Sekarang ni musim anak-anak demam, susah hati dibuatnya. Salah satu kaedah yang mama guna untuk turunkan suhu panas tu adalah jerlum dengan air. Ada juga yang gunakan tuala basah kemudian diletakkan atas kepala anak.

Artikel Menarik: [Jaga Anak Lelaki Kena Sabar, Maklumlah Hero. Geram Tapi Sayang!]

Melalui perkongsian doktor ini, menggunakan kain basah yang direndam air kemudian diletakkan atas kepala anak berisiko menyebabkan sawan. Kenapa begitu ya?

Ikuti penjelasan doktor ini;

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!

@klinikttdi_sgbesi Reply to @nur_zara59 tips by @drman.ttdi #klinikttdisgbesi #fyp #fypシ #hidupsihatpilihankita #lakefieldsgbesi ♬ original sound – KLINIKTTDI_SGBESI

Dua sebab kenapa tak perlu letak kain basah atas kepala anak:

1. Haba panas terperangkap dan kaedah ini sebenarnya menghalang haba keluar.
2. Anak tak suka dan rimas, dia akan tepis kain tu.

IKLAN

Cara paling berkesan untuk keluarkan haba panas dari badan anak dengan jerlum air di kepalanya. Anak pun tak rimas. Bila mama guna kain basah, habas panas terperangkap bawah kain tu.

Jadi bila panas naik ke kepala, itulah yang menyebabkan sawan tarik. Paling bagus, mama kena jerlum air di kepala anak setiap 5 minit.

Doktor ini juga menasihatkan supaya tidak rushing untuk mandikan anak. Apabila suhu turun dengan cepat, ia juga akan naik semula secara mendadak. Jika nak mandikan anak, sebaik-baiknya tunggu 2-3 jam selepas kepala anak dijerlum dan diberikan ubat.

Artikel Menarik: [Bijak Selesai Masalah, Anak Suka Membaca Akalnya Kreatif!]

Ada juga yang berkongsi cara mereka jerlum air pada anak;

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!

IKLAN

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!

Semoga perkongsian doktor ini dapat memberi input kepada mommies ketika menangani anak yang sedang demam.

IKLAN

Sumber: klinikttdi_sgbesi

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)

Selain Bahasa Melayu, mama papa mesti nak anak pandai Bahasa Inggeris juga kan? Bila dia pandai, dah tentu akan jadi lebih yakin nak bertutur dan menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian. Jom, mama papa belajar macam mana nak didik anak untuk mahir bahasa ini di E-Workshop Panduan Ajar Anak Pandai English, Mudah Sangat!

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!

Dengan hanya RM20, bukan saja ilmu tapi mama papa berpeluang memenangis pelbagai hadiah istimewa dari Pa&Ma. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/panduan-ajar-anak-pandai-english/