Tanpa kita sedar, waktu makan sebenarnya waktu yang sangat penting terutama dalam perkembangan motor anak-anak. Setiap suapan, sentuhan anak dengan makanan sebenarnya dia sedang belajar bau, rasa untuk melatih sensori, gerakan lidah sebagai persediaan untuk bercakap.

Sebenarnya banyak lagi yang anak belajar melalui aktiviti makan. Jadi jangan sia-siakan waktu makan anak dengan memberi gajet. Cuba luangkan masa untuk melatih semua deria anak-anak. Ikuti perkongsian penuh.

BAGI ANAK GADGET SEMASA MAKAN? JANGAN BIARKAN ANAK TERLEPAS KEMAHIRAN-KEMAHIRAN INI.

Adakah anda berikan gadget pada anak semasa makan? Ramai ibubapa yang merasakan penggunaan gadget semasa makan bagaikan memberi kesan yang “positif” pada anak mereka. Adakah anda pasti kesannya begitu? Ada banyak sangat alasan yang selalu ibubapa berikan apabila ditanya mengenai pemberian gadget pada anak ketika waktu makan. Antara alasan utama yang sering didengari adalah:

(i) “Anak saya makan banyak bila saya bagi gadget. Kalau saya tak bagi, sikit je lah yang anak saya akan makan dan dia macam geli dan tak nak makan makanan yang saya hidangkan tu. Tapi bila saya bagi dia gadget, boleh pula dia makan.”

(ii) “Anak saya akan duduk diam semasa makan kalau saya buka video kartun atau lagu kegemaran dia. Jadi anak saya tak akan lari merata-rata dan lebih mudah untuk saya nak suap makanan pada dia. Tak ada la bersepah makanan.”

(iii) “Anak saya mengamuk kalau saya tak bagi gadget semasa makan tu. Bila saya dah bagi baru dia senyap. Tenang sikit kami sekeluarga nak makan.”


Makan adalah salah satu aktiviti rutin. Anda tahu tak bahawa semasa makan, anak boleh belajar pelbagai jenis kemahiran. Kalau anda berikan anak gadget ketika waktu makan, banyak kemahiran yang anak boleh dapat dan belajar akan TERLEPAS.

Walaupun anda nampak tindakkan anda memberi anak gadget semasa makan seperti ada kesan yang “positif” kerana anak dapat duduk diam dan makan dengan banyak, tetapi anda perlu tahu bahawa diam tersebut tak semestinya bererti anak anda ada fokus dan perhatian yang baik. Adakah anak anda sedar dengan keadaan sekelilingnya? Adakah anak tahu apa makanan yang dimakan olehnya? Dia respond tak apabila nama dia dipanggil?

Walaupun anak makan banyak bila diberi gadget, ia tak bererti mereka berselera. Mungkin anak tidak sedar dengan makanan yang masuk ke dalam mulutnya kerana tumpuan anak pada masa itu tertumpu kepada gadget. Jadi anak hanya buka mulut tanpa melihat makanan yang dimakan. Sebab itu la apabila anda cuba tak bagi anak gadget, anda akan nampak mereka makan sikit je. Jangan putus asa ya. Mula-mula memang akan jadi macam tu sebab anak dah lama terdedah dengan gadget dan dia tak sedar dengan apa yang sedang terjadi pada diri dia serta sekelilingnya.

Sekiranya anda perhatikan betul-betul, kebanyakkan kanak-kanak yang makan bersama gadget selalunya akan ada masalah memilih makanan, ada masalah tingkahlaku dan ada juga yang lambat bercakap. Ini kerana kemahiran-kemahiran yang sepatutnya anak anda pelajari dan dapat ketika melakukan rutin makan ini telah terganggu dengan adanya penggunaan gadget ini.

IKLAN

Antara kemahiran yang anak boleh pelajari ketika makan adalah:

1. Kemahiran oral motor
– Anak dapat melatih fungsi lidah, bibir, pipi dan rahang ketika makan makanan dari pelbagai jenis tekstur. Ianya dapat membantu untuk merangsang bahagian oral motor mereka untuk bercakap serta dapat mengelakkan anak dari memilih makanan.

2. Kemahiran sensori
– Anak dapat belajar untuk merangsang bahagian sensori mereka ketika waktu makan. Contohnya anak memegang buah tembikai. Buah tembikai kan berair dan apabila semakin kering, tangan akan melekit. Jadi, anak akan belajar untuk merangsang deria sentuhan mereka. Selain itu juga, semasa makan, anak dapat merangsang deria-deria yang lain seperti bau, rasa, penglihatan, pendengaran dan lain-lain. Kalau anak kurang rangsangan deria-deria ini, anak berpotensi untuk memilih makanan, tak suka disentuh, tak dapat fokus pada sesuatu perkara yang dibuat dan sebagainya.

3. Kemahiran sosial & komunikasi
– Anak dapat berinteraksi dua hala dengan ibubapa ketika makan dan ibubapa dapat tambahkan input bahasa pada anak. Ketika waktu makan, macam-macam perkataan yang anda boleh ajarkan pada anak. Contohnya “Emmph! Manisnya BUAH ni!”, “Adik makan nasi”.

4. Kemahiran koordinasi mata & tangan
– Anak dapat belajar cara mengawal pergerakkan tangan. Sebagai contoh, mereka dapat belajar bagaimana tangan membawa makanan masuk ke dalam mulut, nampak dan kutip makanan yang jatuh, ambik cawan yang berada dihadapannya, meneguk air dari cawan dan lain-lain. Kemahiran ini penting dalam membantu anak anda untuk menulis nanti.

5. Fokus
– Anak akan belajar untuk fokus pada makanan yang dia makan. Maksudnya anak anda sedar tentang makanan yang dimasukkan dimulutnya, bagaimana rasa tekstur makanan tu, bagaimana cara dia gigit, kunyah dan telan makanan tu. Fokus dan sedar dengan setiap perkara yang berlaku ni sangat penting. Kalau tak ada fokus dan tak sedar, anak tenggelam dengan dunianya sendiri.

6. Kemahiran motor halus dan motor kasar
– Kedua-dua kemahiran ini melibatkan pergerakkan. Semasa makan, anda boleh latih anak untuk meningkatkan kekuatan motor halus & motor kasar mereka. Ianya penting bagi membantu anak untuk melakukan aktiviti rutin dan menulis nanti. Contohnya, anda boleh ajak anak sama-sama sediakan makanan seperti mengacau air, tuang tepung, seduk nasi, cubit isi ayam dan lain-lain.

IKLAN

7. Kemahiran mendengar dan faham arahan
– Semasa waktu makan, ibubapa berpeluang mengajar anak untuk mendengar arahan yang diberikan kepadanya. Contohnya, anda minta anak untuk letakkan buah atas pinggan, letak cawan atas meja dan sebagainya. Ajar anak untuk ikut arahan anda. Kemahiran ini juga penting untuk membantu anak bercakap.

8. Kemahiran meniru
– Meniru adalah salah satu kemahiran asas dalam pra pertuturan. Tetapi ianya ada langkah tersendiri. Mula-mula tiru aksi, kemudian tiru bunyi, selepas itu meniru perkataan dan kemudian barulah meniru ayat. Jadi, anda sedar tak yang mana ketika makan pun anda boleh ajar anak bercakap. Ajar anak tiru aksi anda dulu. Contohnya anda kacau air dalam cawan, ajak anak sama-sama kacau air dalam cawannya.

9. Kemahiran meminta
– Apabila anda ajar anak kemahiran meminta ketika waktu makan ini, secara tidak langsung anda ajar anak untuk beri eye contact pada anda. Contohnya anak nak ayam. Ajar anak untuk sebut perkataan nak. “Adik NAK ayam”

10. Kemahiran menunjuk
– Anak dapat belajar untuk berkomunikasi bersama ibubapa dengan cara menggunakan gerak badan (gesture). Ini kerana, menunjuk adalah sejenis bentuk komunikasi. Ketika makan, anda boleh ajar anak untuk tunjukkan makanan atau minuman yang anak mahukan.

11. Melatih kognitif anak
– Apabila makan, anak dapat melatih kognitif mereka. Contohnya sekiranya air tertumpah, apa reaksi mereka? Sekiranya mereka tak berjaya nak ceduk nasi menggunakan sudu, apa yang mereka akan buat? Adakah mereka akan memanggil anda? Adakah mereka akan menjerit? Perkara ini melatih anak untuk berfikir dalam menyelesaikan masalah.

12. Kemahiran tingkahlaku
– Anda dapat ajar anak adab ketika dimeja makan. Contohnya basuh tangan dahulu sebelum makan, tutup mulut semasa kunyah makanan, tidak meludah makanan, tidak menganggu orang lain yang sedang makan bersamanya.

13. Kemahiran survival
– Ibubapa perlu sedar bahawa apabila anak dah masuk ke tadika atau sekolah, tak ada orang akan pantau sama ada anak makan banyak atau sikit. Anak anda perlu berdikari. Mereka kena makan sendiri dan tak ada orang yang akan suapkan makanan kepada mereka. Oleh itu, sewaktu makan, anda boleh ajar pada anak untuk makan sendiri tanpa bersuap.

Jadi rugi sangat sekiranya anda melepaskan peluang untuk anak belajar dan dapatkan kemahiran-kemahiran ini. Hentikan pengunaan gadget pada anak ketika makan. Yang merumitkan lagi keadaan adalah apabila anak didedahkan dengan gadget dari usia muda yang mana sepatutnya kemahiran-kemahiran mereka berkembang ketika itu. Sayang sangat tau kalau anak tak dapat belajar semua ni ketika makan. Sebab makan tu adalah rutin harian. Jadi ia adalah perkara yang kita akan buat setiap hari. Apa-apa pun, saya harap semoga anda dapat faham dan nampak kenapa gadget tidak disarankan untuk anda berikan pada anak ketika waktu makan ya. Kita nak anak dapatkan kesemua kemahiran-kemahiran yang telah saya terangkan di atas. Semoga anda mendapat manfaat daripada perkongsian saya ini.

IKLAN

Kredit: Nutritionist Iza
Aishah Kassim Academy

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

WEBINAR AKU TAK TAKUT BERANAK

Sertai Webinar keibubapaan terbesar dianjurkan tahun ini. Pastikan anda bersama kami untuk bersama-sama mendapat ilmu dan peluang memenangi pelbagai hadiah.

Webinar PERCUMA ini membariskan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.

🔸 27 JUN 2021
🔸 8.00 PAGI – 10.00 MALAM
🔸 Secara virtual di platfotm ZOOM

Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone 📱

Jom jadi peserta terawal!

✍🏻 Daftar sebagai peserta di:
https://bit.ly/3yT61Ex

Jom daftar sekarang untuk berpeluang menang hadiah cabutan bertuah!_