![yana](https://cdn.majalahpama.my/2019/05/yana-12_58_947995-696x365.jpg)
Baru-baru ini Yana Samsudin berkongsi sebuah foto di laman Instagramnya. Dengan caption yang agak lucu kerana dia berkongsi pengalaman membeli makanan untuk anaknya, Aisy Mateen ketika bulan Ramadan. Menurut pelakon dan pengacara cantik ini, dahulu dia segan untuk membeli anaknya makanan.
Sehinggakan ketika membuat order, dia beritahu untuk anaknya. Tambahnya lagi, apabila sudah masuk dua tahun pengalaman, dia sudah semakin okay. Sudah biasa belikan makanan untuk Mateen. Katanya kalau malu-malu, anak pula yang kelaparan dan dahaga. Apatah lagi jika berada di luar, kerana anak ibu ayah sanggup buat apa sahaja.
View this post on InstagramA post shared by Yana Samsudin (@yanasamsudin) on
Kiranya ada ‘lesen besar’ untuk beli makanan di siang hari bila dah ada anak. Sempat bertanya kepada pengikutnya di Instagram, pernah atau tidak dilihat pelik orang lain ketika membeli makanan pada waktu siang. Berseloroh, kata Yana jangan pula ada yang mengirim makanan untuk dia belikan hanya kerana Yana memiliki ‘lesen besar’.
View this post on InstagramA post shared by Yana Samsudin (@yanasamsudin) on
Perbezaan Ini Mama Boleh Tengok Jika Mempunyai Anak Lelaki Atau Perempuan
Sumber: Yana Samsudin
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Di Rumah Anak Banyak Cakap, Bila Dekat Luar Atau Sekolah Senyap. Mungkin Ciri Selective Mutism
![Di Rumah Anak Banyak Cakap, Bila Dekat Luar Atau Sekolah Senyap. Mungkin Ciri Selective Mutism](https://cdn.majalahpama.my/2018/12/ckp-2.jpg)
Di rumah cakap banyak, tapi bila di luar atau sekolah senyap. Jika anak ada ciri ini mungkin Selective Mutism.
Menurut Patalogis Pertuturan Bahasa, Aishah Kassim Selective Mutism biasanya berlaku ketika zaman kanak-kanak. Ia bisanya bermula sebelum kanak-kanak berusia 5 tahun, tetapi kebanyakannya dapat dikenalpasti ketika usia persekolahan. Kanak-kanak dengan selective mutism biasanya akan menunjukkan ciri-ciri seperti :
- Tidak bercakap dalam sesetengah tempat atau situasi contohnya di sekolah atau di luar rumah
- Bercakap dengan normal sekurang-kurangnya di satu tempat seperti di rumah atau bersama kawan-kawan
- Mengganggu pelajarandan sosial
- Mempunyai kemahiran bahasa yang baik
- Bukan “malu” yang biasa
- Bukan disebabkan oleh masalah-masalah pertuturan seperti kegagapan
Kenapa Terjadi?
Pelbagai sebab boleh menyebabkan Selective Mutism, antaranya ialah :
- Masalah ketakutan atau anxiety
- Masalah kekurangan keyakinan diri
- Masalah bahasa, pertuturan atau masalah pendengaran
Bagaimana Merawat Selective Mutism?
Selective Mutism didefinasikan sebagai kecelaruan psikiatrik. Oleh itu rawatan kepada masalah ini mestilah melibatkan kerjasama diantara pakar psikologi, pakar psikiatrik dan Terapis Pertuturan-Bahasa (SLT). Bagi merawat masalah Selective Mutism ini, terdapat beberapa cara yang biasanya digunakan. Rawatan yang dipilih adalah berdasarkan kepada punca masalah dan kaedah mana yang paling berkesan untuk kanak-kanak tersebut. Terdapat 4 komponen rawatan yang boleh dilakukan:
Komponen 1 : Pendekatan Rawatan Psikodinamik
Komponen rawatan ini dikenali sebagai “psikoterapi” yang melibatkan rawatan bersama pakar psikologi dan pakar psikiatri. SLT tidak terlibat secara langsung dengan rawatan ini kecuali jika terdapat isu-isu komunikasi yang memerlukan perhatian.
Kompenen 2 : Pendekatan Rawatan Keluarga
Sesetengah kanak-kanak menunjukkan ciri-ciri Selective Mutism ini disebabkan oleh masalah dan konflik di dalam keluarga. Bagi kes yang sebegini, kaunseling keluarga perlu dititikberatkan. Ianya dilakukan oleh kaunselor. SLT memainkan peranan untuk mengajar cara dan teknik komunikasi yang betul kepada ahli keluarga.
Komponen 3 : Pendekatan Modifikasi Sikap (Behavioural modification approach)
Disinilah dimana SLT akan terlibat secara aktif dalam membantu meningkatkan fungsi komunikasi di persekitaran sekolah atau mana-mana persekitaran yang memerlukan bantuan. Rawatan yang diberikan adalah denga cara memberi peneguhan kepada respon yang positif dan tidak menggalakkan respon yang tidak diingini.
Terdapat 2 jenis teknik yang biasanya digunakan di dalam pendekatan ini iaitu stimulus fadingdan shaping. Dalam stimulus fading, persekitaran yang mana kanak-kanak selesa untuk berkominikasi akan direka. Begitu juga dengan orang yang terlibat di dalam terapi. Persekitaran dan orang yang terlibat akan diubah sedikit demi sedikit sehingga kanak-kanak boleh berkomunikasi dalam persekitaran yang biasa.
Bagi teknik shaping pula, kanak-kanak akan diberi peneguhan untuk setiap cubaan untuk berkomunikasi bermula dengan penggunaan isyarat dan seteruskan akan dibentuk kepada komunikasi verbal. Peneguhan / hadiah adalah sangat penting dalam teknik ini. Sebagai contoh, kanak-kanak menunjuk kepada biskut yang diingini dia akan mendapat 1 biskut. Jika dia menyebut nama biskut tersebut, dia akan mendapat 2 biskut. Harus diingat disini bahawa peneguhan yang diberikan mestilah akan memberikan motivasi kepada kanak-kanak untuk terus bercakap.
Komponen 4 : Rawatan dengan ubat
Rawatan ini biasanya digunakan lebih kepada mengurangkan simptom-simptom seperti anxietykanak-kanak atau orang dewasa. Ianya perlulah dengan perbincangan dan kebenaran dari pakar.
Rawatan yang diberikan mestilah bersesuaian dengan kanak-kanak tersebut. Ianya mestilah secara menyeluruh dan melibatkan banyak pihak seperti pakar psikologi, psikiatri, SLT, guru dan juga ibu bapa.
Sumber: Aishah Kassim
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Anak Dengar Cakap Ayah Berbanding Ibu? Bukan Silap Asuhan Tapi Ini Puncanya
![Anak Dengar Cakap Ayah Berbanding Ibu? Bukan Silap Asuhan Tapi Ini Puncanya](https://cdn.majalahpama.my/2019/07/untitled-design-32-09_01_799923.jpg)
Anak kalau dengan ayah semua dengar & cepat nak buat. Ibu jangan rasa kecil hati atau putus asa, ini mungkin puncanya.
Ibu dan bapa mempunyai perbezaan personaliti yang ketara. Seorang bapa lebih bersahaja, ringkas dan sporting manakala ibu pula lebih teliti. Justeru, ini menyebabkan anak-anak lebih menyukai personaliti bapa mereka berbanding ibu.
Perkongsian daripada ibu ini di Facebook mendapat perhatian warganet. Ia mendapat lebih 1,800 reaksi dan 1.800 perkongsian. Berikut perkongsian beliau;
Topik kali ni tentang kenapa anak-anak kalau bapak cakap sekali, terus dia dengar. Tapi kalau mak cakap, sampai berbuih mulut, mata terjegil, telinga berasap pun dia belum tentu nak ikut.
Akhirnya, kuliah kami membawa kepada beberapa rumusan.
#1.Bapa suka main dengan anak
Betul tak? Yang suka layan anak main siapa? Bapak. Suami kami orang ni la.
Walau cengey kot mana pun bapak, dia juga lah yang sabar layan anak main. Dari main lasak-lasak sampailah ke main masak-masak. Bapak yang main.
Mak pergi mana masa ni?
Buat kerja rumah.?
Dikala bapak layan anak main bayblade, mak jemur baju. Dikala bapak layan anak main Saidina, mak lipat baju. Dikala bapak layan anak main cikgu-cikgu, mak cuci jamban.
Jadi, siapa best?
Bapak!
#2. Dengan bapa apa nak pun dapat, dengan mak semua tak boleh
Suami aku jenis bawa anak pergi kedai DIY, kemudian keluarkan pekeliling, “Ambik mainan yang bernilai RM20 ke bawah. Abah tunggu sini. 10 minit lagi jumpa kat sini semula”.
Maka, anak aku dengan penuh gembira akan cari mainan seperti yang diluluskan bajet poket abah dia. Tapi diiringi rasa tanggungjawab juga.
“Bawah 20 ringgit”.
“Jumpa lagi 10 minit”.
Diberi kepercayaan adalah satu perasaan besar dan bangga dalam diri anak-anak. Anak suka orang percaya dia. Dia akan balas kembali dengan rasa percaya yang sama.
Cuba kalau mak~~
“Eh, tu dah ada”.
“Mahal sangat tu”.
“Tu takda faedah”.
“Tak payah, baik bagi mak beli sayur”.
Habis, siapa best?
Bapak!
#3. Bapa enjoy the momment, mak fikir 20 tahun akan datang
Ayah tak banyak fikir akibat.
Sekarang, masa sekarang.
Anak nak tolong bakar sampah, jom!
Anak nak mandi lambat, takpa.
Anak nak makan megi, sekali sekala.
Anak tidur pakai seluar jeans, ok.
Kalau mak ni~~
Bila anak memanjat, kita takut jatuh kepala pecah. Karang anak perempuan nak main beyblade, kita takut dia jadi tomboi. Jap lagi anak nak main basikal kat luar rumah, kita takut nanti kena langgar.
Serba tak boleh.
Jadi, siapa best?
Bapak!
# 4. Bapa jarang marah, sebab tu sekali sekala marahnya berkesan
Budak-budak ni adalah sejenis makhluk yang bijak. Dia pandai latih diri ikut keadaan.
Kalau dah hari-hari mak marah, anak pun imun dah. Tak kisah. Dah biasa. Ayah-ayah ni kan jarang nak marah. Sesekali marah, anak memang la takut. Sebabnya, ada impak.
Jadi, siapa best?
Bapak!
#5. Bila marah, bapaktak membebel. Mak kalau boleh nak bagi ceramah sampai malam
Bapak ni lelaki. Lelaki ni vocab dia sikit. Cakap yang perlu je. Jadi, arahan dia ringkas dan tepat. 10 kali kena ulang pun, tetap masih ringkas lagi. Dah dia memang jenis tak banyak cakap.
“Pergi mandi”.
“Meh makan”.
“Jom solat”.
“Bila nak buat?”.
Mak pun gitu juga. Tapi, biasanya cuma sampai suruhan ke 3. Kalau ke 4, haaaa… tunggulah kau. Cair la taik telinga kau lepas tu.
Jadi,siapa best?
Bapak!
#6. Emosi bapa konsisten
Jarang kita dengar bapak naik angin kalau dia cakap dengan anak. Dengan muka kering-kering macho, bapak masih boleh berada di fasa emosi yang sama. Dia mampu tenang sampai ke sudah.
Mak cepat nak naik angin. Pasalnya satu la aku rasa, kita ni banyak benda lain nak buat. Nak cepat. Payah nak tunggu-tunggu ni. Tak sabor!
#7. Bapa tak banyak drama
Mana ada pernah dengar bapak kata~~
“Kamu ni tak kesian kat abah ke?”.
“Sampai hati kamu tak dengar”.
“Kamu tak sayang abah ke?”.
Mana ada!
Dia bukan kisah pun.
Kita la tu yang banyak drama tu. Sikit-sikit nak kecik hati. Sikit-sikit nak touching. Sikit-sikit nak merajuk. Anak taknak makan ikan goreng kita pun nak sedih.
Ceit!
Jadi, siapa best?
Bapak!
Dan secara psikologinya~~
Budak-budak ni akan dengar, ikut, patuh dan taat pada sosok yang dia senangi dan menyenangi dia.
Yang main dengan dia, layan dia, boleh kawtim dengan dia, boleh bagi apa dia nak, boleh berlebih kurang, boleh buat dia seronok.
Sebab tu di usia begini~~
Dia dengar cakap cikgu.
Dia suka nak main dengan kawan.
Sebab golongan ni tak macam mak.
Lebih dari guru disiplin kadang tu.
Jadi salahkah kita?
Tak!
Kita adalah penstabil keadaan.
Ying-Yang.
Kalau semua boleh, tak bagus juga.
Kalau semua sporting, rosak juga.
Kalau semua nak ikut, bahaya juga.
Jadi adakah kita tak best?
Tak!
Kitalah mak yang best dalam tak best!
Asal jangan jadi naga selalu sangat dah
la mak. Takut lubang idong kau berasap. Huduh tau!?
Sumber: Siti Suryani Yaakop
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Penting! Tadika Mahal Tidak Menjamin Anak Pandai. Nasihat Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Ini Ada Benarnya
![Penting! Tadika Mahal Tidak Menjamin Anak Pandai. Nasihat Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Ini Ada Benarnya](https://cdn.majalahpama.my/2018/02/Untitled-design4-2.jpg)
Keinginan mempunyai anak yang pandai tidak semestinya belajar di tadika yang mempunyai yuran mahal. Semua ini bergantung kepada cara pembelajaran dan guru yang mengajar di tadika berkenaan.
Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr Bustam Kamri yang merangkap Dekan Sekolah Sains Sosial,Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM) mengakui bahawa tadika yang bagus dan berkualiti mendidik kanak-kanak membaca terletak kepada kemahiran guru yang mengajar.
Tadika yang mahal belum tentu dapat menjamin hasil yang dikehendaki oleh ibu bapa yang mengharapkan anaknya boleh membaca. Kualiti guru terletak kepada kelayakan keilmuan dan pengalaman mengajar kanak-kanak. Guru perlu mendapat pengetahuan pendekatan dan teknik mengajar membaca kepada kanak-kanak.
Apa yang jelas, guru perlu peka dengan kebolehan dan keupayaan setiap kanak-kanak di tadika.
Tumpuan perlu diberikan kepada kanak-kanak yang tidak mempunyai kebolehan membaca mengikut perkembangannya.
![Penting! Tadika Mahal Tidak Menjamin Anak Pandai. Nasihat Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Ini Ada Benarnya](https://cdn.majalahpama.my/2018/02/Untitled-design6.jpg)
8 TIP BANTU ANAK MEMBACA
Dr Bustam menyenaraikan lapan panduan seharusnya pihak tadika lakukan. Apabila sudah tahu mengenai lapan panduan ini, ibu ayah, boleh tanya kepada pihak tadika, bagaimana corak pembacaan di tadika.
1.Aktiviti membaca di tadika hendaklah dipelbagaikan supaya dapat merangsang kanak-kanak untuk belajar membaca.
2.Cara pendekatan mengajar membaca juga penting untuk menghasilkan kanak-kanak yang boleh membaca dan memahami apa yang dibaca.
3.Kaedah membaca secara menyeluruh, fonetik atau membaca terus hendaklah disesuaikan dengan latar belakang kanak-kanak yang berbeza.
4.Masalahnya kadangkala pihak guru yang mengajar tidak sedar dan menganggap semua kanak-kanak adalah sama minat, kebolehan, keupayaan dan pencapaiannya.
5.Bahan bacaan yang disediakan oleh tadika hendaklah dapat menarik perhatian kanak-kanak. Pemilihan bahan bacaan hendaklah disesuaikan dengan peringkat umur, minat dan kebolehan kanak-kanak yang pelbagai latar belakang.
6.Membaca hendaklah disusuli dengan aktiviti yang mempunyai perkaitan dengan bahan yang dibaca dan memberi pengalaman bermakna kepada kanak-kanak.
7.Persekitaran membaca di rumah adalah penting sebagai lanjutan aktiviti belajar membaca di tadika. Ibu bapa dinasihatkan mengambil tahu dengan bertanya pengalaman kanak-kanak kegiatannya semasa di tadika.
8.Berikan galakkan kepada anak untuk terus membaca. Ibu bapa jangan merasa kecewa apabila anaknya belum boleh membaca. Dijangka semua kanak-kanak apabila telah mencapai kematangan dalam lingkungan usia sembilan tahun boleh membaca dengan lancar sekiranya diberi bimbingan yang sesuai mengikut keperluan kanak-kanak.
![Penting! Tadika Mahal Tidak Menjamin Anak Pandai. Nasihat Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Ini Ada Benarnya](https://cdn.majalahpama.my/2018/02/35794804_l.jpg)
APA ITU TADIKA KERAJAAN DAN TADIKA SWASTA
Di negara kita terdapat dua jenis tadika iaitu tadika bantuan kerajaan iaitu kelas prasekolah di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Biasanya kelas prasekolah ini terdapat di dalam kawasan sekolah rendah. Ibu bapa perlu mendaftar lebih awal di prasekolah berkenaan.
Selain itu Ibu bapa boleh memilih kelas tadika yang dianjurkan oleh Kementerian Kemajuan Masyarakat dan Luar Bandar iaitu kenali sebagai tabika KEMAS. Biasanya tadika ini berada di kawasan luar bandar. Manakala tadika anjuran Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) berada di kawasan bandar. Penubuhan tadika KEMAS dan tadika JPNIN bertujuan untuk membantu keluarga yang berpendapatan rendah . Oleh kerana prasekolah dan tadika ini anjuran kerajaan maka yuran yang dikenakan amat minima sesuai dengan kemampuan keluarga berpendapatan rendah.
![Penting! Tadika Mahal Tidak Menjamin Anak Pandai. Nasihat Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Ini Ada Benarnya](https://cdn.majalahpama.my/2018/02/Untitled-design7.jpg)
Sekiranya ibu bapa berkemampuan dan tidak mahu menghantar anaknya ke tadika bantuan kerajaan mereka boleh memilih menghantar anak ke tadika swasta. Biasanya pengusaha tadika akan mengenakan yuran pada setiap kanak-kanak. Kadar yuran tidak sama pada setiap tadika. Perbezaan yuran bergantung pada keadaan di tadika. Ibu bapa boleh mengagak dengan melihat keadaan fizikal dan bangunan di tadika secara tidak langsung akan menggambarkan bayaran yuran yang bakal dikenakan. Sekiranya di luar kemampuan adalah dinasihatkan menghantar anak ke tadika bantuan kerajaan.
KELAYAKAN TENAGA PENGAJAR ATAU GURU
Guru tadika perlu mempunyai kelayakan dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Biasanya guru-guru di Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Mereka ini terlatih khusus dalam mengajar kanak-kanak di tadika. Kurikulumnya dibina bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak.
Setiap kelas prasekolah akan menggunakan kurikulum yang sama di seluruh negara. Begitu juga dengan kelas tadika anjuran KEMAS dan JPNIN juga menggunakan kurikulum yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Bezanya kebanyakan guru yang mengajar di tadika KEMAS dan JPNIN berkelulusan diploma pendidikan awal kanak-kanak. Mereka juga mendapat latihan khusus untuk mengajar kanak-kanak di tadika.
Manakala guru-guru di tadika swasta terdapat berbagai kelayakan akademiknya. Pengusaha tadika yang berkemampuan akan mengaji guru yang berkelulusan sarjana muda dan juga diploma dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Sekiranya pengusaha kurang berkemampuan akan mengaji guru yang berpengalaman dengan kelulusan lebih rendah daripada diploma iaitu kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia. Walau bagaimana pun guru-guru di swasta mendapat pendedahan kursus pendek yang dianjurkan oleh badan swasta dan kerajaan. Mereka juga perlu mematuhi syarat mengikuti garis panduan kurikulum yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Kesimpulannya, tadika mahal atau tidak bergantung kepada sistem pembelanjaran di tadika itu. Misalnya, jika tadika itu murah yurannya, tetapi guru-gurunya berpengalaman sudah tentu banyak ilmu pendidikan yang boleh digunapakai untuk mendidik kanak-kanak. Yang penting, pastikan tenaga pengajarnya berkualiti dan mempunyai sijil dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI