Alahai, tak sampai hati kalau tengok anak sembelit kan? Muka merah-merah waktu meneran. Lepas tu menangis sebab rasa tak selesa. Sembelit adalah antara masalah yang biasanya berlaku dalam kalangan bayi selain kembung perut.

Artikel Menarik: [Keluar Suara ‘High Pitch’ Waktu Panggil Anak, Mak-Mak Mesti Boleh Relate Dengan Cara Adira Ni!]

Apabila bayi menghasilkan najis yang keras atau kurang membuang air besar, keadaan ini dipanggil sembelit. Biasanya untuk bayi yang minum susu akan membuang air besar selepas menyusu atau mungkin satu atau dua kali dalam tempoh seminggu. Untuk bayi yang minum susu formula, kekerapan membuang air besar adalah sekali dalam tempoh dua ke tiga hari.

Yang buat mama papa susah hati bila anak mendapat sembelit adalah kerana mereka akan sering merengek kerana rasa sakit perut yang datang dan pergi. Ia akan menyebabkan rasa tak selesa pada perut. Yang paling dirisaukan apaila bayi mengalami luka pada lubang dubur yang menimbulkan rasa sakit atau pendarahan ketika membuang air besar.

Artikel Menarik: [Dah Nikah, Tapi Tak Sempat Buat Majlis. Tangguh-Tangguh Akhirnya Bersanding Dengan Anak Kembar]

IKLAN

Selain itu, anak juga akan kehilangan selera untuk makan. Kalau mama papa tekan pada bahagian perut anak, boleh rasa agak keras pada permukaannya. Rasa keras itu menekan perut bayi yang membuatkannya cepat kenyang walaupun baru makan sikit.

Sumber foto: www.shutterstock.com

Ada banyak cara yang boleh mama papa lakukan untuk cuba elakkan masalah sembelit ini. Untuk bayi yang sudah mula makan, banyakkan campuran sayur atau buah dalam makanan mereka. Pengambilan makanan yang tinggi serat dapat membantu proses pencernaan dan anak lebih mudah membuang air besar.

BELI PINGGAN CUTE DI SINI! 

IKLAN

Bayi yang mengalami sembelit perlu cukup air alam badan. Untuk bayi berusia lebih dari enam bulan bolehlah berikan mereka minum air masak, jus prun atau jus buah pir. Untuk bayi yang berusia bawah enam bulan, berikan mereka susu yang secukupnya.

Salah satu cara lain untuk mengatasi masalah sembelit atau kembung perut adalah dengan mengurut bayi anda. Sesetengah mama mungkin sudah biasa melakukan urutan ini pada bayi, tapi bagi yang belum tahu bolehlah cuba.

Teknik urutan ini dapat membantu mengatasi masalah kolik dan sembelit. Nak buat pun senang aje! Boleh rujuk video yang dikongsikan menerusi akaun Tiktok mamadrama001 ini;

IKLAN
@mamadrama001 #moms #sahm #momtok #momsoftiktok #constipated #babymassage #babiesoftiktok #babytok #babies #YesDayChallenge ♬ original sound – Mama Drama

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)