Banyak benda yang berada disekeliling kita sebenarnya terdedah kepada kuman dan virus. Terkadang kita terlupa sekecil-kecil perkara boleh membahayakan kesihatan anak-anak.

[Baca: Darah Nifas Berhenti Kemudian Datang Balik? Ramai Yang Keliru Antara Nifas & Haid]

Nak makan kat kedai pastikan basuh dulu sudu dan garfu yang tersedia di atas meja !! Bukan apa, baru ni saya bawa anak dan isteri makan di kedai. Kebetulan benda ni jadi depan mata saya.

Geli, kotor dan bahaya !!

Saya ternampak ada seorang individu ni terbersin betul-betul tepat ke arah bekas sudu dan garfu ni.

Sepatutnya satu bekas tu kena basuh semula. Mana boleh biar macam tu je.

Virus, lendir, hingus dan air liur dah melekat kat semua sudu garfu yang ada kat situ. Kena basuh.

Aniaya kat orang lain yang nak guna nanti.

Tak semua orang basuh dulu sudu dan garfu yang ada terletak di setiap meja makan. Ramainya ambil terus suap ke mulut. Aduh, geli betul la.

Sepatutnya pemilik kedai makan elakkan letak bekas sudu dan garfu kat atas meja. Sebab anda tak tahu apa orang dah buat kat atas meja tu.

Kalau diorang nak buat aniaya pun bukan korang tahu. Nampak ringan sudu dan garfu je tapi kalau terkena boleh jadi kes naya ni.

Paling kesian sekali mestilah anak-anak kecil. Antibodi diorang bukan kuat sangat, senang-senang je boleh sakit kalau berjangkit bakteria dan virus dari sudu tu.

p/s : Tolong sampaikan meseg ini pada orang ramai supaya mereka boleh lebih berjaga-jaga dan tak teraniaya begini.

Sumber: Mohd Fhais

Tinggalkan Komen