Rasa tak ‘ngam’ masakan tanpa kiub pati ayam kan? Biasanya kiub pati ayam diletak dalam masakan seperti sup, bubur, nasi ayam.

Sebelum ni kalau mama beli yang dah siap di pasaran, tapi kali ini apa kata mama cuba buat sendiri. Lebih sihat sebab tiada bahan pengawet dan MSG yang semestinya tak baik untuk kesihatan anak. Jom ikuti resepi yang dikongsi.

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

Sambil tidurkan anak pun boleh buat kiub ayam dari ayam dan sayuran sebenar tanpa perasa dan MSG.

Dulu, kiub ayam mesti jadi stok tak pernah putus saya di rumah.

  • Bubur.
  • Nasi ayam.
  • Sup.
  • Mee hailam.
  • Nasi goreng.

Banyak kan kegunaan kiub ayam penyedap rasa makanan.

Elakkan guna kiub ayam pasaran untuk masak makanan anak-anak ya. Kiub ayam bukan dari ayam sebenar dan tinggi pulak kandungan MSG dalam tu.

Lepas saya dah tahu kiub ayam tak elok untuk guna dalam masakan keluarga, saya tak pernah dah beli kiub ayam.

Dan boleh je pun sebenarnya saya buat nasi ayam, buat sup ayam walaupun tak letak kiub ayam.

IKLAN

Sampailah ada Thermomix, baru buat sendiri kiub ayam dalam bentuk kiub mahupun serbuk sesedap rasa.

Kalini saya buat kiub ayam, guna bahan apa yang ada kat rumah je.

Bahan-bahan:

1. Ayam tanpa antibiotik dan bebas hormon
2. Bawang besar
3. Bawang putih India
4. Leek dan cendawan
5. Bunga cengkih
6. Biji ketumbar
7. Daun bay
8. Garam Himalaya
9. Cuka epal
10. Air

Cara penyediaan:

Mula kisar ayam, kemudian kisar pulak sayur.

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

IKLAN

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

Dah siap kisar semuanya masukkan bahan-bahan lain, dan masak 25 minit. Tinggal je, tak payah tunggu depan Thermomix pun. Dah siap masak nanti, kisar bagi hancur semuanya 1 minit.

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

Mudah sangat kan.

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

IKLAN

Pernah saya buat sebelum ni, sambil tidurkan anak, dengan saya sekali tertidur. Tapi tak risau langsung sebab Thermomix akan berhenti sendiri lepas 25 minit siap masak. Takkan hangit pun.

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

Korang boleh jugak buat versi serbuk. Kena bakar lepas dah siap masak. Mana-mana je yang mudahkan korang nak buat dan guna nanti.

Boleh tengok gambar macam mana saya buat. Kalau takde Thermomix lagi pun, korang boleh jugak buat sendiri. Mungkin perlu blend banyak kali untuk betul-betul halus kisarannya.

Kredit: Dr Mazliana Mazlan

Buat Sendiri Kiub Pati Ayam Homemade. Doktor Kongsi Resepi, Lebih Sihat & Tanpa MSG

Followers Pa&Ma jom join Workshop ini, sesuai untuk mama hamil, lepas bersalin – Klik SINI

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!