Kita sebagai ibu bapa teruja untuk pakaikan barut, hair band untuk anak. Tapi tak ramai yang tahu tentang kesan dan bila penggunaan barut, bedung, sedu dan hair band sehingga menyebabkan bayi tidak selesa. Ikuti perkongsian Doktor Erna;

BARUT, BEDUNG, SEDU DAN HAIR BAND

Ramai yang masih marah bila saya berkongsi tentang hal hal kesihatan wanita dan kanak kanak.

Tak apa, kita tak perlu bersetuju semua benda, kan? Saya sampaikan melalui ilmu saya sebagai seorang doktor sahaja

Tentang hal bedung;

Ada yang kata, di hospital juga bayi terus dibedung sejurus selepas lahir. Adalah itu juga salah?

Ok puan puan sekalian, adakah saya menyebut perkataan salah di dalam posting saya? Tak ada kan? Saya kata bukan keperluan.

Puan puan perlu faham. Bayi selepas dilahirkan terdedah kepada risiko untuk mendapat hypothermia iaitu di mana suhu badan adalah rendah dari yang normal. Nama pun baru dilahirkan kan. Jadi, sebab itu kita bersihkan dia, pakaikan dia baju dan bedung dia. Untuk elak berlakunya hypothermia.

Dan salah satu cara lain adalah dengan mendekatkan badan bayi tanpa apa apa baju dengan badan ibu sejurus selepas bersalin. Selain untuk mengeratkan ikatan ibu dan anak,teknik ini juga memberikan haba kepada bayi.

Selepas 24 jam, biasanya suhu badan bayi sudah normal. Jadi, di negara kita yang beriklim tropika ini, bila siang atau ada masa malam malam dengan suhu yang panas dan kering, tak perlu bedung pun tidak mengapa.

Sudah ramai rasanya doktor doktor dan pakar pakar kata yang angin tidak boleh memasuki badan manusia melalui kulit. Angin apa yang dimaksudkan oleh tuan tuan dan puan puan? Angin bayu? Angin kus kus? Oksigen? Angin apa?

Perut bayi menjadi kembung disebabkan oleh banyak faktor;
Contoh, tidak sendawakan bayi selepas menyusu, menyusu terlalu banyak, tidak cukup susu, bagi puting menyebabkan bayi hisap angin. Sebab itu, bila bayi kembung, kita cuba sendawakan dan belai lembut bahagian abdomennya.

Ok, boleh faham kan?

Bayi akan merengek bila mereka tidak selesa. Boleh jadi lapar, panas,sejuk, gatal badan, pampers penuh, berak, kencing atau mengantuk. Masa inilah peranan anda sebagai ibu bapa bermula. Ambil tahu apa yang buatkan bayi anda tidak selesa.

IKLAN

Sama seperti meletakkan tisu basah di dahi bila bayi sedu;

Adakah ianya perlu?
Tak perlu pun sebenarnya.

Sedu berlaku apabila bayi menyusu dalam keadaan tergesa gesa atau tidak hadam dengan betul atau terus melakukan aktiviti selepas menyusu atau tidak sendawakan dengan betul.

Cara yang boleh digunakan untuk hilangkan sedu adalah dengan memasukkan jari ke dalam mulut bayi atau sendawakan bayi. Biasanya sedu akan hilang dengan sendirinya.

Jika sedu berterusan sehingga berjam jam, bawa bayi anda berjumpa doktor.

Bolehkah bagi gripe water pada bayi?

Ingat, bayi di bawah 6 bulan tidak boleh diberi apa apa selain susu samada susu badan atau susu formula.

Tiada kajian spesifik mengatakan gripe water boleh menyembuhkan kembung dan sakit gigi. Jadi, berhati hatilah ya.

Tentang barut;

Untuk pengetuhuan anda, perut bayi dan kanak kanak memang sedikit buncit. Itu adalah anatomi normal mereka. Jadi, tak perlu risau.

Yang perlu risau adalah jika perut mereka keras, mereka menangis kerana sakit, mereka tidak selesa, ada peruhan pada najis mereka dan mereka tidak sihat. Jika ada ini semua, bawa berjumpa doktor.

Bayi perlu menyusu dengan kerap untuk membesar.
Tak perlulah pakaikan mereka barut. Bahagian abdomen mereka memerlukan ruang yang selesa selepas menyusu.

Janganlah pakaikan barut sehingga ke dada. Anda sendiri tidak selesa jika perlu pakai korset sehingga ke dada. Paling lama anda boleh pakai pun cuma beberapa jam sahaja.

Perhatikan dada anda sendiri semasa anda bernafas. Dada anda akan turun dan naik kerana itulah fisiologi badan kita. Sama seperti bayi, malah mereka lebih memerlukan suasana yang selesa, untuk bernafas, semasa makan, semasa berheat, semasa tidur dan semasa membuat aktiviti.

Sebab itu barut bukanlah satu keperluan pun. Biarlah bayi anda selesa.

Ada yang kata pakai barut untuk sukat susu bayi?
Peliknya dengan ajaran merapu sebegini. Bagaimana anda boleh terpedaya semudah ini?
Sukat susu bayi dengan barut? Lawak kan? Untuk apa sukat?
Bayi memang perlukan susu sebagai makanan dan minuman dia.

Bila saya cakap, bagi lah susu ibu sepenuhnya. Itukan sunnah.
Tapi tak ada pula saya kata bagi susu formula tu haram. Hadui.
Ada pula yang kata alah dekat hospital pun misi sumbat susu formula juga.

Hurm. Inilah dia masalah orang kita.
Faham tak mahu, hentam sahaja melulu.

Jika si ibu sudah berusaha sehabis baik untuk beri susu badan namun susu masih sedikit dan bayi, asyik merengek, takkan anda mahu kami membiarkan sahaja bayi anda.

Lagi lagi bayi kepada ibu yang ada kencing manis semasa mengandung, memang mempunyai risiko hypoglycemia iaitu paras gula dalam darah rendah. Ini adalah bahaya kerana ianya boleh membawa maut.

Boleh faham kan? Insha Allah boleh

Dan lagi satu, saya mahu menegur dengan penggunaan hair band;

Ramai yang suka beli hair band yang berwarna warni. Hati hati. Pastikan ianya tidak ketat.
Bagaimana nak tahu? Lepas anda cabut, tiada bekas atau tanda getah hair band tersebut.

Kepala bayi juga membesar sepanjang dia membesar. Jadi, berhati hatilah ya.

Sebelum kita melakukan sesuatu pada anak anak kita, fikir dahulu, perlu atau tidak, selesa atau tidak untuk dia. Saya tidak pula kata eh jangan pakaiiii, harommmm ni

Saya betulkan berkaitan dengan kesihatan kerana itu bidang saya. Jika anda tidak mahu bersetuju, tidak apa. Itu anak awak, amanah awak.

Semua mahukan yang terbaik untuk anak anak mereka kan? Asalkan tidak memudaratkan bayi, tak apa. Tapi jika sesuatu amalan itu memudaratkan,kenapa masih mahu mengikut?

Ya, masalah kita adalah suka percaya bila dengar,
Eh, orang dulu kata kan
Eh, aku baca kat group tu kan
Eh itu, eh ini. Kan?

Janganlah mudah sangat tertipu ya.

Jadilah ibu bapa yang bijak bestari. Untuk mendapatkan anak anak yang bijak, anda sebagai ibu dan bapa perlu bijak juga. Ajar ilmu yang betul, bukan bagi supplemen untuk bijak pandai ya. Kalau dengan menelan supplemen boleh pandai dan sihat, maka tak adalah orang tak bijak dan orang sakit di muka bumi ini

Nota kaki : Iman tanpa ilmu bagaikan lentera di tangan bayi. Namun ilmu tanpa iman, bagaikan lentera di tangan pencuri. (Buya Hamka)

Sumber: Dr. Erna Nadia
Tak suka permusuhan, setiap amalan perlu ada penerangannya