Kenapa ganjaran syurga bagi isteri yang solehah…? Sebab ianya setimpal untuk setiap apa yang mereka dah pun lakukan dalam perjalanan menjadi isteri yang solehah. Allah SWT memberi ganjaran ini sebagai balasan untuk setiap kesabaran, ketabahan, kekecewaan, penderitaan dan pengorbanan mereka ketika bergelar isteri.

Zaman sekarang ni, nak jadi isteri yang baik pun susah, apatah lagi isteri yang solehah.
Apa penghalangnya…? Nak faham suami, nak penuhi keinginan suami, nak layan suami yang mana tak pernah mencukupi dan mensyukuri atas apa yang isteri dah korbankan, dah ketepikan kehendak sendiri, dah sampahkan perasaan sendiri semata-mata untuk mengutamakan suami berbanding perkara-perkara yang lain-lain lagi.

End up, isteri jugak yang dipersalahkan. Tak pandai jaga suami, tak pandai layan suami.
Cita-cita isteri hanyalah satu, jadi solehah then masuklah mana-mana pintu syurga yang dia kehendaki. Tapi macam mana nak solehah pada pasangan yang tak soleh?

IKLAN

Macam mana nak solehah pada pasangan yang tak bagi nafkah. Macam mana nak solehah pada pasangan yang langsung tak membantu dalam urusan kerja-kerja rumah. Macam mana nak solehah pada pasangan yang sembahyang pun tidak.

Macam mana nak solehah pada pasangan yang curang dan tidak pernah memanfaatkan langsung peluang demi peluang..Macam mana…? Nak jadi baik dengan pasangan macam ni pun susah, apatah lagi solehah.

Bukan senang..isteri bertarung dengan perasaan sendiri…nak terus jadi baik, nak terus buat baik, tapi ujiannya bukan calang-calang, terpaksa mengadap jugak pasangan macam ni dalam perjalanan menjadi isteri yg baik.

Maka, sebab tu tak ramai yang mampu untuk teruskan bila mana lebih banyak dosa berbanding pahala dalam rumah tangga yang dibina. Mengundur dari teruskan kerana semakin lama dibiarkan, semakin jauh dan hilang title solehah tu.

Kredit: Firdaus Shakirin

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)