Bukan senang nak kekalkan bekalan susu yang mencukupi buat bayi kita. Bukan hanya makan makanan sihat dan minum air secukupnya sahaja bahkan kena usaha lebih untuk dapatkan susu yang meriah buat anak kita.

Bagi mama yang baru pertama kali merasa menyusukan anak pasti rasa tertekan untuk hasilkan susu yang banyak dan kalau mengepam rasa puas hati berganda bila lihat hasil susu penuh satu botol. Rasa satu kepuasan dan semangat untuk terus mengepam setiap hari. Tak gitu?

Bagi Dr Afifah Hidayah Tawfek, isteri kepada penyanyi Nubhan, amalan pemakanan yang sihat menjadi amalan sejak dulu lagi. Bukan itu sahaja bahkan dia juga mengamalkan beberapa petua untuk pastikan susunya melimpah ruah buat si comel Aaffan yang kini berusia 3 bulan.

Saya amalkan rebusan berries, kurma merah, herba yok chu, barli, chia seed dan juga longan setiap hari. Saya rebus dan minum setiap hari. Selain itu paling penting kena amalkan makanan sihat dan segar. Saya juga amalkan biskut milk booster yang banyak di pasaran dan banyak minum air mineral.

Rutin pam susu pula, memang kalau boleh saya ikut jadual tepat tapi bergantung pada kesibukkan kerja. Pam susu like my bestfriends.

Alhamdulillah setakat ni stock susu saya cukup sebab anak dah no 2 kan, saya mula start buat stock seawal seminggu lepas beranak demi nak cukupkan stok susu buat Aaffan.

“Vaksin Ni Mesti”


Dalam pada itu, doktor cantik ini juga sempat berkongsi mengenai pengambilan vaksin pada anak-anaknya.Tidak akan melepaskan peluang sebaliknya menjadikan vaksin sebagai aktiviti wajib bukan hanya untuk anak-anaknya, bahkan untuk anak-anak lain juga.

Baru je lepas vaccine baby Aaffan 3 bulan. Bagi saya vaksin ni mesti. Wajib. Sebabnya kita sekarang tak macam dulu, perhubungan kita dengan orang lain meluas, malah kita jumpa macam-macam orang setiap hari.

Kita bawa anak kemana saja kita pergi. Mak-mak sekarang pula suka pergi mall kalau hujung minggu, bawak anak pergi main indoor playground. Not like the old days, main dekat luar, where toys kene panas matahari.

Anak-anak kita bercampur dengan ramai budak lain di sekolah, di taman, di shopping mall, sangat terdedah dengan macam-macam penyakit. Tak kiralah penyakit dalam negeri sendiri atau di luar negara, sekarang pendatang asing pun dah ramai dekat Mall, bukan macam orang dulu-dulu, anak dijaga ibu.. duduk rumah sahaja dan main dengan anak-anak yang duduk sekampung. Jadi, adalah lebih baik cuba vaksinkan anak-anak kecil kita untuk pencegahan.

Anak-anak saya, selain vaksin, Aaffan dan Aafiya juga minum susu ibu. Malah saya pun makan vitamins. Susu ibu antara pelindung terbaik untuk anak. Jadi ibulah kena lebih prihatin tentang pengambilan makanan lebih sihat.

Kalau Aaffan dan Aafiya demam, memang saya akan makan vitamins lebih… selain makan ubat doktor.

Jadi mama papa kena lebih alert mengenai vaksin ini. Jangan terlepas pandang vaksinkan anak-anak kita. Ikut jadual yang ditetapkan oleh klinik kerajaan dan jangan culas untuk mendapatkan rawatan setiap kali tiba waktunya. Jangan jadikan kesibukan sebagai alasan.

Kesian anak-anak kita. Susu ibu pun kena diteruskan dan kalau nak stok cantik dan meriah, bolehlah usahakan cara doktor kita ni. Anak kita juga yang dapat kebaikannya nanti. Vaksin dan susu ibu kena seiring, barulah anak sihat. Hati itu pun makin senang.

Kredit Foto: @nubhan.ahamad & @fia_tawfek

Tinggalkan Komen