Barang kemas ibarat simpanan kecemasan bagi seorang wanita kerana nilainya tak akan rugi jika dijual atau digadai pada waktu terdesak. Namun bagi sesetengah wanita pula, memakai barang kemas ibarat memberi satu aura padanya.

Apa sekalipun pendapat, ia terpulang pada niat masing-masing. Ini kerana kecil atau besar jenis barang kemas yang dibeli itu, semuanya untuk keperluan masa depan. Ada yang beranggapan jika simpan duit, lama-lama akan habis tapi bila beli emas, bolehlah dijadikan simpanan.

Malah bila dah berkahwin, seandainya diuji masalah kewangan, barang kemas ini juga boleh membantu. Sekurang-kurangnya boleh digadai dulu atau jual jika betul-betul terdesak.

Perkongsian seorang suami, Mohd Fadli Salleh mengenai kenapa pentingnya barang kemas pada wanita boleh dijadikan panduan.

Aku tanya ma aku,

“Ma, kenapa orang perempuan minat betul dengan barang kemas ni?”

Ma senyum je dan jawab,

“Ada empat sebab utama orang perempuan minat dengan emas ni.

1. Memang fitrah wanita minat dengan perhiasan. Makin bernilai perhiasan, makin mereka suka. Fitrah Allah jadikan orang perempuan memang begitu.

IKLAN

2. Mereka merancang ekonomi keluarga. Kadang-kadang, mereka sengaja minta suami belikan barang kemas untuk mereka.

Sedangkan jauh dalam lubuk hati mereka, mereka nak jaga ekonomi keluarga. Mereka nak jadikan simpanan dan pelaburan in case suami ada masalah kewangan, emas itulah jadi taruhan dan boleh digadaikan.

Mereka beli untuk jaga suami mereka dari membazir tempat lain dan bila ada masa sukar tiada apa boleh digadaikan. Walau orang nampak seolah isteri beli untuk diri sendiri, sebenarnya salah. Mereka beli untuk suami.

3. Barang kemas ni buat wanita dan isteri rasa secure. Rasa selamat. Rasa terjamin sedikit masa depan mereka.

Maklumlah, suami ini hanya pinjaman. Jika tidak ‘dipanggil’ Tuhan, disondol orang.
Jika apa-apa berlaku pada suami, jika berlaku perpisahan, perceraian dan ditinggalkan, sekurang-kurangnya mereka ada sesuatu untuk bermula. Untuk mereka teruskan kehidupan.

IKLAN

Ia jaminan dan cagaran yang sangat bernilai untuk wanita dan kaum isteri khususnya.

4. Dia tak nak suami dia kahwin lain. Kalau dah duit habis kat seorang isteri je, tak de duit dah laki dia dah kahwin lain.

Sebab tu budaya orang Arab, duit hantaran cukup tinggi sampai beratus ribu. Lelaki kena kerja sungguh-sungguh nak cari duit untuk kahwin, dah kahwin seorang duit dia habis. Nak kahwin lain letih pula nak cari duit lain.

Haaa, gituh!”

Termenung panjang aku bila dengar penjelasan ma. Betul sungguh apa yang ma kata.
Kadang-kadang makhluk aneh yang bukan berasal dari bumi ini bijak merancang bukan untuk diri mereka sahaja, bahkan untuk keluarga.

Kredit: Mohd Fadli Salleh

IKLAN

Beli Primada Microcomputer Rice Cooker 

Primada Microcomputer Rice Cooker

 

 

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link ni!

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)