan tu.

“Astaghfirullahalazim … Mainan apa bagi budak-budak ni. Tak senonoh betul!”

IKLAN

Terkejut saya bila tengok betul-betul mainan tu. Mujurlah anak saudara saya belum buka mainan tu. Masih dalam plastik. Dia pun tak tahu mainan apa yang dia dapat.

Racun dalam diam pemikiran anak sejak kecil

Terus saya minta untuk ambil. Saya cakap pada dia, mainan ni tak elok.

Kalian lihatlah sendiri mainan apa. Kita yang dah dewasa ni memang tak perasan mainan kecil macam ni melainkan tengok betul-betul. Iyalah, mainan ni lebih kurang besar ibu jari tangan sahaja saiznya.

Anak-anak pula tak tahu benda begini tak elok bawa main. Seronok dapat mainan free.

IKLAN

Lepas ni,

✓ Lihat mainan apa yang mereka dapat
✓ Jika dapat yang begini, cepat ambil dan buang
✓ Beritahu mereka, benda begini benda tak elok

Bekas kuning tu letak air. Nanti bila picit akan keluar air sebelah depan.

Saat masyarakat kita berperang dengan pelbagai isu yang macam-macam berlaku dalam kalangan masyarakat hari ini, ada pula pihak yang senang-senang secara halus nak kacau fikiran anak-anak kita. Haih, geram betul!

IKLAN

Kredit: Ummi Kalsum Ismail

Tak sabar tunggu baby lahir, nak persiapkan mental dan fizikal sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang ilmu persediaan urus bayi selepas lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma: Misi Mama Sambut Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-e-workshop-misi-mama-cantik-sihat/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)