Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak-anak bagi orang Muslim. Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak-anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak-anak bila mereka dah mula bersekolah.

Selain daripada aqiqah, mencukur rambut dan memberi nama, berkhatan antara sunnah Nabi SAW yang dilakukan pada hari ke-7 kelahiran. Jadi kalau nak khatankan anak pada usia 7 hari selepas kelahiran mereka amatlah digalakkan.

IKLAN

Seperti perkongsian seorang ibu Nor Izura Mohd Salleh menerusi Kelab Ibu Mengandung Malaysia (KIMM) yang bercerita tentang anaknya yang disunatkan ketika usia baru masuk 3 bulan.

Menurutnya juga oleh kerana keadaan kemaluan anaknya yang ‘buta’ doktor menyarankan untuk mengkhatankan si kecilnya lebih awal kerana bimbang dengan kemungkinan seperti kencing berdarah, jangkitan pada air kencing dan banyak lagi.

Berikut adalah perkongsian yang dibuat:

Nama saya IMAN ZARIF AKRAM. Saya dah bersunat ketika menghampiri usia 3 bln! Alhamdulillah 

Saya sekadar ingin berkongsi pengalaman saya bersunat di awal usia. Manalah tau, ada kawan2 yang nak sunat awal cam saya jugak nanti.

10/1/2020
Saya ke klinik Salam di Seksyen 7,Bangi. Mami saya dah set appointment dgn Dr Affandi sbb nak tgk sama ada saya sesuai disunatkan atau tidak (cek bebird). Bila Dr cek, Dr ckp saya boleh bersunat dan memang perlu bersunat awl sbb bebird saya buta. Beberapa kemungkinan penyakit spt kencing berdarah, jangkitan pd air kencing, sakit ketika kencing, dll sekiranya tidak bersunat awal (kemungkinan)

IKLAN

17/1/2020
Saya sepatutnya bersunat pada waktu petang tapi terpaksa ditangguhkan ke waktu mlm (9.00 mlm) atas hal2 yg tak dpt dielakkan. Maka, malam tu saya ke klinik dgn confidentnya.

Masuk dalam bilik operasi, Dr Affandi menerangkan prosedur berkhatan kepada mami didi saya sebelum memulakan proses berkhatan. Saya telah disuntik ubat bius 5 kali di kawasan sekitar bebird. Nanges la jugak time tuh, tapi takla meraung teruk. Sblm proses memotong bebird, dr minta mami saya pegang tangan takut saya menangis atau jadi agresif.. Tp alhamdulillah, sy steady ja. Kuatkan saya? 

Sebelum keluar, Dr memberi penerangan tentang cara penjagaan saya. Antaranya ialah:

  1. Pakai pampers dgn longgar supaya bebird saya kurang sakit.
  2. Kerap menukar pampers saya bagi mengelakkan jangkitan pd bebird. Dr menyarankan saya menukar pampers setiap kali selepas kencing. Kalau berak, lagi la wajib tukar 
  3. Setiap kali tukar pampers, mami kena sapu ubat antiseptik di sekeliling bebird saya dgn kapas sebelum menyapu dgn losyen. Ini bagi mengelakkan berlakunya jangkitan/ nanah di bebird saya.
  4. Bebird saya kena rendam dgn ayaq garam (3/4 cawan) dlm 10-30 minit setiap kali mandi.
  5. Dr suruh letak ubat bontot kalau saya nanges.

Mlm pertama saya tidur, mmg saya xdpt tidoq lena sgt sbb mami lupa cucuk ubat bontot. Sian saya 

18/1/2020
Saya bangun dengan gembiranya mcm tiada apa2 yg berlaku. Pagi tu saya mandi macam biasa.

Ptg tu, sy start rendam bebird dgn ayaq garam. Alhamdulillah, saya tak nanges.

Mami follow ja apa yg Dr suggest. Pasal pakai pampers longgar, sapu ubat semua

20/1/2020
Saya kena jumpa Dr Affandi sekali lagi. Mami bgtau dr yg satu jahitan dah tanggal, satu jahitan lagi dah otw nk tanggal, dan satu lagi jahitan masih utuh kat situ.
Alhamdulillah, bebird saya cantik dan tak dak jangkitan. Dr cuma bgtau, yg di sekeliling kwsn bebird yg dipotong tu ada air bisa (selaput berwarna kelabu). Dr ckp, sepatutnya air bisa tu perlu dibersihkan/dibuang selepas sesi rendaman ayaq garam. Kiranya sblm pakai pampers n bebird tgh lembut, kena cuci buang. Dr turut ajar mami saya cara cuci selaput ayaq bisa tuh.

Mami mintak tambah ubat bontot sbb kesian kt saya, takut saya xselesa. Masa bersunat aritu, dr bg 3 ketol ja. Ubat bontot mami bagi waktu siang sekali n mlm sekali sblm tdoq.

23/1/2020
Alhamdulillah, benang terakhir tertanggal lepas rendam ayaq garam masa mandi pagi tu. Bebird saya pon dah nampak elok cantik. Mami continue pakai losyen kat sekeliling bebird saya.

Masa hari ke6 ni, saya dah pakai pamper cam biasa sbb luka dah alhamdulillah, sembuh elok.

Itu ja perkongsian saya utk kali ini. Moga dapat dijadikan panduan buat kawan2 saya yang ingin bersunat awal, insya Allah.

Oh lupa nak bgtau, saya dapat sijil TAHNIAH haritu sbb saya dah bersunat. Nnt kena tampal dlm bilik la jawabnya 

***Sedikit nota/peringatan***
Masa tidur, pastikan letak alas/ lapik kerana kemungkinan berlakunya kebocoran adalah tinggi (pampers pakai longgar).

Ramai yg bertanya kos bersunat baby.. Kos bersunat di klinik salam, bdr baru bangi ialah RM300 bg bayi berumur sethn ke bwh.

Sumber: KIMM & Nur Izura Mohd Salleh