Secara umumnya, ibu hamil memerlukan penambahan 300 kalori/hari daripada biasa berbanding wanita yang tidak mengandung. Penambahan 300 kalori sehari amat penting diperolehi daripada makanan yang berkhasiat supaya ia boleh menyumbang kepada pembentukan dan perkembangan bayi. Ini kerana apa yang ibu makanan turut sama dikongsi oleh bayi dalam kandungan.

Semasa mengandung, apa sahaja yang anda makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi anda.

 

Jika anda mengalami alahan yang teruk dan tiada selera makan pada trimester pertama, pastikan anda cara jenis makanan yang boleh diterima tekak. Sebaiknya yang berkhasiat dan dapat memberi khasiat kepada bayi dalam kandungan. Bagi yang mengalami alahan yang mencapai trimester kedua sehingga bersalin, pastikan anda tetap makan makanan berkhasiat. Biar sedikit tetapi kerap.

Artikel Menarik: [Tekak Loya & Badan Lenguh Sepanjang Mengandung, Ibu Sanggup Hadap Demi Anak!]

7 panduan mengenai nutrisi yang diperlukan oleh ibu-ibu hamil:

1.Vitamin B kompleks – menjaga sistem otot, saraf dan jantung, supaya berfungsi dengan normal.
Sumber makanan: Birijin, kekacang, sayur hijau, produk tenusu (susu), telur dan bijirin.

IKLAN

2.Vitamin D – untuk pertumbuhan dan pembentukan tulang bayi.
Sumber makanan: Minyak hati ikan, susu dan kuning telur.

3.Vitamin E – bagi pembentukan sel-sel darah merah yang sihat.
Sumber makanan: Gandum, kekacang, minyak sayur dan sayur hijau.

4.Protein – sumber zat pertumbuhan sel.
Sumber makanan: Daging, kekacang, ikan dan telur.

5.Asid folik– untuk perkembangan sistem saraf, dan sel darah. Keperluan asid folik semasa tempoh kehamilan adalah 800 mcg sehari terutamanya pada 12 minggu pertama kehamilan. Kekurangan nutrien ini boleh membawa kepada gangguan pembentukan otak yang boleh menyebabkan kecacatan pada susunan saraf atau pun otak bayi.
Sumber makanan: Bayam, brokoli, pisang dan tomato.

Artikel MenariK: [Hati Kuat Rasa Diri Pregnant, Buat UPT Satu Line Je. Remuknya Hati Tuhan Yang Tahu]

6.Zat besi – mengelakkan berlakunya anemia di kalangan ibu mengandung.
Sumber makanan: Bayam, kangkung, daging dan hati.

7.Kalsium – bagi proses pembentukan tulang, dan gigi bayi serta menghalang ibu dari mengalami osteoporosis.
Sumber makanan: Sayur hijau, kekacang, susu dan produk tenusu.