Memang diketahui, kaum wanita dapat berfikir tentang pelbagai hal dalam satu masa. Kaum lelaki pula lebih tenang dan selesa memikirkan tentang satu hal pada satu masa. Bahkan ketika otak sedang berehat pun, terdapat perbezaan antara kaum wanita dan lelaki.

Perkongsian oleh Dr Taufiq Razif melalui penulisannya di laman Facebook sangat menarik. Perbezaan otak wanita dan lelaki ketika sedang berehat dapat dilihat menerusi foto yang dikongsikan.

Ikuti penulisan ini.

Cuba tengok perbezaan gambar otak lelaki dan otak wanita semasa mereka sedang BEREHAT.

Otak laki ni kalau tengah rehat, memang dia rehat habis. Kalau otak perempuan, kalau tengah rehat pun dia akan aktif.

IKLAN

Sebab tu wanita ni kalau tengah stress atau tengah penat, mulut akan makin laju bercakap. Kadang makin dia penat makin dia banyak menyembang.

Laki pulak annoying. “Eh awak bukan kata nak rehat ke? ” terpinga pinga si isteri sebab memang itulah cara KEBANYAKAN WANITA berehat. Kebanyakan tau, bukan semua.

So jangan marah isteri kita kalau lepas dia dah urus anak anak atau baru habis mengemas dapur tu dia duduk sebelah kita, dia bukak handphone sambil scroll Shopee tapi mulutnya terkumat kamit cerita bab zaman silam, zaman lampau, isu semasa, cerita muda mudi, cerita jiran sebelah dan bermacam lagi cerita.

Artikel Lain: [Jangan Solat Sendiri, Ajaklah Pasangan Bersama. Ini Saat Romantik Untuk Suami Isteri]

Sebagai lelaki dan suami mithali, buat buatlah dengar sekalipun tak masuk otak pun apa yang dia sembangkan. Bagilah walau anggukan kecil sekalipuan tanda kita menghargai luahan hati si dia. Sesungguhnya ianya akan sangat membantu si dia untuk berehat dan ‘release tension’ dia kerana mendengarkan perbualan dan luahan hati pasangan adalah sejenis Listening Therapy.

Selain perkongsian ini, Dr Taufiq juga ada menulis tentang bagaimana wanita dan lelaki menggunakan otak mereka:

Lelaki lebih banyak guna sisi otak yang sama. Perempuan pula lebih banyak guna kedua dua belah sisi otak.

Tu kenapa lelaki lebih fokus. Kalau kita minta tolong laki kita kemas kain, memang dia kemas kain je. Kalau suruh dia masak ikan, memang dia akan tunggu tercongok je sampai la ikan tu betul betul masak.

Artikel Lain: [Suami isteri Selalu Bermanja & Saling Bercinta, Rahsia Kurus Paling Mudah!]

 

Perempuan ni kalau masa tengah masak ikan tu la dia boleh cuci pinggan, angkat kain, mop lantai dan kadang kadang tu sempat ‘add to cart’ barang kat shopee lagi.

Indahnya perkahwinan kalau kita boleh belajar tentang psikologi dan fisiologi diri sendiri dan pasangan kita ni kan?