Penggunaan kiri dan kanan badan penting untuk proses menyalin (dalam menulis) dan keberdikarian kanak-kanak.

Jika anda perasan, bayi di usia 3 bulan sudah mula memasukkan tangannya ke dalam mulut. Kebiasaannya, bayi mula memilih tangan yang mana satu dia nak masukkan ke dalam mulut. Proses ini berlaku dalam keadaan “symmetrical” atau simetri; di mana bayi tahu dia ada dua bahagian badan; iaitu kiri dan kanan lalu dipilih untuk dibawa ke tengah badan untuk dihisap tangannya.

Semakin meningkat usia, semakin dia dah mula “nampak” persekitarannya dengan jelas, dia akan mula mengutip.

TOLONG JANGAN HALANG BAYI MEMASUKKAN OBJEK KE DALAM MULUTNYA. KITA HANYA PERLU PANTAU APA YANG DIKUTIP, BUKAN HALANG!

Sebab…kat sini ada satu “kebesaran” ciptaan Tuhan yang kita tak nampak. Bayi yang mengutip dan memasukkan barang ke dalam mulut ni dia “nampak” objek, lalu dia pilih untuk pegang objek tu dengan tangan yang dia sendiri pilih. Dia dah start tahu dah: satu tangan dia akan capai barang, kemudian satu tangan lagi akan sokong pegangan untuk masukkan barang tersebut ke dalam mulut. Kalau perasan kat sini, yang mencapai tu adalah tangan dominan, yang menyokong tu adalah tangan yang tidak dominan.

Penting dia decide tangan mana dia nak capai dan pegang barang sebab dia nak guna ni nanti masa proses menulis, pegang gunting, pegang pisau, sapu jem atas roti, sikat rambut, dan sebagainya bila dia membesar kelak.

Proses ini dinamakan sebagai “laterality”; iaitu menjadikan satu bahagian badan sebagai dominan dan bila dah ada satu bahagian dominan, satu lagi bahagian badan akan digunakan untuk menyokong apa sahaja “kerja” yang dijalankan oleh bahagian dominan ni tadi.

Kiri dan kanan badan kemudiannya “bekerjasama” lagi dalam proses MERANGKAK.
Sebab tulah merangkak tu WAJIB!

Tak ada istilah “cepat jalan” bagi seorang kanak-kanak ya! Merangkak tulah proses paling kritikal untuk kanak-kanak. Wajib buat!

Kredit Gambar: Google

LAGI LAMA MERANGKAK, LAGI BAGUS!

IKLAN

“Alah, dulu saya tak merangkak…ok je. Takde apa masalah pun!”

Memang takde masalah sebab semakin membesar, kita banyak guna badan kita untuk buat aktiviti fizikal. Dulu kita ada persekitaran yang memberangsangkan untuk kita bergerak. Selagi belum tiba waktu Maghrib,selagi itulah kita bergerak tanpa henti bermain dengan rakan-rakan. Anak-anak zaman sekarang macam itu ke?

Sebab itulah sering menjadi kerisauan bagi saya apabila anak-anak kurang merangkak atau tidak langsung merangkak di zaman ini. Zaman di mana keluar bermain di luar rumah sudah tidak lagi selamat dari segi keselamatan, cuaca, & penyakit berjangkit. Namun, ini bukan alasan untuk anda tidak “menggerakkan” anak anda.

Walau hanya di rumah, pastikan kanak-kanak menggunakan kesemua otot dan sendi badan dia untuk bergerak. Dengan bergerak, badan mula sedar adanya kawasan kiri, kanan, atas dan bawah yang membantu banyak proses akademik dan keberdikarian bila dah besar nanti. Jangan tunggu anak besar baru nak bergerak!

Kredit Gambar: Google

FASA MENCONTENG ADALAH FASA ASAS MENYALIN!

Haaaa ni confirm ramai yang tidak akan percaya bahawa menconteng itu adalah antara fasa awal menyalin kat buku.

Selain daripada kena tiru pergerakan & Bahasa orang dewasa (fasa “imitation” yang bermula di usia 8 bulan lagi)….fasa menconteng tu sendiri sebenarnya merupakan fasa awal kanak-kanak nak mula menyalin. Ketika menconteng, kanak-kanak belajar ada “banyak kawasan” untuk diterokai. Maka, pada waktu inilah, pantang nampak dinding yang kosong, maka pastinya mereka mula bereksperimentasi dan meneroka kawasan dinding melalui contengan.

IKLAN

Menconteng; selain daripada meneroka kawasan kiri,kanan, atas dan bawah….ianya juga adalah merupakan satu bentuk interpretasi emosi dan perasaan.

Kerana itulah, dalam bidang Psychology, melukis dijadikan satu terapi bagi mereka yang mempunyai masalah psikologi dan emosi melalui cabang “Art Therapy”.

Untuk kanak-kanak, menconteng membantu mereka membina keyakinan diri, memberi ruang ekspresi diri dan juga memberi ruang untuk mereka “menyalin semula” apa yang mereka lihat dan rasa di persekitaran mereka.

Kredit Gambar: Google

JADI, ANDA RASA NAK HALANG ANAK ANDA DARI MENCONTENG?

JANGAN HALANG! Hargai “hasil karya” mereka. Fikirkan cara bagaimana anda boleh galakkan anak anda menconteng. Tampal kertas mahjong di dinding, catkan dinding rumah dengan cat yang mudah padam, atau “merelakan” sahaja dinding rumah dijadikan kawasan contengan anak-anak. Terpulang. Fikirkan cara.

Percaya atau tidak, jika anda beri laluan kepada mereka untuk menconteng, sehingga usia mereka meningkat ke 3 tahun, mereka sudah mula mengenali objek dan warna sekeliling. Waktu ini, mereka sudah boleh meniru objek yang ada dengan menggabungkan garisan-garisan di atas kertas, bercerita mengenainya, dan mula membentuk tangan yang dominan dalam memegang pensil.

IKLAN

Kiri dan kanan badan sudah diketahui oleh anak anda pada waktu ini. Solid dan concrete dalam pemikirannya.

Kredit Gambar: Google

Jadi, bila di usia 5 tahun nanti, percayalah…disebabkan dia dah tahu kiri dan kanan badan, maka proses menulis dan menyalin menjadi lebih mudah. Ini kerana, pada waktu ini, apabila anak sudah tahu bahagian kiri dan kanan badan melalui semua fasa yang saya sebutkan di atas, jadi, kalaulah dia nampak sesuatu objek,tulisan atau lukisan berada dalam kawasan yang bertentangan dengannya (seperti di buku lain, papan hitam atau putih), sudah tentu dia tahu nak tuliskan/lukiskan semula, sama seperti apa yang dia lihat, tanpa terbalik sana sini pun.

Jelas, bukan? Kena faham ye…Allah tidak jadikan sesuatu perkembangan itu untuk dibanggakan “kecepatan” nya atau digusarkan “kelewatan” nya. Setiap fasa perkembangan yang Dia ciptakan di badan manusia itu sendiri ada kesannya untuk proses pembelajaran dan keberdikarian seseorang manusia.

Tapi…kenapa ada kanak-kanak yang masih terbalik terbalik menulis, “confuse” kiri dan kanan, masih belum ada tangan yang dominan terutamanya untuk menulis dan makan?

Kredit: Terapis Cara Kerja (Paediatrik) Liyana Raya

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?

Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents