Siapa kata suri rumah tak boleh ada duit sendiri. Jika pandai menyimpan, sedar-sedar boleh dapat beribu. Walaupun tiada pendapatan tetap seperti orang bekerja, sebenarnya lebihan duit ketika berbelanja tu boleh buat beli barang kemas atau digunakan ketika waktu terdesak.

Perkongsian ibu kepada tiga orang anak, Puan Salizawati binti Saleh sangat memberi inspirasi kepada golongan ibu. Apa yang penting mesti kena ada disiplin dan tak boros ketika berbelanja. Setiap hari jika dah beli apa-apa yang patut, lebihan baki tu mesti terus simpan.

Menurut Salizawati, sebelum menyimpan duit menggunakan kaedah packing kecil-kecil ini, sebenarnya dia seorang yang sangat boros. Biasalah orang perempuan jika ada duit kat tangan mesti akan ada je nak beli itu ini. Daripada saya membeli barang-barang yang tak penting baiklah simpan.

Jadi bermula bulan Oktober 2020, dapat idea untuk buat simpanan cara macam ni agar boleh berjimat. Sekurangnya hujung bulan bila kira duit tersebut, kita pula yang rasa teruja.

Maksud duit baki berbelanja ni adalah baki duit beli lauk, beli sarapan, beli kuih muih atau jika keluar beli makanan dengan suami, lebihan duit tu saya akan ambil dan simpan. Suami pun memang akan baki lebihan duit pada saya. Tak kisah RM1, RM5, RM10, atau RM20. Ikut pada nasib hari tersebut.

IKLAN

Apabila dah dapat duit baki belanja tersebut, akan dimasukkan dalam plastik kecil dan stapler siap-siap supaya saya tak boleh ambil dah. Sebab saya berpendapat, jika letak dalam dompet, mesti akan guna juga.

Itu sebab saya terus istiqamah buat cara stapler setiap hari supaya bila dah hujung bulan, kita buka dan kira akan rasa gembira. Setakat ini duit lebihan belanja yang saya simpan setiap bulan paling banyak dapat RM500. Paling sikit sebulan tu dalam RM300.

Contoh catatan yang dibuat setiap hari. Tulis siap-siap dalam buku

Hasil duit yang di simpan, saya dah boleh barang kemas dan keperluan keluarga. Memang kita nampak duit RM1 je banyak, tapi siapa sangka kan bila dah kumpul dapat beratus setiap bulan.

Dah setahun buat macam ni, memang automatik kita akan berdisiplin. Sebab kita akan tertunggu-tunggu hujung bulan untuk tutup akaun dan gunting paket plastik tersebut untuk kira.

Awal bulan saya akan buat simpanan baru pula. Begitulah seterusnya hingga hari ini. Insya-Allah mula bulan November ini, duit lebihan yang di simpan ini akan masuk dalam bank pula.

IKLAN
Hujung bulan gunting paket plastik dan kiralah hasilnya

Jadi buat suri rumah jangan rasa kita tak mampu. Tak kisah ada berapa pun duit, cuba mula simpan. Sikit-sikit pun, bila lama-lama kita kumpul pasti akan dapat banyak juga. Tak perlu ikut orang, boleh buat ikut kemampuan kewangan keluarga kita.

Macam duit syiling pun, kalau tak simpan, mesti letak merata jugakan. Jadi bila dah letak dalam botol atau tabung, sedar-sedar dapat juga beratus.

Kredit: Salizawati Saleh

Beli Cuoco Grade 420 Stainless Steel Knife Set

IKLAN
Cuoco Grade 420 Stainless Steel Knife Set

 

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!

Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/parents)