Syawal bakal menjelang dua minggu lagi. Meriahnya kalau dapat disambut dengan keluarga. Perihal giliran pulang ke kampung ini kadang kala menjadi isu besar yang boleh menyebabkan perselisihan faham.

Siapa tidak mahu menyambut hari raya di samping keluarga sendiri. Namun kalau suami ada ihsan kepada isteri, ia tentunya tidak menjadi masalah. Perkongsian daripada seorang bapa, Firdaus Shakirin ini boleh dijadikan panduan.

Tahun Depan Rumah Suami

“Tahun ni rumah suami, tahun depan rumah isteri…”

Giliran balik raya…

Kebiasaannya setiap kali nak raya, maka akan keluarlah posting-posting tentang giliran balik raya…

“Giliran balik raya ni sebenarnya adalah sesuatu yang tak wujud dan ianya atas konsep ihsan seorang suami kepada isteri…”katanya…

Betul, tepat, konsep ihsan, jadi suami tidak wajib ikut kehendak isteri utk beraya di kampung isteri…so,

“Tahun ni rumah suami, tahun depan rumah suami, tahun 2021 rumah suami, tahun 2099 rumah suami”

Konsep ihsan dalam rumah tangga

Mari kita tgok beberapa konsep ihsan isteri dlm rumahtangga kita…

Isteri wajib tak buat kerja-kerja rumah?

Tak wajib, tapi disebabkan dia nak jadi isteri yang baik, dia faham yg suami dia letih mencari rezeki, dia faham yg suami dia xde masa utk buat, maka dia buat…tugas isteri hanyalah melayani suami sahaja, ini kewajipan dia, bukan keje2 rumah…ini ihsan isteri ke atas seorang suami..

Isteri wajib bekerja tak?

Tak wajib…tempat isteri sepatutnya dimana? Dirumah…jadi kenapa isteri bekerja? Menolong membantu meringankan beban suami dlm menguruskan rumahtangga…meringankan beban, bukannya mengambil alih beban…ada x isteri tolong bayar bil utiliti tiap2 bulan? ada x isteri kongsi bayar ansuran rumah, ansuran kereta? ada, dan bilamana dia buat smua tu, dia tolong bayar, itu ihsan isteri ke atas seorang suami…klu suami dia mampu, dia xperlu utk buat smua tu…dia hanya duduk dirumah tgok samarinda…

Isteri ada hak tak ke atas duit gajinya?

Ada, hak sepenuhnya, hak total…suami boleh guna duit isteri x? Klu isteri izinkan dan redha, boleh…klu dia tak izinkan, dan tak redha, xbleh…ada x isteri beli brg dapur dgn duit dia sendiri? bli baju dgn duit dia sendiri? bli ubat dgn duit dia sendiri? Ada…ganti tak duit2 yg isteri belanjakan tu? Kena ganti sbb menyediakan makan minum, pakaian dan perubatan itu tugas suami…isteri rela dan redha guna duit dia utk bli brg2 dapur, pakaian, perubatan atas asbab ihsan isteri ke atas seorang suami.

Isteri wajib tak jaga org tua suami?

Tak wajib…klu dia jaga dikira apa? Ihsan…kewajipan menjaga org tua suami itu terletak dibahu suami dan adik beradiknya…abg suami, kakak suami, adik suami, ini smua adalah anak dan sebagai anak mereka perlu berbakti kpd org tua mereka…kenapa isteri jaga org tua kita? Sebab kita xbleh nk jaga, kita kena kluar bekerja…maka satu lagi konsep ihsan isteri ke atas seorang suami…

Setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, berlambak-lambak ihsan seorang isteri kepada seorang suami dan seorang isteri memerlukan ihsan seorang suami hanya 2 KALI SETAHUN, iaitu pada Hari Raya Aidilfitri & Hari Raya Aidiladha…

Itupun selang-selang, bukan setiap tahun dapat balik beraya rumah orang tuanya…

Ihsan isteri sudah cukup banyak untuk suami

Ihsan seorang isteri tu cukup byk kpd seorang suami, makanya, cubalah bersikap adil dgn meletakkan sesuatu itu kena pd tempatnya…kalau dipersetujui tahun ni rumah kita, maka hormatilah persetujuan itu dan tahun depan rumah dia plak…jgn tiba2 berdalih, bagi alasan, cuba utk tidak balik ke rumah org tuanya…

Suami yang sedar akan apa yang isterinya dah buat utk dirinya, dia akan ikut giliran seperti yg dah dipersetujui bersama…bersikap adil dan berihsan kpd si isteri…

Dia bukan anak yatim piatu, dia pun ada mak bapak dan dia pun nak beraya dgn mak bapak dia selagi mak bapak dia masih hidup…Faham deh?

Nota kaki : Tu la, dulu org suh kawin jiran sebelah, xmau…nk jgak org jauh2 sbb nk ada feel ‘balik kampung’ konon…nah, padan muka…hehe

Sumber: Firdaus Shakirin

Tinggalkan Komen